Évi 50-60 milliárd forint lehet annak az árunak a fuvardíja, amelyet úgy mozgatnak a hazai utakon, hogy nincs rá kiadott engedély – erre a megállapításra jutott a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a számítása alapján. Ezek a megbízások azonban az elektronikus fuvarlevél bevezetésével visszaterelődhetnének a jogos kedvezményezettjeikhez, a magyarországi fuvarozókhoz. „Az e-fuvarlevél tesztjének indítását az év végére valószínűsítette Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, miután a napokban az egyesület elnökével tárgyalt” – minderről Árvay Tivadar, az MKFE megbízott főtitkárhelyettese tájékoztatta a Világgazdaságot. Igaz, az ITM és az érdekképviselet a teszt kezdetét már a tavaszra szerette volna, az élesüzem startját pedig az év második felére, de a koronavírus-járvány közbeszólt. A miniszterrel történt egyeztetés másik nagy hozadékaként elindulhat az időigényesnek ígérkező felkészülés arra, hogy a magyar sofőrök jövedelemszerkezete illeszkedjen a célegyenesben lévő uniós mobilitási csomag másfél év múlva életbe lépő posting (kiküldetési) előírásaihoz. Árvay Tivadar magyarázata szerint lényegében a személyi jövedelemadó (szja) szabályozását kell módosítani úgy, hogy a gépkocsivezetők jövedelme megfeleljen a mobilitási csomagnak. Ennek az első, a nyár végén életbe lépő eleme – a járművezetők négyhetenként történő hazatérése – hivatalosan minden érintett munkavállaló érdekét védi majd, a gyakorlatban azonban a nyugat-európaiaknak erre a kikötésre nem nagyon van szükségük, mert ők jellemzően nem vállalnak külföldi utakat. Az intézkedés – ahogy a mobilitási csomag több más eleme is – lényegében térségünk fuvarozóinak piaci pozícióit rontaná azzal, hogy adminisztratív eszközökkel, vagyis a költségeik növelésével tartaná őket távol a nyugat-európai piactól. Ilyen, sok tagállamban már jelenleg is elvárt előírás, hogy a 45 óránál hosszabb pihenőidőket a gépkocsivezetők nem tölthetik a jármű kabinjában, miközben az előírás nyitva hagyja a jármű és rakománya őrzésének kérdését. Mint Árvay Tivadar rámutatott, beláthatatlan következményei lesznek annak, hogy az egyébként is nyomott áron dolgozó hazai fuvarozókra hirtelen ekkora, a költségeiket akár 20-30-40 százalékkal is emelő többletterhet rónak. Ezt nem tudják érvényesíteni a megbízóknál, akár áruszállítók sora eshet ki a piacról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.