Cégvilág

Európában és Afrikában terjeszkedne a Bolt

Az Uber európai és afrikai riválisának számító Bolt a sikeres tőkebevonás után működési országaiban piacvezető szerepre tör. A cég a válság során élelmiszer-kiszállítással és futárszolgáltatással egészítette ki a tevékenységét.

A Bolt (korábbi nevén Taxify) értékét több mint 2 milliárd dollárra becsülték a társaság legutóbbi finanszírozási fordulóját követően. A tallinni székhelyű vállalat ebben a hónapban 20 millió dollárt kapott a Világbanktól, ami az eddigi teljes tőkebevonásainak összegét 500 millió euróra növelte a Bloomberg összefoglalója szerint. Korábbi befektetői között olyan cégek szerepelnek, mint a Mercedes Benz tulajdonosa, a Daimler AG és a szintén személyszállítással foglalkozó kínai Didi Chuxing Inc.

Az észt vállalat célja, hogy fejlessze alkalmazásait, és terjeszkedjen Európában és Afrikában

– mondta Markus Villig, aki 2013-ban, 19 évesen, még diákként alapította a céget.

Az Európa, Afrika, a Közel-Kelet és Latin-Amerika negyven országának több mint kétszáz városában szolgáltató Boltnak mára 50 millió regisztrált felhasználója van, és egymillió sofőrrel dolgozik, emellett az elmúlt hónapokban 12 országban élelmiszer-kiszállítást és futárszolgáltatást is indított.

A vállalat célja, hogy a válság után a működési országaiban a megrendelések számában megelőzze az Ubert – mondta Villig.

Fotó: Kallus György / VG

Az Uber a járvány időszakának túlélése érdekében a saját piacaira koncentrál, ezek főként az Egyesült Államok és Latin-Amerika. Így tesz az Észak-Amerikában szolgáltató Lyft is, csökkenti a fizetéseket és az alkalmazottai számát. Villig szerint

a Bolt a konkurenseknél kevesebbet von le a fuvardíjakból, ez pedig megfizethetőbbé teszi a használatát az utasok, és jövedelmezőbbé a sofőrök számára.

Ezzel a stratégiával próbál piaci előnyhöz jutni Európában és Afrikában, ez utóbbi földrészen már 2018-ban megelőzte az Ubert. Emellett franchise-megállapodások révén terjeszkedne Latin-Amerikában és az ázsiai csendes-óceáni térségben, ahol az amerikai konkurensek kevésbé erősek. A vállalat a járvány alatt hazájában, Észtországban a kormány állásmegtartó intézkedéseinek legnagyobb haszonélvezője.

Magyarországon a személyszállítási törvény 2016-os módosítása – és az Uber kivonulása – óta nem működik rövidtávú utazásmegosztásra alkalmas utazásszervező platform, viszont továbbra is elérhető a hagyományos taxitársaságok szabályait és fix tarifáit alkalmazó Bolt.

Emellett az utazásmegosztáson alapuló, de hosszabb távú, városok közötti utak megosztását segítő alkalmazások közül továbbra is használható például az Oszkár telekocsi vagy a BlaBlaCar. Az utazásmegosztással szemben itthon az elmúlt években az autómegosztás terjedt, amelyet a GreenGo, a Mol Limo és a ShareNow képvisel. Óriási a különbség azonban a két szolgáltatásforma között, az egyik inkább a taxizással, míg a másik az autóbérléssel állítható párhuzamba.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek