BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stadler: nem akadály a belorusz helyzet

A fehéroroszországi események egyelőre nem zavarták meg a MÁV-nak készülő vonatok gyártását.

Reményeink szerint egy-két héten belül már három KISS emeletes motorvonat lesz a pályán, az év végén pedig tíz – mondta a Világgazdaságnak Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója azt követően, hogy tegnap újraindult a vasúttársaság által rendelt első KISS utasforgalmi próbaüzeme. Bár a szerelvény tesztje márciusban már megkezdődött, rögtön el is akadt, mert a koronavírus okozta helyzetben a gyártó Stadler hazarendelte magyarországi alkalmazottait, ezért nem tudta biztosítani a próbaüzem műszaki felügyeletét. Most viszont a tesztek folytatódásával Homolya Róbert arra számít, hogy az első vonat egy-két hónapon belül megkapja a végső engedélyeit, és próbaüzemének ütemezésétől függően a többi szerelvény is.

Összesen negyven emeletes villamos motorvonatról van szó, amelyek beszerzéséről – átfogó vasúti korszerűsítési programja részeként – 2017 áprilisában kötött nyolc évre szóló keretmegállapodást a MÁV-Start Zrt. és a Stadler. A megrendelő a 600 ülőhelyes elővárosi szerelvényekből uniós források terhére az első két eseti szerződésben 19-et hívott le. Ezek majd a legforgalmasabb Budapest-elővárosi vonalszakaszon közlekednek, azaz a Vácon át Szobra és a Cegléden át Szolnokra vezetőkön. A fennmaradó 21 vonatot az uniós közlekedésfejlesztési keret kimerülése miatt, a kormány tavaly novemberi döntése értelmében állami forrásból vásárolják meg, de annak reményében, hogy a költségvetési hozzájárulás egésze elszámolható lesz a következő uniós ciklus forrásainak terhére. A teljes beszerzés értéke több mint 200 milliárd forint. A járvány mellett a fehéroroszországi munkabeszüntetések, utcai megmozdulások is érinthetik az ott készülő KISS-ek gyártását, szállítását, de úgy tűnik, ilyen veszély pillanatnyilag nincs. A Stadlertől kapott reakció szerint ugyanis a társaság fehéroroszországi, fanipoli gyárában (innen érkezik a negyven vonat nagy része) „a projektek végrehajtása fennakadás nélkül zajlik”. A gyárban nincs magyar alkalmazott. A Stadlerre hivatkozva megerősítette lapunknak a MÁV elnök-vezérigazgatója is, hogy egyelőre nem kell tartani a minszki események hatásaitól, már csak azért sem, mert az érintett gyár egy magáncégé. Homolya Róbert kiemelte, hogy a 2022 végéig beérkező negyven KISS révén 24 ezerrel nő a vasúttársaság által kínált ülőhelyek száma, a már forgalomban lévő, 123 FLIRT villamos motorvonatokéval együtt 48 ezer modern ülőhelyet kínálnak. A tervek szerint két év múlva már csak ilyen, korszerű szerelvényeken utazhatnak az elővárosokban közlekedők, ami azért is nagyon fontos, mert a MÁV utasainak mintegy fele éppen a fővárosi elővárosi vonalakat használja. A MÁV-nál eközben zajló IC+ program részeként a hazai fejlesztésű és gyártású vasúti személykocsikból 36 már forgalomba állt.

Jobb kiszolgálásukat segíti a Nyugati pályaudvar most folyó és a tervek szerint jövő ilyenkorra záruló felújítása. Az ország legforgalmasabb pályaudvarán évente több mint 18 millió utas, és naponta közel 480 szerelvény fordul meg. Megfiatalodik az épület teljes, 8 ezer négyzetméteres tetőszerkezete, a vágánycsarnok teljesen más belsőt kap, új, ledes falai és utastájékoztatói lesznek. A mostaninál érdemben több jegyértékesítő automatát helyeznek üzembe, ezek már érkeznek. Közben nagy súlyú rekonstrukció folyik a MÁV leginkább zavarérzékeny vonalán, a 100a-n is. A vasúttársaság várhatóan két héten belül végez a munkából rá jutó résszel a Városligetig tartó szakaszon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.