BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A válság után újra mozizunk

vg | A koronavírus-világjárvány nem törli el a föld színéről a filmszínházakat, az emberek a válság után ismét járnak majd moziba – jósolja a legnagyobb filmes közönségfesztivál, a Berlinale volt igazgatója, Dieter Kosslick. A szakember a fesztiváligazgatóként 19 évig végzett munkájáról és a filmipar jövőjéről írt könyvének megjelenése alkalmából nyilatkozott – a nyilatkozatot a távirati iroda szemlézte –, és kiemelte, hogy a járvány révén sokan észrevesznek dolgokat, amelyekről korábban megfeledkeztek. Vannak, akik a konyhaművészet szépségeit fedezik fel újra, mások a kulturális intézményrendszer fontosságára döbbennek rá. Soha nem zengtek még olyan sok dicshimnuszt a kultúráról, mint amióta a járvány miatt bezártak a mozik, a színházak, a koncerttermek, a múzeumok, a könyvtárak és a kultúra közvetítését szolgáló intézményhálózat más tagjai. Erre a széles körben mutatkozó vágyakozásra alapozva „nagyon határozott meggyőződésem, hogy a mozi visszatér, de másmilyen lesz” – mondta Dieter Kosslick. Változást hoz mindenekelőtt a streamingszolgáltatók előretörése, és mint az egész világ, a filmipar is az ökológiai alapú átalakítás feladata előtt áll.

Az Európai Unió kitűzte 2050-re a karbonsemlegesség – nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás – célját, és ez a művészetek területén is változtatásokat igényel. A szövetségi filmtámogatási alap (Filmförderungsanstalt – FFA) már össze is állított egy kézikönyvet a mozik átalakításáról, amelyben az épületek szigetelésétől a szellőztetésen át a büfé kínálatáig sok mindent lehet tanulni arról, hogy miként lehet klímabarát egy filmszínház – fejtette ki Dieter Kosslick. A 72 éves német filmes szakember 2001-től 2019-ig volt

a Berlinale igazgatója. Vezetésével a fesztivál megszilárdította helyét a filmművészet legfontosabb nemzetközi rendezvényei között, és munkájával hozzájárult, hogy Berlin az európai kultúra egyik globális kisugárzású központja lett.

A Berlinale a cannes-i és a velencei mellett a legjelentősebb az A kategóriás filmfesztiválok sorában. Éves költségvetése nagyjából 25 millió euró (8 milliárd forint), fő finanszírozója a német szövetségi kormány. A szemle a magyar filmművészet számára is fontos bemutatkozási fórum, fődíját, az Arany Medvét 2017-ben Enyedi Ildikó nyerte el Testről és lélekről című alkotásával.

A fesztivált az idén a koronavírus-járvány miatt átszervezik. Elsőként, március 1-jétől 5-ig, online formátumban megtartják a szakmai programokat, a Berlinale filmipari vásárát (European Film Market – EFM), koprodukciós vásárát (Berlinale Co-Production Market), produkciós vásárát (World Cinema Fund) és a feltörekvő tehetségek bemutatkozására szervezett fórumát (Berlinale Talents). A nagyjátékfilmes mezőny nemzetközi zsűrijét korábbi fődíjasokból állítják össze, a testületbe Enyedi Ildikót is meghívták.

A Berlinale volt igazgatója, Dieter Kosslick a filmipar jövőjéről írt könyvet

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.