Tíz-tizenöt százalékos árcsökkenést realizálnak a magyarországi klímapiacon, az így kialakuló új árszint pedig kedvező esetben egész évben is kitarthat. Tóma János, a Gree légkondicionálók kereskedelmi igazgatója elmondta, a forint erősödése, a konténerdíjak visszaesése, az egyes kormányzati támogatások megszűnése, ezáltal a kereslet szűkülése együttesen vezetett oda, hogy februárban elkezdett lefelé korrigálni a légkondicionálók ára. A szakember példaként említette, hogy a legnépszerűbb magyarországi klímamodell közel 50 ezer forinttal kerül kevesebbe, mint tavaly év végén.

Fotó: Gree Magyarország

Az elmúlt év második felében 20 százalék körüli áremelkedés volt tapasztalható a teljes klímapiacon, de a drágulás nemcsak hogy megállt az év elején, de már markáns csökkenés is érzékelhető a cég közleménye alapján. A legnagyobb ár-összehasonlító portálokon februárban már elkezdtek hajlani a grafikonok, és az előrejelzések szerint ez a tendencia az elkövetkező hónapokban is folytatódhat.

„Az árak változásában erőteljes szerepet játszik a forint dollárhoz viszonyított árfolyama. Ha hároméves távlatban nézzük, akkor 300 forintról indultunk, most 350 környékén állunk, de tavaly volt egy nagyon erős kiugrás, amikor a 440-es szintet is elértük. Az importtermékek esetén értelemszerűen mindenkinek ehhez kellett igazítania az árakat, de most, hogy erősödött a magyar fizetőeszköz, ez visszafelé is érvényes” – magyarázta a szakember.

Olcsóbbak a konténerek, alacsonyabb a kereslet

A kereskedelmi igazgató szerint az árakat jelentősen befolyásoló tényező a szállítás is. A piac jó néhány nehézséggel szembesült az elmúlt három évben: a növekvő szállítási díjak kedvezőtlenné tették a Kínából származó áruk behozatalát; a kereslet csökkenése és a Covid-korlátozások problémákat okoztak a stabil termelési kör és a terén egyaránt. Most, hogy Kína 2022 végén ismét megnyitotta kapuit, az ellátási láncok kezdenek újra felépülni, de továbbra is hiány van a munkaerőből és a vásárlók megrendeléseiből. Mindezek a tengeri fuvardíjak csökkenéséhez vezettek, egészen a Covid előtti időkben látott szintekig. Mint mondta, a koronavírus-járványt követően 10 és 16 ezer dollár között mozogtak a konténerdíjak, míg jelen pillanatban 4 ezer körül vannak. Ez szintén nem mondható olcsónak, de a Covid előtti állapotot tükrözi.

 

Mivel a konténerekben mindig ugyanannyi eszköz fér, egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora díjat kell szétosztani közöttük. A pandémia idején csak ez a faktor 20-30 százalékos emelkedést indukált, amit most részben maga mögött hagyhat a piac

 

– jelezte Tóma János. Hozzátette: a kormányzati hatalmas löketet adott a klímás szegmensnek, de a kedvezmény megszűnésével visszaestek a beruházások is. Ezt fokozza az infláció is, hiszen a magasabb megélhetési költségek miatt energetikai korszerűsítésre kevesebb pénze marad az embereknek. Mindezek miatt 2023 első negyedévében a kereslet csökkent, visszaállt a támogatás előtti szintre, és ez szintén előrevetítette az árak esését.

Több tíz ezer forintos visszaesésről van szó

„Bő egy hónappal ezelőtt a kisebb klímagyártók és -forgalmazók elkezdték faragni az árakat, de áprilisban már a piacvezető Gree légkondicináló is közel 15 százalékos árcsökkentést jelentett be. Emiatt a Magyarországon legtöbbet eladott klímamodell, a Gree Comfort X széria listaára mintegy 50 ezer forintot esett vissza a tavalyi év végéhez viszonyítva. A mostani ár a tavaly szeptemberi állapotot tükrözi” – mutatott rá.

A Gree klímák kereskedelmi igazgatója elmondta, a jelenlegi tudás szerint tartósan alacsonyabban maradhatnak az árak, és akár egész évben is kitarthatnak.

Ez a forgatókönyv viszont borulhat abban az esetben, ha a forintárfolyam elszáll, a szállítási díjak emelkedni kezdenek, vagy bejön egy olyan támogatási forma, ami meglöki a keresletet.

„Rendkívüli esemény nélkül viszont berendezkedhet a lakosság arra, hogy olcsóbban juthat hozzá klímákhoz 2023-ban” – zárta gondolatait Tóma János.

A mesterséges intelligencia már a légkondicionálóból is tanul

A globális energiaválságra reagálva a lakossági klímák gyártói a leginnovatívabb megoldásokkal folyamatosan versenyeznek egymással annak érdekében, hogy egyre jobb hatékonysági mutatókkal büszkélkedhessenek. A mesterséges intelligencia algoritmusa offline állapotban is interaktívan tanul, hatalmas online adatforgalom nélkül.