A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság sajtóközleményt adott ki a legújabb magyar televízió- és streaming-előfizetési szokásokkal kapcsolatban. Az évente végzett felmérése szerint legutóbb már a háztartások 44 százaléka nézett filmeket vagy sorozatokat streamingszolgáltatásokon keresztül, amivel egy időben megkezdődött a televízió-előfizetések lemorzsolódása is.

Vila,Velha,,Espirito,Santo,,Brazil,-,12/29/2021,-,Roku,Express,
Fotó: Shutterstock

Magyarországon a három legnépszerűbb streamingplatform a Netflix, az HBO Max és a Disney+, amelyek a háztartások 30, 21, illetve 14 százalékában vannak jelen. Ezeknek a szolgáltatásoknak az egyik előfeltétele a jó minőségű internetkapcsolat, ugyanis ennek hiányában a képminőség is romlik. Bár ezeket a tartalmakat lehet számítógépen vagy akár mobiltelefonon is fogyasztani, az emberek nagy része még mindig a nagy felbontású televíziók mellett dönt.

A növekedéshez az egyre több magyar nyelvű tartalom is hozzájárul, legyen ez hazai saját gyártású tartalom (mint nemrég az HBO Maxon megjelent A híd című sorozat), vagy már meglévő filmekhez és sorozatokhoz felkerülő magyar szinkron.

A három élenjáró példával ellentétben külföldön jelenleg az Amazon Prime vesz még részt a versenyben, amely itthon valószínűleg a magyar nyelvű tartalmak hiánya miatt maradt el. 

A streaminghasználatban megfigyelhető az innovációk terjedésének jellemző mintázata: magasabb végzettségű, jó anyagi helyzetben lévő, továbbá fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Így például míg a

30 és 39 év közöttiek 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka.

A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Ennek oka lehet, hogy csak streaminget néznek, vagy hogy sem televízióadást, sem pedig streaminget nem néznek egyáltalán.

A népszerűbb streamingcsatornákat használók arányának változása
 

Korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta viszont csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel kevesebb tévé-előfizető volt. Döntő részük alighanem azért, mert jobb szórakozást talál a lekérhető tartalmakban.

Korábban a Világgazdaság írt a jelenlegi streamingszolgáltatók áremelkedéséről. Sajnos az olcsó streaming-előfizetések korának leáldoztak, és egyre több szolgáltató vezeti be a jelszómegosztás megszüntetését, ezzel is újabb előfizetéseket remélve a már meglévő felhasználóktól. Nemcsak az ár változik, hanem új előfizetési modellek is elérhetőek lesznek: az eddig teljesen reklámmentes szolgáltatások mellett megjelennek majd az olcsóbb, reklámokkal megtűzdelt opciók is. Hogy mennyire lesz népszerű ez a forma, azt majd a jövő eldönti.