BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szerényen indult az újautó-piac

Januárban 8867 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon a DataHouse jelentése szerint. Ez igen alacsony volumen, figyelembe véve, hogy 2019-ben a legkisebb havi érték is 9,6 ezer autó volt, és ennél tavaly csak áprilisban és májusban volt kisebb a szám a járványügyi korlátozások miatt. Az említett két hónapot leszámítva azonban minden hónapban több mint tízezer autót helyeztek forgalomba. A 2019. januári adathoz képest a csökkenés 8,7, a 2020. januárihoz képest pedig 12,3 százalékos.

Az idén januárban a legtöbb új személyautót a Suzuki helyezte forgalomba, az 1473 autóval a ­piac 16,6 százalékát szerezte meg. A második helyen a Ford állt 1016 személygépjárművel és 11,46 százalékos piaci részesedéssel. A harmadik helyet a Dacia szerezte meg 739 autó­val és 8,33 százalékkal. Az elmúlt hónapokban többször is felkerült a Toyota a top hármas listára, de most csak az ötödik helyet szerezte meg 637 autó forgalomba helyezésével, ami 2020 januárjához képest is nagy visszaesés, akkor több mint 1300 személyautót küldött az utakra.

A januári alacsony adat azzal magyarázható, hogy mivel az év elején lépett életbe az Európai Unió megszigorodott szabályozása, a kereskedők már a múlt év végén forgalomba helyeztek olyan autókat is, amelyeket csak az idén adnak át. Így e járművek a tavalyi statisztikákban jelentek meg – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Hozzátette, hogy a piac is meglehetősen hullámzó, és még mindig nem nevezhető egészségesnek. Ám az érdeklődés sokkal erősebb, mint egy vagy fél éve volt, a piac folyamatosan fejlődik, de ebben az évben várhatóan még nem áll helyre az ágazat. Az újautó-kereskedelem azonban a tavasszal kaphat egy erős lökést, az oltások terjedése és a járvány visszaszorulása pedig szintén pozitívan hat majd a piacra.

Tavaly a magyarországi autókereskedelem volumene 18,5 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál, erre az évre 10-15 százalékos bővülés lehet reális cél. Tavaly segítette a piacot a nagycsaládosok és az elektromos autók vásárlásának támogatása, de az utóbbi később vissza is vetette. Mivel másfél nap alatt kimerült a keret, a nagy népszerűség miatt arra számított a vásárlók zöme, hogy a tárca az év során újranyitja a támogatást, és kivár. Ez azonban ­máig nem történt meg. Erre az évre is hat az, hogy a kormány kijelentette: elkötelezett a közlekedés zöldítése mellett. Ám kérdés, hogy ehhez a szándékhoz mikor társul újabb támogatás, addig ugyanis áll az elektromos autók piaca.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.