Cégvilág

Már a kisebb településeken is toboroznak a szolgáltató központok

A járvány miatt több szol­gál­tató központ karcsúsított, de már stabilizálódott a helyzet, és 77 százalé­kuk bővítené létszámát.

Jelenleg 205 üzleti szol­gál­ta­tó központ (SSC) működik Magyarországon, amelyek együtt körülbelül 74 ezer munkatársat foglalkoztatnak, átlagosan 360-at. A szektor vállalatainak csaknem fele pénzügyi, számviteli, kontrollingterületen működik, de jelentős az IT- és az ügyfélszolgálati tevékenység is.

A központok és a foglalkoztatottaik száma az elmúlt tíz évben évről évre stabilan nőtt

– mondta a Világgazdaságnak Kelliár Zsolt, a magyar HR tech startup, a Talentuno és az SSC Heroes alapítója és ügyvezetője. Tavaly tavasszal, a járvány kezdetén a legtöbb vállalat létszámstopot rendelt el, részben azért, mert a HR a távmunka megszervezésével volt leterhelve, később létszámleépítésekre is sor került. Azután stabilizálták a helyzetüket, sőt, 77 százalékuk már létszámbővítést tervez a következő években, 60 százalékuk 10 százalékosnál is nagyobbat.

Bár a bérek megtorpantak, az idén már minimális emelkedés várható.

A járvány a munkavégzés módjára is hatott: míg korábban az ágazat munkavállalóinak a 22 százaléka dolgozott távolról, ma a 92 százaléka. A digitális átalakulás és a távmunka általánossá válása együtt segíti a szolgáltató központok munkaerő-­toborzását, és lehetővé teszi, hogy az eddig főváros- és nagyvároscentrikus toborzás kiterjedjen a kisebb településeken élőkre és a megváltozott munkaképességűekre is. Jelenleg ugyanis Budapest a legnépszerűbb célpont, itt működik a hazai SSC-k 70 százaléka, de kedvelt Debrecen, Miskolc, Szeged, Nyíregyháza, Pécs és Székesfehérvár is.

Fotó: MTI Archív

Az elmúlt években folyamatos volt a munkaerőhiány a szektorban, amit nem tudott pótolni a járvány miatt más területeken felszabadult munkaerő

– fejtette ki Kelliár Zsolt. A következő évekre jelzett növekedés miatt komoly harc lesz a szolgáltató központok között a munkaerőért, de a távmunka és a rugalmas foglalkoztatás részben megoldás lehet, mert már a fővároson és a nagyvárosokon kívülről is juthatnak munkaerőhöz a vállalatok. Munkaerőt biztosíthatnak a cégeknek a felsőoktatási intézményekkel kötött partnerségek, a megbízott szabadúszók projektmunkákhoz való alkalmazása, a munkavállalói ajánlórendszerek erősítése és a közösségi toborzás is.

Évek óta egyre nagyobb teret kap a szoftverrobotokkal támogatott folyamatautomatizálás (RPA),

amely növeli a hatékonyságot, csökkenti a költségeket, nagyobb hozzáadott értékű munkavégzést tesz lehetővé. A járvány jelentős lökést adott a digitális átalakulásnak, arra késztetve a szolgáltató központokat, hogy digitális eszközök használatával újratervezzék a szolgáltatásaikat. A digitalizált gazdasági környezet segíti az adatvezérelt döntéshozatalt, támogatja az innovációt, ennek révén a központok támogató funk­ció­ból stratégiai szereplővé léphetnek elő. A Talentuno ügyvezetője szerint a szolgáltató központoknak egyre inkább számolniuk kell a mesterséges intelligenciával is, amelyet főleg marketing-, pénzügyi, számviteli és ügyfélszolgálati területen használnak majd, vagyis ott, ahol nagy mennyiségű, rendszerezetlen adatot kell kezelni.

Talentuno SSC munkaeró digializáció munkaerőpiac szolgáltató központ
Kapcsolódó cikkek