Cégvilág

Növelték értéküket egyes luxusmárkák

A Porsche, a Gucci és a Louis Vuitton a három legértékesebb márka a Brand Finance index szerint, amelyből az is kiderül, hogy az ötven legtöbbet érő luxusmárka összesen több mint húszmilliárd dolláros veszteséget szenvedhet el a koronavírus-járvány következtében. Azonban vannak olyanok, amelyeknek mégis sikerült növekedést elérniük.

Az idei év a luxusmárkák szegmensében is meglehetősen furcsán alakul: a szektor különböző erősségeinek – a luxusautóktól az órákig – gyártói arra kényszerültek, hogy változtassanak a működési modelljeiken és kommunikációjukon, hogy alkalmazkodjanak a különleges időszakhoz. És természetesen ez az időszak meglehetősen sokba kerül a cégeknek: az Euromonitor International piackutató szerint összességében mintegy 20 százalékos visszaeséssel számolhatnak a luxusmárkák az idén, egyes brandek vesztesége több tízmilliárd dollárra is rúghat.

Az ötven legnagyobb luxusmárka 20 milliárd dollárral érhet kevesebbet
Fotó: Getty Images

Ez az időszak abból a szempontból is érdekes, hogy kiderül: mennyire tudnak alkalmazkodni a nagy márkák a jócskán megváltozott helyzethez. A Covid–19-járvány egyik hatása lehet, hogy a vásárlók szemében egyre fontosabb a fenntarthatóság, a társadalmi igazságosság, a slow living, vagyis a lelassult élet, valamint értékesebb lehet a minőség, mint a mennyiség.

Amint azt a Brand Finance index is mutatja, még a luxusmárkák is képesek a gyökeresen megváltozott piaci körülmények közepette növekedést elérni:

mégpedig azzal, hogy világossá teszik, alkalmazkodnak a fent említett elvárásokhoz.

Így nem meglepő, hogy bár a lista első ötven márkájának összértéke csökkent, az első tíz brand erősödni tudott – mégpedig azért, mert időben elkötelezték magukat a fenntarthatóság és a megfontolt gyártás mellett.

A Porsche lett idén a világ legértékesebb márkája a Brand Finance listáján,

ezt az elemzők szerint a Taycan elektromos autó piacra dobásával érte el. A Gucci pedig, amely a luxusdivatházak közül az élen van a listán, és az összesített rangsor második helyét foglalja el, újfajta megközelítésként a genderless (vagyis nem nemspecifikus) megközelítést alkalmazza termékeinél, és az a célja, hogy a teljes beszállítói lánca az eddigieknél fenntarthatóbb legyen.

A Porsche márkaértéke tavaly 29,3 milliárd dollár volt, ezt 2020-ra 33,9 milliárdra növelte, ami 15,6 százalékos változás.

A Gucci ennél is nagyobb, 20 százalékos gyarapodást ért el, a tavalyi 14,6 milliárd dolláros érték az idei évre 17,6 milliárdra emelkedett. A harmadik helyen álló Louis Vuitton idén 16,4 milliárd dollárt ér, tavaly ez a szám 13,6 milliárd dollár volt, a növekedés mértéke 21,4 százalék. A Cartier 15 milliárd dolláros márkaértéke a negyedik helyre volt elegendő az idén, éves szinten 10 százalékot sikerült erősödnie a cégnek.

A Chanel ennek csaknem a dupláját érte el, a tavalyi 11,5 milliárdos érték után idén 13,7 milliárd dollárt ér a márka.

A tízes toplista második felében szereplő márkák mind 10 százalék alatti növekedést értek el a tavalyi évhez viszonyítva, a Ferrari például 8,7 százalékkal, 9,1 milliárd dollárra emelte az értékét, míg a Dior 8,6 százalékkal, 6,9 milliárdra. Ez a luxusautó esetében a hetedik, míg a Diornál a kilencedik helyhez volt elegendő. Érdekesség, hogy a Rolex veszített az értékéből tavaly óta, igaz, csak 2,2 százalékot, és még így is a lista nyolcadik helyén szerepel, 7,9 milliárd dolláros márkaértékkel.

 

luxusmárka koronavírus járvány Porsche Dior Gucci Forbes Chanel
Kapcsolódó cikkek