BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sofőr karanténban, az áru elszállításra vár

B. Horváth Lilla | Fékezi a magyarországi közúti áruszállítást, hogy négy, egymást részben felülíró döntés is szabályozza az országba belépő magyar kamionosok karanténját. Ezek alapján eltérően járnak el az illetékes önkormányzatok és hatóságok. A helyzet egyértelműsítése végett a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete javaslatot küldött az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak (ITM) és az Országos Rendőr-főkapitányságnak (ORFK) is arról, hogy ha szabályozzák a határokon keresztüli személyforgalmat, azt hogyan célszerű alkalmazni a gépkocsivezetők esetében. Az egyesület megbízott főtitkárhelyettese, Árvay Tivadar magyarázata szerint a fő cél az, hogy a nemzetközi fuvarozásban részt vevők csak betegségtünet esetén kerüljenek karanténba, máskülönben minden további intézkedés nélkül dolgozhassanak. Megoldás lenne az is, ha ezt az ORFK eljárásrendben rögzítené.

Lapzártáig a legutolsó szabályozás az, hogy a kedd délután 15 órakor újból életre hívott veszélyhelyzeti intézkedések értelmében a sofőröknek egészségügyi vizsgálaton kell átesniük, és szükség esetén karanténra kötelezik a kockázatosnak minősített öt ország valamelyikéből érkezőket. Ez a gépjárművezetők esetében csak Olaszországra vonatkozik. Müller Cecília országos tiszti főorvos múlt pénteken minden belépőnek kötelezővé tette a 14 napos karantént, és bár Schanda Tamás, az ITM miniszterhelyettese már másnap jelezte, hogy a panasz- és tünetmentes fuvarosok munkáltatói igazolással tovább dolgozhatnak, nem tért ki arra, mi legyen az előző nap már karanténba kényszerültekkel. Nincs előrelépés a hazai idegenforgalom összeomlásával elsőként padlóra került kis személyszállító vállalkozások ügyében sem.

A baj ráadásul már az egész logisztikai szektort fenyegeti, legalábbis a logisztikai szervezeteket tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) szerint, amely a gépjárművek többórás határellenőrzésére, a sofőrök csoportos felmondására és a körbetartozásokra is panaszkodik. Ezzel párhuzamosan egyre nő a létfontosságú áruk továbbítása iránti igény. A LEF azt kéri a kormánytól, hogy egy logisztikai szakember is tagja lehessen az operatív törzsnek, és a logisztika is kerüljön be a kiemelt támogatást igénylő ágazatok közé. Kéri továbbá, hogy nyilvánítsák kiemelt közfeladatot ellátó személyeknek a közúti, vízi, vasúti, légi árufuvarozásban dolgozókat, valamint szüntessék meg vagy mérsékeljék a forgalmat lassító adminisztratív és forgalmi akadályokat.

A LEF azt kéri a kormánytól, hogy egy logisztikai szak­ember is tagja lehessen

az operatív törzsnek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.