Mintegy kétmillió konténer várja a koronavírus miatti kihajózási tilalom feloldását Kínában. A konténerek távolmaradása miatt Európában, például a németországi kikötőkben már hiány van ezekből a szállítóeszközökből, ezért a tervezettnél kevesebb szállítmány indulhat útnak. Az egyik nagy logisztikai vállalat, a Maersk már Magyarországról vitet Németországba konténert, itt ugyanis még nincs hiány – egyebek mellett ez is elhangzott a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja (NLVK) múlt heti rendezvényén. Ha hiány nem is, aggodalom már Magyarországon is van a klubhoz befutó visszajelzések szerint. Gyakran közlik például a sofőrök a munkáltatójukkal, hogy nem vállalnak fuvart Olaszországba, és maguk a fuvarcégek sem szívesen küldenek ki kamionokat, attól félve, hogy az észak-olaszországi karanténban rekednek.
Szabó Zoltán, a klub elnöke objektív képet szeretett volna kapni a helyzetről, ezért felmérést végeztetett a tagság körében. Ez azonban nem volt reprezentatív, és még a vírus európai megjelenése előtt készült, egy mostani körkérdés feltehetően borúsabb képet adna. Így is kiderült, hogy a válaszadók 10 százalékát érintik nagyobb mértékben a járvány megfékezésére foganatosított intézkedések, 70 százalékukat csak kisebb mértékben, az ötödüket pedig egyáltalán nem. Húsz százalék számolt be arról, hogy a munkájában volt fennakadás, 10 százalék arról, hogy romlott a tevékenységének a kiszámíthatósága. A válaszadók mintegy harmada nyilatkozott úgy, hogy gyengült a termelés előrejelezhetősége, 20 százaléknyian kapacitásproblémákról is beszámoltak. Általános a cégek körében, hogy díjnövekedésre számítanak, hiszen felértékelődnek a szűkös kapacitások. Azt is feltételezik, hogy a kínaiak elkezdenek például európai, vagyis a vevőkhöz közelebbi bázisokat kialakítani.
Friss tapasztalatok szerint az
európai felhasználók készletnöveléssel és a kínaiak helyett alternatív beszállítók felkutatásával reagálnak az ellátás akadozására. „E te-
kintetben az európai autógyártók sokkal kedvezőbb helyzetben vannak az amerikaiaknál, mert diverzifikáltabbak a beszerzéseik” – erről már Várkonyi Gábor autópiaci szakértő beszélt. Hozzátette, hogy a hazai autógyártók sem függnek túlzottan a kínai importtól. Ugyanakkor a hirtelen változásokra való reagálást megnehezíti, hogy Európának nincs olyan egységes gazdaságirányítása, mint az Egyesült Államoknak vagy Kínának, amelyek ezért előnyhöz jutnak a nemzetközi gazdaságban egyébként is megindult tömbösödés során. Ligetfalvi Gábor gazdasági szakértő az utóbbi fő okát abban látja, hogy a globalizációban rejlő előnyöket a világgazdaság már kihasználta.
A koronavírusra a tőkepiacok kockázatkerüléssel, például azzal reagálnak, hogy megszabadulnak a szükségintézkedések következtében sérülékennyé vált cégek részvényeitől – magyarázta Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. Ezzel összefüggésben megjegyezte, hogy a hazai részvénypiacokon mintegy tíz éve egyébként is túlértékelés tapasztalható. Szerinte ezért is számolni kell a 340 forintos euróval ugyanúgy, mint a nyersanyagpiaci áreséssel. Arról is beszélt, hogy az Európai Unió koronavírus-vészforgatókönyve szélsőséges esetben félszázalékos GDP-csökkenést feltételez. Ez a forgatókönyv a lakosság 30 százalékának megfertőződésével, 2,5 százalékos halálozási aránnyal és a betegeknek a munkából való háromhetes kiesésével kalkulál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.