BUX 52,429.21
+0.21%
BUMIX 4,394.26
-0.02%
CETOP20 2,387.77
0.00%
OTP 18,280
-0.05%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.53%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,580
+1.94%
0.00%
-0.57%
-0.55%
+1.03%
OPUS 252.5
+0.20%
+2.22%
+1.79%
+1.42%
OTT1 149.2
0.00%
-0.40%
MOL 2,440
-0.16%
-1.72%
ALTEO 1,375
0.00%
0.00%
+2.12%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
-2.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.41%
-0.47%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+0.75%
+1.33%
-1.66%
0.00%
+0.47%
NUTEX 21.25
-0.23%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Gigafelvásárlás a vasúttársaságoknál

Terjeszkedik a Canadian Pacific Railway, Kanada-Mexikó vasúti tengely jön létre.

A Canadian Pacific Railway (CPC) vasúttársaság 25 milliárd dollárért megveszi a Kansas City Southern vasúti szolgáltatót. A Berkshire Hathaway szerint ez a legnagyobb idei felvásárlás, a missouri székhelyű cég bekebelezése után

egy tengerentúli gigaszolgáltató jön létre,

amely 20 ezer embert foglalkoztat, és több, mint 32 ezer kilométer hosszú hálózattal rendelkezik – írja a Reuters.

Az ügylet lezárása után az egyesített társaság összbevétele 8,7 milliárd dollár körül lehet, a tavalyi adatok alapján. A felvásárló 44,5 millió új részvényt bocsát ki, és 8,6 milliárd dollár hitelt vesz fel az akvizíció finanszírozására. A Canadian Pacific Railway, Kanada második számú vasútüzemeltetője, piaci értéke 50,6 milliárd dollár. Transzkontinentális tehervasutat birtokol Kanadában és az Egyesült Államokban. A gabonafuvarozás az összbevétel 58% -át és a teljes árufuvarozási bevétel mintegy negyedét adta tavaly.

A Kansas City Southern hálózata az Egyesült Államok középső részét köti a mexikói iparvárosokkal.

Az ügylet jelentősége az, hogy az egyesüléssel egy társaság is le tudja fedni az egész észak-amerikai kontinens észak-déli irányú áruforgalmát, ami komoly versenyelőnyhöz juttatja a többi szereplővel szemben a kibővített CPC-t. Ez a korridor pedig kiemelten fontos az egykori Észak-amerikai Szabadkereskedelmi egyezmény (NAFTA) miatt.

Fotó: Pixabay

Ez lesz az amerikai vasúttörténet legnagyobb felvásárlása,

és az új társaság segítségével az egész ellátási lánc biztonságosabbá válhat. Az egyesülés időzítése is kedvező, ugyanis tavaly ratifikálták az Egyesült Államok, Kanada, és Mexikó között kötött újabb kereskedelmi egyezményt (USMCA), amely a Trump elnök nevéhez köthető elhidegülés után a tengerentúli országok kereskedelmi rendszereinek közeledésére utal.

A felvásárlás teljesüléséhez az Egyesült Államok Közlekedési Versenyjogi Ügynökségének (STB) engedélyére is sükség lesz. A társaságok menedzsmentje azonban bizakodó, és arra számítanak, hogy a jövő év közepére zöld utat kaphat az akvizíció. Abban bíznak, hogy az egyesülést közérdeknek, és nem pedig versenytorzító hatásúnak értékeli majd az STB, amely egyébként tiltja a túl nagy szereplők fúzióját. Helyi szakértők szerint nincs veszélyben a felvásárlás, a Brookings Institution vezető munkatársa azt mondta, a vasúttársaságok hálózata kiegészíti egymást, és a szolgáltatási színvonal emelkedéséhez is hozzájárul a tranzakció.

A CPC biztos a dolgában, már az ügylet jóváhagyása előtt kifizeti a Kansas City részvényeseit. A befektetők részvényenként 0,499 kanadai dollárt és 90 dollár készpénzt kapnak minden törzsrészvényért, ami több, mint 20 százalékos felár a mostani tőzsdei árfolyamhoz képest. Emellett, ha az üzletet a hatóság elkaszálja, akkor összesen egymilliárd dollár felbontási díjat is fizet a CPC a Kansas City Southern-nek. A részvényesek nem örültek a felvásárlásnak, a nyitás előtti kereskedésben 1,8 százalékos mínuszban kereskedtek a CPC papírjaival.

Kapcsolódó cikkek