BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Negyedévet csúszik a 3-as metró átadása

Ugyan korábban a BKV 2022 végi, majd 2023 eleji befejezéssel kalkulált, jelen állás szerint az utasok majd csak 2023 tavaszán használhatják ismét a kék metró teljes vonalát.

A VG információi szerint leghamarabb 2023. március közepén indulhat majd meg az utasforgalom az M3-as metróvonal teljes szakaszán. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a kék metró átadása három hónapos, vagyis negyedéves csúszásban van a közelmúltban tervezett időpontokhoz képest.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A BKV még 2020 végén, az alagúti rekonstrukció hosszas vitát követő folytatásának bejelentésekor közölte, hogy a középső vonalszakasz – jelenleg csak itt zajlik munkavégzés, a 3-as metró északi és déli része már korábban elkészült – forgalomba helyezése 2023 januárjában várható. Lapunk értesülése szerint a pontos dátum eredetileg január 6-a volt, amit még az idén nyár közepén is befejezési határidőként tüntetett fel a tömegközlekedési cég különböző hatósági eljárásokban. Azonban már ez is módosított időpont: egy lapunk által ismert dokumentum szerint tavaly ősszel a Metrófelújítási Projektigazgatóság azzal számolt, hogy a középső szakaszon a metróforgalom tervezetten 2022. december 7-én indul meg.

Hogy mi az oka a késedelemnek, arról hivatalos tájékoztatás nem érhető el, sőt, lapunk erre vonatkozó megkeresésére a BKV cáfolta, hogy egyáltalán bármilyen csúszásról szó lenne szó. „A teljes M3 metróvonal utasforgalomnak történő átadása tervezetten 2023 első negyedévében várható. A hivatalos kommunikáció szerint ez az időpont a középső szakasz átfogó felújításának harmonizált ütemterve és a belvárosi rész rekonstrukciójának teljes körű kivitelezése óta nem változott, és jelenleg is ez a céldátum”.

Pedig a kéthónapos spét a köztes mérföldköveken, így például a belvárosi Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák (3K állomások) felújításában is tetten érhető.

Az M3 projekt saját honlapján az olvasható, hogy ezeket jövő márciusban kapják vissza az utasok. Ehhez képest a fővárosi tömegközlekedési cég újabban már csak 2022 tavaszát kommunikálja, ami értesüléseink szerint nem véletlen: a 3K állomások majd májusban nyílnak, ez még éppen tavasz, de márciushoz viszonyítva ugyancsak két hónap az eltérés. Azonban a BKV erről is pozitívan nyilatkozik.

Az említett állomások korszerűsítése ütemterv szerint halad. Bízunk benne, hogy az M3-as metró utazóközönségének jelentős könnyebbséget jelent majd a három állomás előre hozott átadása.

Hogy az előre hozott átadás mit jelöl, az nem derült ki.

Fotó: VG

Akárhogy is, mindenesetre kérdés, hogy amennyiben időbeli veszteségek állnak be a kivitelezésben, az miként hat a beruházás költségeire. A korszerűsítésre jelenleg 217,5 milliárd forint fordítható, ennek zöme uniós forrás, de közel 45 milliárdot a központi büdzsé finanszíroz.

Budapest Főváros Önkormányzata még 2018-ban vállalt kötelezettséget további 5,6 milliárd forintra az állomások akadálymentesítéséhez.

Szeptember elején viszont a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy a rekonstrukcióhoz szükséges műszaki ellenőri és egyéb mérnöki tevékenységek előirányzatát megemeli, mivel „a kivitelezés időtartamának meghosszabbodása miatt” erre a fedezet nem biztosított. Ezért több mint 1,5 milliárd forint keretösszeg elkülönítése vált szükségessé.

Mivel egy csúszás több vállalkozói szerződést is érinthet, ebben az esetben könnyen lehet, hogy más megállapodások is drágulnak. Csakhogy a projekt kifeszített költségvetésében szűkös a tartalék, és a 2023 végi pénzügyi zárás is egyre sürget.

Kapcsolódó cikkek