Nő az online kuponok népszerűsége
A z online vásárlás olyan mértékben erősödött az elmúlt egy évben – részben a járvány miatti korlátozásoknak betudhatóan –, hogy sokan a papíralapú kuponokat is online voucherekre cserélik. Magyarországon egyetlen év alatt háromesztendőnyit fejlődött az e-kereskedelem a GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint, a korábbi évi 16-18 százalékos növekedés helyett tavaly 45 százalékos rekordbővülést és 909 milliárd forintos bevételt mértek. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a tavalyi és az idei március között ennél is nagyobb, 63 százalékos volt a digitális piac bővülése. A bolti kiskereskedelmi forgalom is kezd visszatérni a 2019-es, járvány előtti szintre, összességében azonban nem tudták ellensúlyozni a forgalomkiesést a csomagküldő szolgálatok és a netes rendelések. A megváltozott gazdasági helyzet a vásárlók szokásaira is hatással van.
A válság mindig kedvez a racionalizált költéseknek Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója, a Budapesti Corvinus egyetem adjunktusa szerint. Úgy véli, most a társadalom két szegmense is érintett a kuponozásban: azok, akik félre tudtak tenni a karanténidőszak alatt, és azok, akik csökkenő bevételeik miatt most az okos vásárlást preferálják. „Fontos, hogy olyan márka alatt fusson a kuponos akció, amelyet már megismert a közönség, bízik benne, évről évre várja a programot. Lényeges az is, hogy a szervező rendelkezzen megfelelő platformokkal, működő rendszerekkel, és ismerje a vásárlóit” – emelte ki Pintér Róbert. Hozzátette: mivel a nagy márkák számára vonzó közönséget szólítanak meg például a kuponnapok, igazi win-win szituáció állt elő. A kérdés hosszú távon az, hogy az akció mennyire tud bővülni, és mennyire tudja megszólítani a kkv-kat, például a prémiumtermékeket gyártó kis manufaktúrákat.
A 18 és 49 év közötti nők körében, vagyis a kiemelten fontos elsődleges vásárlói csoportban végzett reprezentatív felmérést tavaly novemberben a Reacty Digital, eszerint a Black Friday (51 százalék), a Joy-napok (20 százalék) és a Glamour-napok (19 százalék) akcióit ismerik a legjobban. A kuponakciók népszerűségét a Praktiker is tapasztalja. „A program óriási vevőszámot generál az áruházainkban és a webshopunkban egyaránt. Az áruházban vásárlók többsége az újságból kivágott kuponokkal érkezik, de folyamatosan nő a ShoppieGo appon keresztüli beváltások száma is” – mondta Burka Szilvia, a Praktiker Kft. marketing- és online szolgáltatások igazgatója.
A Deichmann-nál is nagy a kuponnapok felhajtóereje, a fixen tervezhető, országos események a kereskedők és a vásárlók számára is nyertes helyzetet teremtenek. Schmidt László, a Deichmann digitális és omnichannel osztályvezetője szerint rengeteg vásárló már éjfélkor ott toporog az online shopban, hogy mihamarabb beszerezhesse a kiszemelt terméket. A vállalat erre rá is erősített, az idei Joy-napokon például több mint 800 modell csak online volt elérhető. A Joy-napokat szervező Marquard Media kereskedelmi igazgatója, Pastyik Renáta szerint a jövőben tovább bővül a kuponozás népszerűsége, emellett a digitális és a fizikai vásárlás elegyére számít. Ugyan 2020 tavasza óta erőteljes növekedés figyelhető meg az applikációs értékesítésben, még jó ideig lesz létjogosultságuk a papíralapú kuponoknak is.
A digitális piac
63
százalékos bővülést produkált


