Továbbra sincs előrelépés a 3-as metró pénteken lejáró alagút-felújítási szerződésének meghosszabbításában a Világgazdaság értesülése szerint. Ha a megrendelő BKV és a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. nem jut dűlőre, az nem jelenti azonnal a megállapodás megszűnését, hiszen a vállalkozásnak teljesítési kötelezettsége van. Ugyanakkor a BKV-nak fizetési kötelezettsége van a Swietelsky felé, amely bírósági úton szerezhet érvényt mintegy 18 milliárdos többletigényének. Ha viszont nincs hatályos szerződés az alagút-felújításra, a július 24. után keletkező számlákat már nem lehet uniós forrásból fedezni. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz. A Swietelskyvel kötött szerződés értéke 47,8 milliárd forint.
A beruházás uniós finanszírozását nem csupán a pénzügyi vita, illetve a munkálatok legalább hároméves csúszása fenyegeti, hanem a 3-as metróvonal teljes akadálymentesítésének nem teljesülése is. Brüsszel még 2018 februárjában azért függesztette fel az M3-as támogatási igényének elbírálását, mert kevesellte a mozgásukban korlátozottakra vonatkozó vállalásokat. Az Európai Bizottság nem kérte mind a húsz állomás akadálymentesítését, de egy koncepció kidolgozására kötelezte Budapestet. Ezt az akkori városvezetés a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) aláírt együttműködéssel váltotta ki, amelyben 5,6 milliárd forintnyi vonatkozó műszaki tartalomra tett vállalást. Ebből az eredeti tizenkettőhöz képest plusz nyolc megálló akadálymentesítése történne meg 2023-ig. Az erről szóló dokumentumot és a közgyűlés 2018. áprilisi döntését a támogatási kérelem részeként csatolták, ezek után a pályázat uniós értékelése folytatódhatott.
Csakhogy lapunk úgy tudja, a BKV májusban levelet írt a fővárosnak: hagyja jóvá, hogy ezt az összeget a rekonstrukció zavartalansága érdekében átcsoportosítsák a Swietelsky követelésének részbeni rendezésére. Ha ezt Budapest megteszi, nemcsak a MEOSZ-szal tető alá hozott alkut rúgja fel, hanem a támogatási kérelemben foglaltakat is megsérti. Könnyen lehet azonban, hogy függetlenül a BKV felvetésétől, mindez már bekövetkezett. Az áprilisi rendkívüli közgyűlésen ugyanis elfogadtak egy előterjesztést, amely a veszélyhelyzethez kapcsolódóan a fővárosi költségvetést érintő intézkedéseket tartalmazta. A lista 59 tételből áll, a második az M3-as akadálymentesítése, amelynek a 2020-ra tervezett összegét, 1,5 milliárd forintot október 15-ig zárolták, vagyis az addig kötelezettségvállalással biztosan nem terhelhető. Tehát a BKV olyan forrást használna fel a pénzügyi vita rendezésére, amellyel kockáztatja a 3-as metró teljes akadálymentesítését, és ezzel a projekt EU-s támogatását. De könnyen lehet, hogy ezt az összeget a főváros erre az évre már elvonta. Az ügyben kerestük a Fővárosi Önkormányzatot, amely lapzártáig nem reagált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.