Cégvilág

Kettős szorításban a szállítmányozók

A biztosítók közötti versenyt nem korlátozná, de a szerződéskötést felpörgetné az a változás, amelyért a Magyar Szállítmányozók Szövetsége dolgozik.

Két olyan akadály elhárításán is dolgozik a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ), amely ma bonyolultabbá teszi tagjainak munkavégzését. A szövetség egyrészt szeretné, ha az erre szakosodott mintegy húsz hazai biztosító a mainál összehasonlíthatóbb nemzetközi biztosítást (CMR) kínálna a fuvarozóknak.

„Ahány biztosító, annyi szerkezetű és tartalmú érhető el. Viszont egy szállítmányozónak gyakran néhány perc alatt kell eldöntenie, hogy egy megbízást odaad-e egy fuvarozónak, vagy sem. Ennyi idő alatt kell kiderítenie a fuvarozó kötvényének gyakran harmincoldalnyi általános szerződési feltételeiből, hogy a kötvény vonatkozik-e az érintett áruféleség biztosítására, és hogy a díja rendezve van-e” – mondta a Világgazdaságnak Kiss Gábor, az MSZSZ fel­ügyelőbizottsági tagja.

Fotó: VG

Tapasztalatai szerint a biztosítók elzárkóznak kínálatuk egységesebbé tételétől, mert

attól tartanak, hogy az korlátozná a köztük lévő versenyt, és esetleg versenyjogi problémákat vetne fel.

Pedig erről nincs szó: a szövetség mindössze egy egységes szerződésszerkezet kidolgozásába fogott bele, amelynek például mindig az adott pontjában szerepelnének azok az áruféleségek, amelyekre a biztosítás nem vonatkozik.

Az ezzel kapcsolatos érdemi egyeztetés Kiss Gábor várakozásai szerint csak szeptemberben indul be, és

akkor kezdődhet a CMR-fuvarlevél elektronikus változatának elfogadását célzó egyeztetés is.

Az utóbbi kapcsán az a fő probléma, hogy az árut megtestesítő ok­mány­nak számító dokumentumot a hazai adóhatóság és a címzettek is csak eredeti példányban fogadják el.

Viszont a nyomtatott fuvarlevél­lel – amely a számla melléklete – gyakran többhétnyi külföldi út után ér­kezik meg a fuvarozó. Rövidítené az ügyintézést, ha az adóhatóság elfogadná a fuvarlevél valamilyen hiteles másolatát, vagy ha a CMR kapna valamilyen elektronikus formátumot.

További részletek a Világgazdaság csütörtöki számában.

 

kiss gábor szállítmányozók MSZSZ
Kapcsolódó cikkek