Cégvilág

Beadják a kulcsot a buszos vállalkozások

Hatezer buszt máris kivontak a forgalomból, és elküldték sofőrjeik többségét a munka nélkül maradt személyszállító vállal­kozások.

Az autóbuszos személyszállító magánvállalkozások a járműparkjuk 60 százalékát – több mint hatezer buszt – ideiglenesen kivonták a forgalomból, hogy legalább a kötelező biztosításokat és az adókat ne kelljen megfizetniük – tudta meg a Világgazdaság Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, NiT Hungary ügyvezető főtitkárától. Az autóbuszos személyszállító cégek többségét tagjai között tudó szervezet információi szerint állami segítség híján mintegy hatvanezer ember megélhetése került tartósan veszélybe. A helyzetet a szervezet drámainak minősítette, a zömében kisvállalkozásokból álló szektor nagymértékű létszámleépítésekre kényszerült. A sofőrök egy része el tudott helyezkedni a BKV-nál és a Volánbusz társaságnál – rögtön meg is szűnt ezeknél a cégeknél a korábbi munkaerőhiány –, sokan azonban tartósan munkanélkülivé váltak. Az úgynevezett különjárati tevékenységet végző vállalkozások három fő területről, a ki- és beutaztatásból, azaz a turizmusból, az iskolai diákutaztatásokból és a munkásszállításból szerzik bevételeiket. Ezek mindegyike leállt, vagy csak részlegesen üzemel. Egyelőre a munkásszállítás területén sem jó a helyzet, a vírus miatt több hétre leálltak a nagy termelővállalatok, és továbbra is nagyon ciklikusan, kevesebb műszakban működnek, a velük szerződött személyszállítók 25-30 százalékos kapacitással tudnak csak dolgozni – tudtuk meg.

A nyári napközis és ott alvós táborok is szerényen működnek, s bár valamilyen szinten elindult a Határtalanul diákutaztatási program, de alig fél gőzzel. A legnagyobb érvágás a csoportos be- és kiutaztatás leállása, a szállodahajókon érkező 500 ezer vendég elmaradása. Munka nélkül maradtak a nyugat-európai cégeknek dolgozó, kitelepült személyszállító vállalkozások is, amelyek – akárcsak a szállodahajós utaztatókkal együttműködők – a legkorszerűbb járműparkot szerezték be. Ezek a buszok most gyakorlatilag eladhatatlanok, ráadásul egyre inkább úgy tűnik, hogy az év végével lejáró hiteltörlesztési moratórium után sem lesz miből fizetni a halmozódó kötelezettségeket. Dittel Gábor tájékoztatása szerint a 2021-es év is kétséges, és az is, hogy amikor újra kell indulni, lesz-e még elég jármű és járművezető.

A NiT Hungary főtitkára szerint az utazási irodákhoz hasonlóan nagy bajban lévő buszos személyszállítók felé érthetetlen okból nem dobott semmiféle mentőövet a kormány, holott minden fórumon próbálkoztak. A napokban elküldték az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak a közszolgáltatási piac megnyitásának uniós kötelezettségéhez kapcsolódó javaslatukat. Eszerint a közszolgáltatást meg kell hirdetni, az előzetes tervek szerint hét nagy és hét kis hazai régióban, megnyitva a piacot a magánvállalkozások előtt. A nagy régiókra a 300-500 darabos járműparkot, a kicsikre a 25-30 járművet fenntartó cégek pályázhatnának. Mindennek eredményeként sor kerülhet a modern járműállomány bevonására a közszolgáltatásba – mondta az ipartestületi főtitkár.

közúti személyszállítás NiT Hungary
Ezek is érdekelhetik