BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmasat nőtt a Covid alatt a Hell

Harmadával bővült az elmúlt évben a Hell Energy, és bár a belföldi értékesítés is jól teljesített, ma már egyértelműen az export húzza az italgyártó óriás szekerét.

Győztesen került ki a koronavírus-járványból a Hell Energy Magyarország Kft., amit a vállalat éves beszámolója is alátámaszt. A budapesti központból irányított, de a Borsod megyei Szikszón termelő italgyártó 34 százalékkal, 68,99 milliárd forintra növelte tavaly az árbevételét. A rekordévhez a belföldi értékesítés 30,42, az export pedig 38,57 milliárd forinttal járult hozzá, az előbbi 21, az utóbbi pedig 46 százalékos bővülésnek felel meg 2019-hez képest. A külpiaci jelenléttel kapcsolatban a társaság a kiegészítő mellékletben részletezte, hogy az Európai Unióban a legnagyobb árbevételt generáló országok közé esetükben Románia, Bulgária és Szlovákia tartozik, az EU-n kívüli export legfontosabb célpiacai pedig Bosznia-Hercegovina, India és Ukrajna. Az importbeszerzésekben a legfőbb partnereik ciprusi, német és osztrák cégek.

Az egyéb bevételekről az energiaital-gyártó óriás beszámolójában az szerepel, hogy a járványhelyzet és az alumínium világpiaci árának csökkenése miatt az alumíniumdoboz-beszerzésekre utólag nagyobb engedményt kaptak, ami több mint 3,4 milliárd forintot hozott a konyhára. Ez az összeg az egy évvel korábbi 196 millió forinthoz képest 1632 százalékos változás. Eközben a költségoldalon az anyag jellegű ráfordítások 42 százalékkal, 53,78 milliárd forintra nőttek, a személyi jellegűek pedig 24 százalékkal, 3,55 milliárdra. A Hell indoklása szerint a költségek a termelési volumen növekedése miatt ugrottak meg, emellett nemcsak a létszám nőtt, hanem a dolgozói béreket is fejlesztették. Az eladott áruk beszerzési értéke pedig a jegeskávétermékek forgalomnövekedése miatt emelkedett.

A forgalomnál is látványosabb mértékben nőtt a Hell nyeresége tavaly: az üzemi nyereség 4,38 milliárd forintról 8,64 milliárdra, az adózott pedig 2,55-ról 6,97 milliárd forintra kúszott fel. Az italgyártó cég beszámolója szerint a csaknem hétmilliárdos profit 80 százalékát eredménytartalékba helyezik, a fennmaradó 20 százalékot pedig kifizetik osztalékként. A társaság igen tetemes, 43 milliárd forint felett stagnáló hosszú lejáratú kötelezettségeiből 28,5 milliárdot egy kötvénykibocsátás magyaráz. Mint ismert, ekkora összegben még 2019. december 16-án hajtott végre sikeres kibocsátást a Hell, 29,06 milliárd forint külső forrást vontak be 2,45 százalékos kamattal. A társaság a tízéves futamidejű, fix kamatozású kötvényből származó forrás számottevő részét felhasználta a beruházásaira és a kereskedelmi bankoknál fennálló hosszú lejáratú hiteleinek kiváltására. A kötvényeket 2020. május 27-től a BÉT Xbond platformján jegyzik. A rövid lejáratú kötelezettségek tavaly 28 százalékkal, 4,87 milliárd forintra híztak, ezt az értékesítés növekedése következtében emelkedő népegészségügyi termékadóval indokolja a Hell.

A társaság által igénybe vett szolgáltatások 37 százalékkal, 12,59 milliárd forintra nőttek. Ehhez nagyban hozzájárult, hogy tavaly nagyobb hangsúlyt fektetett a marketingre a társaság, miközben a fuvardíjak, a jutalékok és a logisztikai költségek döntően a magasabb forgalom és az értékesítés változó földrajzi összetétele miatt emelkedtek. Az elmúlt évben 6,9 milliárd forintot fordítottak épületberuházásokra, ebből 5,6 milliárdot a szikszói kávéüzemre. Emellett 4,1 milliárdot emésztettek fel a műszaki gépek, berendezések, járművek, egyéb beszerzésre 1,4 milliárd ment el.

Csereklye Barnabás ügyvezető tavaly a Figyelőnek adott interjúban azt mondta: tíz év alatt százmilliárd forintot fektettek be, idén májusban pedig újabb mérföldkőhöz érkezett a Hell. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy a cégcsoport érdekeltségébe tartozó, alumínium italdobozokat gyártó Quality Pack Zrt. jelentősen bővíti kapacitását Szikszón, és a 19 milliárd forintos beruházáshoz a kormány 7 milliárdos állami támogatást biztosít. A fejlesztés 120 új munkahelyet teremt, és évente 3 milliárd doboz gyártását teszi lehetővé. További kapcsolt vállalkozás a Hell Automata Üzemeltető Kft. és a Hell Energy Store Kft., valamint a főtevékenységhez nem köthető, a turizmusban érdekelt Avalon Park Kft. Az utóbbit a tatai szállodaberuházás miatt számtalan támadás érte.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.