Jeff Bezos, az Amazon alapítója 2013-ban arról beszélt, hogy öt éven belül drónokkal fogják házhoz szállítani a csomagokat. Bár a nyilatkozat óta eltelt közel tíz évben rengeteg anyagi és emberi erőforrást mozgósítottak a projekt sikere érdekében, a drónos kézbesítés megvalósulása még mindig várat magára. A Business Standard arról ír, hogy a pilóta nélküli repülő szerkezetekkel kapcsolatban felmerült biztonsági aggályok tovább nehezítik a helyzetet. 

Fotó: Amazon

Az Amazon több mint 2 milliárd dollárt költött a drónos kézbesítési szolgáltatás bevezetésére, és világszerte több mint 1000 főt toborzott a projekthez, amely azonban még mindig csak tesztfázisban tart. A Bloomberg belső dokumentumokon, kormányzati jelentéseken és 13 jelenlegi és volt alkalmazottal készített interjúkon alapuló vizsgálata egy technikai kihívásokkal, nagy fluktuációval és biztonsági aggályokkal küzdő programot tárt fel. Értesüléseik szerint

egy júniusi súlyos baleset arra késztette az illetékes amerikai hatóságokat, hogy megkérdőjelezzék a drón csomagkiszállításra való alkalmasságát,

ugyanis a szerkezet több biztonsági funkciója is meghibásodott, az irányíthatatlanná vált gép pedig végül lezuhant és bozóttüzet okozott.

Fotó: Amazon

„Az ehhez hasonló szigorú teszteléseknél számítunk az ilyen típusú események bekövetkezésére, és minden egyes repülés tanulságait a biztonság javítása érdekében alkalmazzuk” – mondta Av Zammit, az Amazon szóvivője. „Soha senki nem sérült meg a repülések eredményeként, és minden egyes tesztet az összes vonatkozó szabályozásnak megfelelően hajtunk végre” – tette hozzá.

Az Amazon azt tervezi, hogy a következő hónapokban fokozza a tesztelés intenzitását. Miután a Bloomberg által átnézett dokumentumok szerint tavaly nem sikerült elérnie a 2500-as repülésszámot, a vállalat 2022-re még magasabb, 12 000-es célt tűzött ki – bár február végéig kevesebb mint 200 tesztrepülést hajtottak végre. Ennek ellenér még évekbe telhet, amíg az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyja a kereskedelmi célú drónhasználatot, amit az online kiskereskedők feltehetően igencsak várnak, hiszen számukra a sofőrök repülő robotokkal való felváltása vonzó alternatíva.

Fotó: Amazon

Arra számítanak, hogy az új technológiával a 30 perces kiszállítási idő lesz az átlagos bizonyos szállítmányok, például gyógyszerek esetében.

Az Amazon drónjai akár 11 kilométerre is el tudnának távolodni a kézbesítő állomástól, és az autók felett repülve akár 2,3 kg súlyú csomagokat is kiszállíthatnának fél órán belül.

A seattle-i székhelyű vállalaton egyre nagyobb a nyomás, hogy lépést tartson a riválisokkal. A múlt héten a Google Wing felgyorsította saját dróntesztelési programját, és egy Dallastól északra fekvő 90 négyzetmérföldes külvárosi területen elkezdte kiszállítani a Walgreens csomagjait a vásárlóknak. A Walmart és a UPS is rendelkezik saját drónprogrammal, ezek a fejlesztés különböző szakaszaiban tartanak jelenleg.

Fotó: Amazon

Még az Amazon legkeményebb belső kritikusai sem kérdőjelezik meg a technológiában rejlő lehetőségeket, de a jelenlegi és korábbi alkalmazottak szerint a vállalat azt teszi, amit már annyiszor: a sebességet a biztonság elé helyezi a konkurencia legyőzése érdekében. „Valakinek meg kell halnia vagy nagyon súlyos sérülést kell elszenvednie ahhoz, hogy komolyan vegyék ezeket a biztonsági kérdéseket” − mondta Cheddi Skeete, az Amazon egykori projektmenedzsere, aki azt állítja, a múlt hónapban azért rúgták ki, mert felvetette aggályait a vezetőinek. Zammit cáfolta ezt az állítást.

Az FAA nem kívánta kommentálni a baleseteket, de azt mondta, hogy a tesztelési követelményeket a lakosság védelmét szem előtt tartva alkották meg.