VG-összeállítás | Az élelmiszerek forgalma várhatóan decemberben is nő majd a tavalyihoz képest, de az elmúlt években tapasztalt év végi kiugrás visszafogottabb lesz – hívta fel a figyelmet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Kifejtette: az ünnepi költekezés mértékét mutatja, hogy a novemberihez képest mennyivel ugrik meg a forgalom decemberben. Tavaly százmilliárd forint körüli volt az élelmiszerek forgalmának növekedése az év utolsó hónapjában, az idén a koronavírus-járvány miatt ennek mértéke várhatóan kisebb lesz. Az élelmiszerek és a napi fogyasztási cikkek forgalma az idén is nőtt az előző évihez képest, és decemberben is várható növekedés, de kisebb, mint a korábbi években. Az átlagon belül ugyanakkor földrajzi területektől és üzlettípusoktól függően jelentős eltérések lehetnek.
Az MTI érdeklődésére az Aldinál arról számoltak be, hogy az elmúlt években tapasztalt ünnepi forgalomra számítanak. A járványügyi intézkedések miatt várhatóan még többen fognak otthon főzni, sütni, ami valószínűleg tovább növeli számos termék forgalmát, erre az áruházlánc tudatosan készül. Az Aldi tapasztalatai szerint már a koronavírus-járvány első hulláma megváltoztatta a vásárlási szokásokat, a vevők ritkábban mentek az üzletekbe, viszont többet költöttek. Ez a tendencia a második hullámban is tapasztalható, az ünnepektől függetlenül a vásárlók igyekeznek ritkábban, de nagyobb értékben vásárolni. Az áruházlánc a felhalmozási célú vásárlásokat továbbra is szükségtelennek tartja, mivel minden termékből folyamatos az ellátás.
Az Auchan tájékoztatása szerint az előző évekhez hasonlóan november eleje óta az idén is fokozatosan erősödik a forgalom. A hagyományos karácsonyi termékek iránti érdeklődés december elejétől nő, egyes termékek, például a hal iránt a szenteste előtti három-négy napban számítanak jelentős keresletemelkedésre. A vásárlók készülnek az ünnepekre, de előreláthatólag nem olyan mértékben, mint az elmúlt években – jelezte az áruházlánc. Az Auchan több intézkedést hozott a zsúfoltság elkerülésére, online áruházát pedig országossá bővítette – közölték.
A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila az MTI-nek elmondta: a vásárlók megkezdték a felkészülést az ünnepekre, egyelőre a sütés kellékei iránt nőtt meg az igény, de várhatóan napokon belül minden ünnepi termékkör forgalma jóval nagyobb lesz, mint az év más időszakában. Az idén jelentősen nőtt az online rendelés és a házhoz szállítás iránti igény az élelmiszerek terén is, decembertől a fővárosban a Prímából is lehet rendelni a Wolton keresztül; az expressz szolgáltatás a zsúfoltság elkerülését is segítheti. Fodor Attila szerint az idén nehéz előre jelezni a várható forgalombővülést. Az elmúlt években folyamatosan erősödött a kereskedelmi forgalom, a koronavírus-járvány azonban jelentős hatással van a kereskedelemre, az üzletek forgalma elmarad a megszokottól.
A húsvéti időszakban például nem volt olyan nagy a kereslet a szezontermékekre, mint korábban, és december elején a csokoládémikulások is lassabban fogytak el az ilyenkor megszokottnál.
A Lidl decemberben nagyobb forgalomra számít a tavalyi azonos időszakinál. A vásárlások már november végétől felerősödtek, de a legnagyobb forgalom a karácsony előtti utolsó hétre várható. Az áruházlánc szerint az idén a vevők megfontoltabban és tudatosabban szervezik a bevásárlásaikat. A Lidl üzletei szükség esetén bővített munkavállalói létszámmal és maximális kasszaszolgáltatással készülnek, hogy – elkerülve a hosszú várakozási időt – a vevők minél hamarabb végezhessenek a bevásárlással.
A SPAR is arra számít, hogy az advent előtti hétvégéken és a karácsony előtti utolsó napokban lesz a legnagyobb a forgalom az üzleteiben, az elmúlt évek tendenciái azt mutatták, hogy sokan hagyják az utolsó pillanatra a karácsonyi nagybevásárlást. Mint közölték, az idén minden eszközzel megpróbálják felhívni a vevők figyelmét arra, hogy lehetőleg korábban vásároljanak be, hogy ezzel is csökkenteni lehessen a tömeget. A SPAR online shop forgalma már az elmúlt hetekben jelentősen emelkedett. Az üzletlánc a koronavírus-járvány kezdete óta szintén azt tapasztalja, hogy a vevők ritkábban mennek a boltokba. Emellett rendkívüli mértékben megnőtt az akciós, illetve az alacsonyabb árkategóriájú árucikkek népszerűsége.
A Tesco is arról számolt be az MTI érdeklődésére, hogy folyamatosan nő a forgalom az áruházaiban, és szintén arra kéri a vevőket: ne hagyják az utolsó pillanatra a bevásárlást, ha megtehetik, válasszák a csúcsidőszakon kívüli órákat, vagy vegyék igénybe az online bevásárlási és házhoz szállítási szolgáltatásokat. A Tesco tájékoztatása szerint a zsúfoltság elkerülése érdekében december eleje óta önkéntesen korlátozzák az egy időben az áruházak területén tartózkodó vásárlók számát, és azonnal új kasszát nyitnak, amint hosszabb sor alakul ki, hogy a vevők minél hamarabb befejezhessék a vásárlást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.