Az autóbuszos személyszállító magánvállalkozások a járműparkjuk 60 százalékát – több mint hatezer buszt – ideiglenesen kivonták a forgalomból, hogy legalább a kötelező biztosításokat és az adókat ne kelljen megfizetniük – tudta meg a Világgazdaság Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, NiT Hungary ügyvezető főtitkárától. Az autóbuszos személyszállító cégek többségét tagjai között tudó szervezet információi szerint állami segítség híján mintegy hatvanezer ember megélhetése került tartósan veszélybe. A helyzetet a szervezet drámainak minősítette, a zömében kisvállalkozásokból álló szektor nagymértékű létszámleépítésekre kényszerült. A sofőrök egy része el tudott helyezkedni a BKV-nál és a Volánbusz társaságnál – rögtön meg is szűnt ezeknél a cégeknél a korábbi munkaerőhiány –, sokan azonban tartósan munkanélkülivé váltak. Az úgynevezett különjárati tevékenységet végző vállalkozások három fő területről, a ki- és beutaztatásból, azaz a turizmusból, az iskolai diákutaztatásokból és a munkásszállításból szerzik bevételeiket. Ezek mindegyike leállt, vagy csak részlegesen üzemel. Egyelőre a munkásszállítás területén sem jó a helyzet, a vírus miatt több hétre leálltak a nagy termelővállalatok, és továbbra is nagyon ciklikusan, kevesebb műszakban működnek, a velük szerződött személyszállítók 25-30 százalékos kapacitással tudnak csak dolgozni – tudtuk meg.
A nyári napközis és ott alvós táborok is szerényen működnek, s bár valamilyen szinten elindult a Határtalanul diákutaztatási program, de alig fél gőzzel. A legnagyobb érvágás a csoportos be- és kiutaztatás leállása, a szállodahajókon érkező 500 ezer vendég elmaradása. Munka nélkül maradtak a nyugat-európai cégeknek dolgozó, kitelepült személyszállító vállalkozások is, amelyek – akárcsak a szállodahajós utaztatókkal együttműködők – a legkorszerűbb járműparkot szerezték be. Ezek a buszok most gyakorlatilag eladhatatlanok, ráadásul egyre inkább úgy tűnik, hogy az év végével lejáró hiteltörlesztési moratórium után sem lesz miből fizetni a halmozódó kötelezettségeket. Dittel Gábor tájékoztatása szerint a 2021-es év is kétséges, és az is, hogy amikor újra kell indulni, lesz-e még elég jármű és járművezető.
A NiT Hungary főtitkára szerint az utazási irodákhoz hasonlóan nagy bajban lévő buszos személyszállítók felé érthetetlen okból nem dobott semmiféle mentőövet a kormány, holott minden fórumon próbálkoztak. A napokban elküldték az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak a közszolgáltatási piac megnyitásának uniós kötelezettségéhez kapcsolódó javaslatukat. Eszerint a közszolgáltatást meg kell hirdetni, az előzetes tervek szerint hét nagy és hét kis hazai régióban, megnyitva a piacot a magánvállalkozások előtt. A nagy régiókra a 300-500 darabos járműparkot, a kicsikre a 25-30 járművet fenntartó cégek pályázhatnának. Mindennek eredményeként sor kerülhet a modern járműállomány bevonására a közszolgáltatásba – mondta az ipartestületi főtitkár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.