Eddigi legrosszabb éve elé néz a luxusipar – állítja legfrissebb elemzésében az amerikai Bernstein piackutató. A dokumentumban arról ír a cég egyik vezető elemzője, hogy az egész világ ismeretlen területre lép, miközben a koronavírus-járvánnyal küzd.
„Amit már most tudunk, az az, hogy az idei első fél év feltehetőleg az eddigi legrosszabb lesz a luxuscégeknek a modern történelem során” – véli az elemző.
A járvány a kitörés óta keményen sújtja a divatvilágot, egyik legfontosabb – ha nem a legfontosabb – vevőköre gyakorlatilag egyik napról a másikra eltűnt, hiszen Kínát érintette legelőször a járvány. A kínai vásárlók a luxusvevők mintegy 35 százalékát teszik ki – pontosabban tették ki a járvány kitörése előtt. A Bernstein elemzőinek számítása szerint a kereslet mintegy 30-50 százalékkal eshet vissza Kínából az év első felében.
A probléma nemcsak az, hogy ezek a – luxuscégek szempontjából nagyon fontos – vásárlók odahaza nem tudtak költeni megszokott termékeikre, mivel az üzletek és bevásárlóközpontok is bezártak, hanem az is, hogy az utazási korlátozások és lezárások miatt a világ nagyvárosaiba sem tudtak eljutni vásárolni, ahogy eddig. Ez azért is különösen nagy érvágás a szegmens cégeinek, mivel az elemzések szerint a kínaiak luxusköltésének túlnyomó része az országon kívül történt korábban.
A vírus továbbterjedésével pedig a luxuscégeknek azzal is szembesülniük kellett, hogy további fontos piacokat veszítenek az Egyesült Államokban, Európában és a Közel-Keleten is. „Normál körülmények között arra számíthatnánk, hogy hamarosan magukhoz térnek a vállalkozások, ám most messze nem erről van szó” – idéz a Business Insider egy kiskereskedelemmel foglalkozó elemzőt. A luxusszegmens nagyon bizonytalan helyzetben van most: nem olyan régen a hongkongi tiltakozások miatt akadozott a termelés és persze a kereslet is, most pedig a Covid–19-pandémia okoz nagy károkat, nemcsak azzal, hogy eltünteti a keresletet, de a még megmaradt vevők kiszolgálása is egyre nehezebb, mivel akadoznak az ellátási láncok, ráadásul a világ tőkepiacainak meredek zuhanása is bizonytalan helyzetbe hozta az azokba befektető tehetős vásárlókat – világít rá a szakember.
A Kering, a Burberry és az LVMH már kiadott profitfigyelmeztetéseket az elmúlt hetek során. A Burberry március 19-én tájékoztatta a befektetőit arról, hogy üzleteiben az eladások mintegy 40-50 százalékkal estek vissza január közepe és március közepe között.
– Míg Kínában kicsit felélénkült a piac, miután a járványhelyzet javulásával a legtöbb ottani üzletünket újra ki tudtuk nyitni, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában, valamint az Egyesült Államokban lényeges visszaesést tapasztaltunk az utóbbi hetekben – közölte a cég.
Az LVMH pedig úgy számol, hogy az első fél évben 10-20 százalékkal esnek vissza az eladások.
Ezzel egy időben az olyan online platformokon, mint a Farfetch, a Net-a-Porter vagy egyéb webáruházak, az utóbbi időben igencsak megnőtt a luxuscégek promóciós tevékenysége.
Némelyik márka leárazza termékeit a saját weboldalán, hogy így előzze meg az eladatlan áruk felhalmozódását, a Dolce & Gabbana a Michael Kors és a Valentino például igen jelentős árengedményeket adott az utóbbi időben.
Ám azt is érdemes hozzátenni, hogy a luxusvásárlások zöme személyesen, a márkák saját üzleteiben zajlik – a Bain & Company piackutató cég felmérése szerint, bár felfutóban vannak az online vásárlások ezen a téren is, egyelőre a teljes költésnek mindössze 12 százaléka történik az online térben. Vagyis az üzletek bezárását nem kompenzálják a webes költések – és nem csak amiatt, hogy visszafogták kiadásaikat a potenciális vásárlók. Egy korábbi, februárban közzétett prognózis szerint a szegmens több mint 40 milliárd dolláros veszteséget szenved el az új koronavírus-járvány miatt, ám a helyzet folyamatosan változik, és egyelőre nem pozitív irányba. Azóta például a Burberry új, módosított helyzetjelentésében még pesszimistább lett, és már arról tájékoztatott, hogy eladásai 40-50 százalékkal csökkentek január óta, és üzleteinek mintegy 40 százaléka húzta le a rolót világszerte – és ez az arány tovább nő majd a következő időszakban.
A luxuscikkek iránti kereslet akár
50
százalékkal is visszaeshet Kínában a vészhelyzet miatt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.