BUX 38,708.35
-1.34%
BUMIX 3,856.93
+0.11%
CETOP20 1,952.57
0.00%
OTP 8,626
-4.26%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.12%
+0.62%
ZWACK 17,650
+1.44%
0.00%
ANY 1,590
-1.24%
RABA 1,130
-3.00%
0.00%
-1.68%
+1.35%
+1.40%
-3.74%
-8.64%
-0.51%
0.00%
-0.48%
OTT1 149.2
0.00%
+2.49%
MOL 2,532
+1.12%
0.00%
ALTEO 2,280
+3.64%
0.00%
+3.73%
EHEP 1,460
-8.46%
-2.68%
+1.98%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-6.72%
0.00%
-0.64%
+1.89%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,460
+2.67%
+0.82%
NAP 1,190
-1.33%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Varsóba, öt és fél óra alatt

A Budapest-Varsó nagysebességű vasút magyarországi szakaszának környezetvédelmi hatástanulmányának elkészítését a költségek 85 százalékának fedezésével az EU-tól kapott, mintegy kétmilliárd forintos támogatás segíti.

A következő évtizedben Budapest és Varsó között megépülő nagysebességű vasútvonalon a magyar fővárosból Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra alatt, Prágába 3,5 óra alatt, Varsóba 5,5 óra alatt lehet majd eljutni – ismertette Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azon az online konferencián, amelyen a Budapest-Varsó/Bécs nagysebességű vasút (NSV) hazai szakaszáról tartottak.

Fotó: Shutterstock

Az eseményen ismertették a beruházás megvalósíthatósági tanulmányának eredményeit. Ennek kapcsán az államtitkár az MTI tudósítása szerint közölte, hogy a részletes műszaki tervezés megkezdéséhez szükség van környezeti hatástanulmányra, továbbá ki kell dolgozni a nagysebességű vasút műszaki szabályozását. A környezetvédelmi munkára Magyarország 2 milliárd forintos uniós támogatást nyert.
Az említett támogatás kapcsán néhány napja az ITM közleményben ismertette, hogy a pénz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) származik, a mintegy kétmilliárd forint pedig az elszámolható költségek 85 százalékát teszi ki. Bár az  kiépülő összeköttetés a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze, egy ausztriai leágazással a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba is beköti majd a térséget.
Az újonnan kiépítendő vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről megkerülve, leágazással Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A vonatok a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának. A projekt a megvalósíthatósági tanulmány alapján ezermilliárd forintos nagyságrendűnek ígérkezik.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a transzeurópai hálózatok kiépítésének, korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja. A CEF hozzájárulásával több mint 670 milliárd forint beruházási értékben valósulnak meg közlekedésfejlesztési projektek Magyarországon. Vasúton e forrás tette lehetővé a többi között a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vonalszakaszok korszerűsítését, a Déli összekötő híd felújítását, harmadik vágányának megépítését. Az idei kiírást mintegy 290 millió eurós kerettel hirdették meg az év elején. A támogatások odaítéléséről ma született meg a végleges döntés.
 

keret

 

Tovább kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást

Az elmúlt bő másfél évtizedben több mint 2000 milliárd forintot fordított az ország a vasúthálózat fejlesztésére – idézte fel az államtitkár. A jövőben ennek az összegnek a többszörösét költi a kormány erre a célra annak érdekében, hogy a kötött pályás közlekedés versenyképességét növelje. Az Európai Unió zöld megállapodása  előírja, hogy 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását 90 százalékkal csökkenteni kell. Az igazi megoldás a szennyező alternatívákról – autók, repülők –az akár emissziómentességet biztosító vasútra való átterelés.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek