Cégvilág

Elbukhat a 3-as metró akadálymentesítése

A BKV arra kérte a fővárost, hogy a 3-as metró teljes akadálymentesítésére szánt milliárdokat csoportosítsa át a Swietelsky többletkövetelésének fedezésére. Ennek az összegnek egy részét a főpolgármester áprilisban már eleve zárolta. Mindkét lépés veszélyeztetheti a felújítás uniós finanszírozását.

Továbbra sincs előrelépés a 3-as metró pénteken lejáró alagút-felújítási szerződésének meghosszabbításában a Világgazdaság értesülése szerint. Ha a megrendelő BKV és a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. nem jut dűlőre, az nem jelenti azonnal a megállapodás megszűnését, hiszen a vállalkozásnak teljesítési kötelezettsége van. Ugyanakkor a BKV-nak fizetési kötelezettsége van a Swietelsky felé, amely bírósági úton szerezhet érvényt mintegy 18 milliárdos többletigényének. Ha viszont nincs hatályos szerződés az alagút-felújításra, a július 24. után keletkező számlákat már nem lehet uniós forrásból fedezni. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz. A Swietelskyvel kötött szerződés értéke 47,8 milliárd forint.

A beruházás uniós finanszírozását nem csupán a pénzügyi vita, illetve a munkálatok legalább hároméves csúszása fenyegeti, hanem a 3-as metróvonal teljes akadálymentesítésének nem teljesülése is. Brüsszel még 2018 februárjában azért függesztette fel az M3-as támogatási igényének elbírálását, mert kevesellte a mozgásukban korlátozottakra vonatkozó vállalásokat. Az Európai Bizottság nem kérte mind a húsz állomás akadálymentesítését, de egy koncepció kidolgozására kötelezte Budapestet. Ezt az akkori városvezetés a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) aláírt együttműködéssel váltotta ki, amelyben 5,6 milliárd forintnyi vonatkozó műszaki tartalomra tett vállalást. Ebből az eredeti tizenkettőhöz képest plusz nyolc megálló akadálymentesítése történne meg 2023-ig. Az erről szóló dokumentumot és a közgyűlés 2018. áprilisi döntését a támogatási kérelem részeként csatolták, ezek után a pályázat uniós értékelése folytatódhatott.

Csakhogy lapunk úgy tudja, a BKV májusban levelet írt a fővárosnak: hagyja jóvá, hogy ezt az összeget a rekonstrukció zavartalansága érdekében átcsoportosítsák a Swietelsky követelésének részbeni rendezésére. Ha ezt Budapest megteszi, nemcsak a MEOSZ-szal tető alá hozott alkut rúgja fel, hanem a támogatási kérelemben foglaltakat is megsérti. Könnyen lehet azonban, hogy függetlenül a BKV felvetésétől, mindez már bekövetkezett. Az áprilisi rendkívüli közgyűlésen ugyanis elfogadtak egy előterjesztést, amely a veszélyhelyzethez kapcsolódóan a fővárosi költségvetést érintő intézkedéseket tartalmazta. A lista 59 tételből áll, a második az M3-as akadálymentesítése, amelynek a 2020-ra tervezett összegét, 1,5 milliárd forintot október 15-ig zárolták, vagyis az addig kötelezettségvállalással biztosan nem terhelhető. Tehát a BKV olyan forrást használna fel a pénzügyi vita rendezésére, amellyel kockáztatja a 3-as metró teljes akadálymentesítését, és ezzel a projekt EU-s támogatását. De könnyen lehet, hogy ezt az összeget a főváros erre az évre már elvonta. Az ügyben kerestük a Fővárosi Önkormányzatot, amely lapzártáig nem reagált.

3-as metró Budapest uniós finanszírozás BKV akadálymentesítés főváros M3
Ezek is érdekelhetik