A költségcsökkentés jegyében legalább ezer dolgozójától válik meg a Ford Észak-Amerikában a helyzet ismerői szerint. Az elbocsátásokkal az autógyártó az elektromos járművek irányába tett lépések magas költségeit kívánja ellensúlyozni.

A vállalat szóvivője a The Wall Street Journal érdeklődésére válaszolva elismerte a leépítéseket, hozzátéve, hogy az főként a mérnököket érinti. A vállalkozás tavaly mintegy 3 ezer amerikai, idén pedig ennél némileg több európai pozíciót szüntetett már meg, ezeket követi a mostani elbocsátási hullám, mely az elektromos járműveken és a szoftvereken dolgozókat is érinti.

Workers leave the Ford factory in Almussafes near Valencia, on March 10, 2023, after the US carmaker announced it will cut around 1,100 jobs at this factory as it reorganises its operations in Europe. The cuts follow the announcement last month by Ford of 3,800 job cuts elsewhere in Europe, including 2,300 positions in Germany and 1,300 in Britain. Those cuts hit product development and administrative functions, not manufacturing positions, and represented about 10 percent of its European staff. Ford said the cuts aimed to create "a leaner, more competitive cost structure" for the company. (Photo by JOSE JORDAN / AFP)
Fotó: Jose Jordan / AFP

Több más autógyártó is leépítésekkel igyekszik lefaragni a kiadásait, ellensúlyozandó az elektromos átállás költségeit, így a General Motorsnál vagy épp a Stellantisnál is hasonló döntést hozott a menedzsment.

A Ford mostani döntése alig pár héttel előzi meg a United Auto Workers szakszervezettel folytatott tárgyalásokat a következő négyéves kollektív szerződésről, amely ugyanakkor a gyári munkásokat, és nem az irodai dolgozókat érinti. 

A magas az egyre gyakoribb sztrájkok és a fizikai dolgozóknál jelentkező munkaerőhiány árnyékában az autógyártónak nem lesz könnyű dolga a tárgyalóasztalnál. Ez különösen igaz, hiszen a cég vezérigazgatója, Jim Farley szerint a Fordnak többet kell lefaragnia a költségeiből, ha versenyképes akar maradni.