A járvány okozta bezárások következtében szinte minden iparág mélyrepülésbe kezdett, nem kivétel ez alól a luxustermékek piaca sem. Ezen belül a prémium-élelmiszerek iránti kereslet szintén nagymértékben megcsappant. Míg egyes gourmet termékeket gyártók azzal próbálkoznak, hogy közvetlenül a fogyasztóknak adják el készítményeiket, mások jelentősen csökkentik a termelést, miután némelyik luxusétel ára csaknem a felére esett vissza az év eleje óta – írja a Reuters.
„Abban reménykedem, hogy az emberek jófajta pezsgőkkel koccintanak majd a kijárási és egyéb korlátozások enyhítésének hírére, ám ez az év mindenképpen nehéz lesz” – idézi a hírügynökség a pezsgőgyártók lobbiszervezetének, a CIVC-nek a társelnökét, Jean-Marie Barillere-t. Szerinte a mostani időszak szinte háborús helyzetre emlékeztet.
Jól mutatják a kereslet visszaesését az online éttermi foglalási rendszer, az OpenTable adatai is: a tavalyi év hasonló időszakához képest idén átlagosan 80 százalékkal estek vissza az éttermi foglalások az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Kanadában, Ausztráliában – ezeket az országokat vizsgálták a cikkben, de feltehetőleg a világ minden táján hasonló mértékű vagy akár nagyobb lehet a visszaesés.
Ráadásul egy egészségügyi válsághelyzet kellős közepén a legtöbb ember nem luxusételeket fogyaszt otthon sem, még azok sem feltétlenül, akik megtehetnék – mutat rá a cikk. Sokan aggódnak a pénzügyi helyzetük miatt, de az sem csábító, hogy az újranyitó éttermekben klinikai körülmények között, egymástól távolságot tartva költsék el a méregdrága fogásokat.
„Az emberek nem akarnak Chateu Petrus bort, kaviárt vagy homárt üvegbúra alatt kóstolni – vélekedik Michel Berthommier, a délnyugat-franciaországi Caviar Perlita kaviárfarm ügyvezetője. – Ha arra kényszerítenek embereket, hogy ilyen körülmények között vacsorázzanak, sokan inkább a gyorséttermeket választják.”
A prémium-élelmiszerek piaca a válság által leginkább sújtott területek között van – mondta Ole Houe, az IKON Commodities ausztrál agráripari cég képviselője a Reutersnak. Szerinte nem várható gyors felépülés, hiszen a legtöbb országban recessziót okozott a járványhelyzet. A csökkenő kereslet pedig már a luxusélelmiszerek árait is jócskán leszorította. Tokióban például a prémiumterméknek számító wagyu (vagy kobu) marha húsának az ára 30 százalékkal csökkent az év eleje óta, a kékúszójú tonhal pedig, amely szintén különleges csemege és Japán egyik ikonikus étele, több mint 40 százalékkal kerül kevesebbe most, mint az év elején. De hasonló mértékben csökkent a szintén japán különlegességnek számító shizouka dinnye ára is.
Oroszország egyik első számú tokhaltenyésztő vállalata, a Russian Caviar House már 30 százalékos árengedménnyel kínálja a beluga kaviárt. „A tavasz és a nyár amúgy sem pörgős időszak a kaviárpiacon, de most még a szokásos lanyhább forgalomnak is csak nagyjából a felét tapasztaljuk” – idézi a Reuters Alekszandr Novikovot, a cég tulajdonosát.
Franciaországban soha ilyen alacsony ára nem volt a kaviárnak, a pezsgőeladások szintén visszaestek, és számos libamájtermelőnek kellett jócskán lecsökkentenie a termelését. A Cifoq libamájtermelő vállalat szerint korábban az éttermekbe irányult az eladások 40 százaléka, idén március közepén azonban ez az értékesítési csatorna teljesen bedugult. Hasonlót tapasztalhattak az osztriga- és fésűkagyló-tenyésztők is.
Hogy behozzák a kieső bevételeket, számos cég próbálkozik a vevőknek való direkt értékesítéssel, jellemzően az interneten keresztül. Mások a szupermarketek polcait célozzák meg. Ám sok termelő azt mondja, hogy messze nem olyan kifizetődő a nagy üzletláncoknak eladni a termékeiket, mint a luxuséttermeknek. Mások szerint ez még mindig jobb, mint ha rajtuk maradna a termék, vagy teljesen le kellene állítani a termelést.
Áresés a piacon:
a beluga kaviár ára
30
százalékkal csökkent
az év eleje óta
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.