Noha állandóan szóba került ismerősökkel és BMW-rajongókkal való találkozások alkalmával, nem lettem okosabb abban, hogyan viszonyulnak az emberek ezekhez a vesékhez. Nekem például bejön a 4-es kupé orra a nagy méretű középső légbeömlőkkel, igaz, a tesztautó esetében a jól megválasztott karosszériaszín (Arctic Race kék, 320 900 forint) és a fekete megjelenési csomag sokat tompít a hatáson. Vannak, akik szerint dögös az új orr, de talán még többen vannak olyanok, akik idegenkednek tőle. Amikor az utóbbiaktól megkérdeztem, hogy a V12-es motorral felszerelt 850i tetszik-e nekik, azonnal rávágták, hogy persze, de aztán arra a kérdésemre már csak hümmögtek, hogy miért nem zavarja őket, hogy azon a legendás modellen épp csak jelzésértékűek a vesék. Az idő sok mindent megszépít, ott van például a Chris Bangle-féle 7-es sorozat, amelynek a befejezése miatt a német nyelvben külön szó lett a „verbanglet”, azaz elbanglézott; az az autó hozta meg a diadalt a márkának a kínai járműpiacon. A túlméretesnek tartott vesék miatt – talán a változás hirtelensége verte ki a biztosítékot? – első pillantásra meg lehet különböztetni a kupét a limuzintól, sokáig épp az volt a probléma, hogy a kétajtós nem elég exkluzív. Amúgy nem tűnt fel, hogy olyan sokan fordulnának az autó után, legfeljebb a márkatársaknál láttam hirtelen mozduló fejeket, az utca emberének ez a kupé egy BMW a tucatnyi többi között.
Csak a motorháztetőn hat különböző karaktervonal látható, az oldalfal egyszerre domború és homorú – az első kerékjáratok mögött csak sejtetik a szellőzőnyílásokat, de hiányoznak. Csupán a hátsó kerékjáratokból van levegőelvezetés, ennek következtében például a frissen mosott autó pillanatok alatt koszos lesz, mert a felvert sár beteríti a sarkokat, nemcsak alul, hanem a lökhárítót is. A külsőhöz hasonlóan dinamikus a belső tér, a konyakszínű bőrkárpit (523 500 forint) illik a szürkéskék fényezéshez, és itt már egyértelműen felismerhető a 3-as sorozat. A második sorban kupés viszonylatban elfogadható a helykínálat, a megközelítést az nehezíti, hogy komótosan mozgatja az első ülést a villanymotoros állítás. Az ördög a részletekben rejlik, apránként veszi át az uralmat a zöldfilozófia a bajor márkánál.
A civil modellsorozat csúcsa az M440i xDrive verzió, amelyben 374 lóerőt tud a 3,0 literes turbó, és ehhez pár pillanatig még az indítógenerátor is hozzá tud csapni 11 lóerőt – nem mintha szükség lenne rá. A nyolcfokozatú automatikus váltó szereti elejteni a fordulatot, de ez nem zavarja a belső égésű motort, amelynek ereje magas fordulaton sem fogy el. A Sport üzemmód aktiválásakor a motorhang is előtérbe kerül, még élesebbek lesznek a reakciók. Meglepő módon még ilyenkor sem rázósan kemény a felfüggesztés, amiben biztos szerepe van az észszerű felni- és gumiválasztásnak, hiszen 400 lóerő magasságában a 18 colos felni manapság már szerénynek számít – de az alsóbbrendű utakon pont ettől lesz élvezhető a kanyarvadászat. Jól megmarkolható a kormány, amivel elég csak az irányt meghatározni, és sínautóként hajtja végre az utasításainkat a 4-es. Az összkerékhajtás miatt a keresztben autózás már meghaladja a közutak nyújtotta lehetőségeket, vizes körforgalomban is csak jelképes riszálásra futja, még téli abroncsokkal is remek a tapadás; túlerőltetve a dolgot aztán az orrát kezdi el tolni. Még a tudás próbálgatásával, autópályás-országutas közlekedés mellett is 9,0 literes 100 kilométeres tesztátlagot produkált az autó, ami a teljesítmény ismeretében remek érték. Ettől persze még nem lesz racionális választás ez a kupé, de ez egy ilyen műfaj.
Bárhonnan nézzük, könnyen felismerhető a kupéváltozat. A hatalmas vesék ellenére a forgalomban nem kelt feltűnést a 4-es
Összegzés
Ne hagyják magukat eltántorítani a nagy méretű vesék miatt, az új 4-es kupé remek megjelenésű és vezetőközpontú autó! A 3,0 literes, turbós kivitel egyszerre bivalyerős és elfogadható fogyasztású, érdemes megfontolni a kisebb teljesítményű motorok alternatívájaként. Nem járnak rosszul vele. | VG
Jól megy, jól szól és jól fogyaszt a szinte teljesen leburkolt sorhatos motor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.