Meg kell védeni a taxiszolgáltatás szabályozott árazását – ezzel a címmel adott ki közleményt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK).

20221221 Budapest, Lánchídat jelenleg csupán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatai, a taxik, valamint a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják.
Fotó: Bánkúti Sándor / MW Bulvár

A szervezet elnöke, Nagy Elek kormányzati beavatkozást sürget. Ez összhangban van a Világgazdaság által bemutatott levéllel, amelyet a taxis cégek és szervezetek – köztük a BKIK – írtak Orbán Viktor miniszterelnöknek. Ebben azt kérik, hogy a kormány védje meg a hatósági áras budapesti fuvardíjakat. A BKIK most azt írja, hogy álláspontja szerint a taxiszolgáltatások hatósági árának eltörlése 

visszahozná a korábbi szabályozatlan és egyenlőtlen versenyt a drosztokon, amivel mind a tisztességesen működő taxis vállalkozók mind az utasok rosszul járnának.

Kiemelték: a taxiszolgáltatókat és vállalkozókat tömörítő szakmai szervezetek tudomása szerint kezdeményezések történtek a taxi piacon sikeresen működő rögzített hatósági taxitarifák eltörlésére. A budapesti kamara szerint a 2013 és 2015 között a főváros, a BKIK és a taxis szervezetek, cégek részvételével kialakított, a személytaxis szolgáltatásokat szabályozó keretrendszer esetleges megszüntetése a kielégítő egyensúlyi helyzet felborulásával fenyegetne.

Szerintük egy ilyen intézkedés méltánytalanul érintené a taxiszolgáltatókat is, hiszen a szigorúbb működési feltételek ellentételezése alapvetően a hatósági ár bevezetése és megfelelő szinten tartása volt. A jelenlegi, európai szinten is korszerű konszenzusos keretrendszer valamennyi érintett számára megteremtette a kielégítő működés feltételeit:

  • a rögzített hatósági ár (illetve annak időközben történt kiigazításai) kiszámíthatóságot és létbiztonságot teremtett a taxisoknak,
  • ez a kiszámíthatóság az utasokra is kiterjed, és egyes előzetes várakozásokkal szemben nem csökkentette a szolgáltatás igénybevételi lehetőségeit és gyakoriságát,
  • a hatósági ár bevezetésének és mértékének mintegy ellentételezéseként beépített szigorúbb feltételek rendkívüli módon elősegítették az ágazat technológiai ugrását, ami utasoldalon is (korszerű applikációk megjelenése) és taxisoldalon is (a műholdas helymeghatározáson alapuló fuvarkiosztás) éreztette a pozitív hatását,
  • a hatósági ár a versenyt sem szüntette meg, csak más területekre helyezte át: a szolgáltatásnyújtás minőségére, ideértve mind a sofőröket, mind a flottát, mind a fuvarszervezést. Alapvetően ennek köszönhető, hogy a taxijármű-állomány jelentősen megfiatalodott, korszerűsödött, és megkezdődött az elektromos hajtású autók áttörése is ezen a piacon,
  • egyes előzetes félelmek ellenére a piac korlátozása sem következett be, hiszen több új taxitársaság is piacra lépett.

A hatósági árazás védelmében a budapesti szervezetek mellett több vidéki szakmai szervezet és taxis társaság is a BKIK-hoz fordult. A témával kapcsolatos egyeztetéseken rendszerint mind a jelentősebb taxitársaságok (fuvarszervező szolgálatok), mind a komolyabb háttérrel bíró személytaxis szervezetek részt vesznek. A budapesti és az ehhez csatlakozó taxis vállalkozásokat tömörítő szakmai szervezetek kérése alapján Nagy Elek elnök az ügyben levélben kereste meg a Miniszterelnökséget és valamennyi érintett tárcát.

Kiszivárgott: levelet írtak Orbán Viktornak a taxisok a tarifáról

Az elmúlt időszakban több törekvés is látszik arra, hogy a hatósági árakat szabad vagy részben szabad piaci ár váltsa fel. Ezt a taxisok egyértelműen elutasítják.