Cégvilág

A BKK célkeresztjében a fix taxitarifa

A Budapesti Közlekedési Központ arra kérte a szolgáltatókat, hogyan tegyenek javaslatot az egységes fuvardíjak megváltoztatására – értesült a Világgazdaság.

Napirendben van a fővárosi személytaxi-szolgáltatás hatósági díjainak a módosítása a Világgazdaság több piaci szereplőtől származó információja szerint. A fővárostól induló kezdeményezés kapcsán a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) jár el, amely tudomásunk szerint felkérte a minősített budapesti taxiszolgáltatókat – tizenegy ilyen működik –, hogy tegyenek javaslatot a fix tarifákra. A lapunk által is ismert, az egyik érintett taxivállalat által a munkatársaknak május végén kiküldött levélben az olvasható, hogy „a BKK, illetve egyéb szervek a tarifa csökkentésében látják a forgalom növekedésének kulcsát”. Ezért arra kérik a sofőrjeiket, szavazzanak: egyetértenek-e azzal, hogy a hatóságilag rögzített ár eltörlése vagy mérséklése serkenti a taxizást.

Egy másik forrásunk arról beszélt, hogy a főváros a tervezetet piacélénkítő intézkedésként állítja be. „Szerintem azzal, hogy húsz forinttal vagy valamivel többel lefaragják a díjszabást, semmivel nem lesz több utas. Ha eltörlik a hatósági árat, akkor sem. Majd megint beindul a gátlástalanul hirdetett kedvezményadás, és ismét kiszámíthatatlanná válik az utas számára a szolgáltatás. Nem kell messzire mennünk, hogy emlékezzünk az előző időszak kaotikus tarifarendszerére. Nem volt túlzás, hogy négyszázféle árral találkozhatott egy budapesti, ha taxiba ült” – mondta. A fővárosi taxik alapdíja most egységesen 700 forint, a percdíj 75 forint, a kilométerdíj pedig 300 forint. Ezek az árak 2018 júliusától hatályosak, akkor 10-12 százalékot emeltek a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében. Nem világos, hogy a tervezett csökkentés forgatókönyve szerint a három tételből hányat vágnának vissza.

Tény, hogy számos szegmenshez hasonlóan a koronavírus-járvány okozta válság a taxisok forgalmát is bedöntötte. Ha Budapest segíteni akarja a szolgáltatást, annak számos módja van, de a szakma szerint éppen a tarifákhoz kellene utoljára hozzányúlni. Érzékelhető könnyebbség lenne például a drosztdíjak mérséklése, vagy az igen magas, akár négyszeres szorzóval kivetett biztosítási díjak csökkentése. Egyes vélemények szerint viszont a legnagyobb könnyítés az lenne, ha az engedély nélküli taxisokat a főváros kitiltaná.

A BKK a Világgazdaság érdeklődésére közölte: a taxitarifákat a Fővárosi Önkormányzat képviselőtestülete állapíthatja meg, a BKK-nak erre nincs joga. A társaság kapcsolódó nyilvántartásai szerint kicsit több mint 6000 jogosultsággal bíró személytaxis szolgáltató van Budapesten, de ettől lényegesen eltér azok száma, akik ténylegesen szolgáltatnak a fővárosban. A Budapest közigazgatási területén a személytaxis szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, tizenegy éve érintetlenül hagyott rendelet felülvizsgálatát 2011 nyarán Tarlós István korábbi főpolgármester kezdeményezte. Az új taxirendeletet a közgyűlés 2013 áprilisában fogadta el. Ez a szabályozás kötötte ki a taxik egységes arculatát és szolgáltatási díját.

Most egységesen

700

forint a fővárosi taxik alapdíja

Budapest tarifa csökkentés BKK fix ár taxi törlés
Ezek is érdekelhetik