BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gourmet ételeket is megfertőzte a vírus

Jócskán visszaesett a kereslet a prémium-élelmiszerek iránt a koronavírus-járvány következtében, miután világszerte bezártak a szállodák és éttermek, otthon pedig még a tehetősek sem nyúlnak mindennap beluga kaviárért. Bár lassan újra kinyitnak az éttermek, úgy tűnik, a vendégek bizalma még nem tért vissza, más csatornákon pedig nehézkes és nem minden esetben kifizetődő az értékesítés a luxusélelmiszerek előállítói számára. 

A járvány okozta bezárások következtében szinte minden iparág mélyrepülésbe kezdett, nem kivétel ez alól a luxustermékek piaca sem. Ezen belül a prémium-élelmiszerek iránti kereslet szintén nagymértékben megcsappant. Míg egyes gourmet termékeket gyártók azzal próbálkoznak, hogy közvetlenül a fogyasztóknak adják el készítményeiket, mások jelentősen csökkentik a termelést, miután némelyik luxusétel ára csaknem a felére esett vissza az év eleje óta – írja a Reuters.

„Abban reménykedem, hogy az emberek jófajta pezsgőkkel koccintanak majd a kijárási és egyéb korlátozások enyhítésének hírére, ám ez az év mindenképpen nehéz lesz” – idézi a hírügynökség a pezsgőgyártók lobbiszervezetének, a CIVC-nek a társelnökét, Jean-Marie Barillere-t. Szerinte a mostani időszak szinte háborús helyzetre emlékeztet.

Jól mutatják a kereslet visszaesését az online éttermi foglalási rendszer, az OpenTable adatai is: a tavalyi év hasonló időszakához képest idén átlagosan 80 százalékkal estek vissza az éttermi foglalások az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Kanadában, Ausztráliában – ezeket az országokat vizsgálták a cikkben, de feltehetőleg a világ minden táján hasonló mértékű vagy akár nagyobb lehet a visszaesés.

Ráadásul egy egészségügyi válsághelyzet kellős közepén a legtöbb ember nem luxusételeket fogyaszt otthon sem, még azok sem feltétlenül, akik megtehetnék – mutat rá a cikk. Sokan aggódnak a pénzügyi helyzetük miatt, de az sem csábító, hogy az újranyitó éttermekben klinikai körülmények között, egymástól távolságot tartva költsék el a méregdrága fogásokat.

„Az emberek nem akarnak Cha­teu Petrus bort, kaviárt vagy homárt üvegbúra alatt kóstolni – vélekedik Michel Berthommier, a dél­nyugat-franciaországi Caviar Per­lita kaviárfarm ügyvezetője. – Ha arra kényszerítenek embereket, hogy ilyen körülmények között vacsorázzanak, sokan inkább a gyorsét­termeket választják.”

A prémium-élelmiszerek piaca a válság által leginkább sújtott területek között van – mondta Ole Houe, az IKON Commodities ausztrál agráripari cég képviselője a Reutersnak. Szerinte nem várható gyors felépülés, hiszen a legtöbb országban recessziót okozott a járványhelyzet. A csökkenő kereslet pedig már a luxusélelmiszerek árait is jócskán leszorította. Tokióban például a prémiumterméknek számító wagyu (vagy kobu) marha húsának az ára 30 százalékkal csökkent az év eleje óta, a kékúszójú tonhal pedig, amely szintén különleges csemege és Japán egyik ikonikus étele, több mint 40 százalékkal kerül kevesebbe most, mint az év elején. De hasonló mértékben csökkent a szintén japán különlegességnek számító shizouka dinnye ára is.

Oroszország egyik első számú tokhaltenyésztő vállalata, a Russian Caviar House már 30 százalékos árengedménnyel kínálja a beluga kaviárt. „A tavasz és a nyár amúgy sem pörgős időszak a kaviárpiacon, de most még a szokásos lanyhább forgalomnak is csak nagyjából a felét tapasztaljuk” – idézi a Reuters Alekszandr Novikovot, a cég tulajdonosát.

Franciaországban soha ilyen alacsony ára nem volt a kaviárnak, a pezsgőeladások szintén visszaestek, és számos libamájtermelőnek kellett jócskán lecsökkentenie a termelését. A Cifoq libamájtermelő vállalat szerint korábban az éttermekbe irányult az eladások 40 százaléka, idén március közepén azonban ez az értékesítési csatorna teljesen bedugult. Hasonlót tapasztalhattak az osztriga- és fésűkagyló-tenyésztők is.

Hogy behozzák a kieső bevételeket, számos cég próbálkozik a vevőknek való direkt értékesítéssel, jellemzően az interneten keresztül. Mások a szupermarketek polcait célozzák meg. Ám sok termelő azt mondja, hogy messze nem olyan kifizetődő a nagy üzletláncoknak eladni a termékeiket, mint a luxuséttermeknek. Mások szerint ez még mindig jobb, mint ha rajtuk maradna a termék, vagy teljesen le kellene állítani a termelést.

Áresés a piacon:

a beluga kaviár ára

30

százalékkal csökkent

az év eleje óta

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.