Az olcsó streaming korának vége, Hollywood legnagyobb stúdiói olyan áremelésekkel sújtják az ügyfeleket, amelyek pont azokhoz a drága kábeltelevíziós csomagokhoz hasonlítanak, amelyek miatt a fogyasztók 15 évvel ezelőtt a Netflix felé fordultak.
A legnagyobb amerikai streamingszolgáltatók csomagja 87 dollárba kerül majd ősszel, egy éve még csak 73 volt. A Disney, a Paramount, a Warner Bros. Discovery és a többi nagy szolgáltató sorra emeli árait. Egy átlagos kábeltévé-előfizetés 83 dollárba kerül havonta.
Az amerikaiak az elmúlt években élvezhették Hollywood új aranykorának előnyeit, amelynek során a médiavállalatok minden eddiginél több műsorral árasztották el a közönséget, a hagyományos televíziózás költségeinek töredékéért. Az alacsony árak miatt a fogyasztók gyorsan otthagyták a kábeltévét, és streamingre váltottak.
A Disney+ például mindössze 16 hónap alatt több mint százmillió előfizetőt toborzott, 6,99 dolláros előfizetési díjért.
A nagy stúdiók sorra indították el streamingszolgáltatásaikat, több tízmilliárd dollárt költöttek tévéműsorokra és filmekre. Aztán az elmúlt másfél évben az egekbe szöktek a kamatok, vagyis a finanszírozási költségek – beütött a mennykő. A médiarészvények erős korrekciót szenvedtek el, mivel a Wall Street türelmetlen lett a súlyos streamingveszteségek miatt.
Miután a Warner Bros. és a Disney részvényeinek árfolyama mintegy a felére zuhant, a stúdiók kénytelenek voltak a megszorítások irányába lépni, több ezer alkalmazottat bocsátottak el, és emelték előfizetési áraikat, hogy megfékezzék a milliárdos veszteségeket a streamingüzletágban. Még a Netflix is megszüntette a 9,99 dolláros, reklámmentes havi alap-előfizetést az év elején, és az új ügyfelek 15,49 dollárt fizetnek.
A Disney legutóbbi áremelése kevesebb mint egy éven belül a második.
A reklámmentes szolgáltatás havi díja 3 dollárral, 13,99 dollárra emelkedett októbertől. A Hulu szintén 3 dollárral, 17,99 dollárra emeli a reklámmentes előfizetés árát, de a két szolgáltatást csomagban havi 19,99 dollárért kínálja. Vannak persze ennél olcsóbb opciók is, ezek azonban a hagyományos tévézés nagyon nem szeretett melléktermékvel járnak: a reklámmal. Bob Iger, a Disney vezérigazgatója azonban optimista, nemrég azt nyilatkozta:
Hosszú távon is jókora potenciált látok a reklámos szolgáltatásokban.
A Disney+ reklámos verziója jelenleg 7,99 dollárba kerül az Egyesült Államokban, 3,3 millió előfizetője van. Iger azt is elmondta, hogy a Disney megkezdi a jelszómegosztás visszaszorítását – ezt szintén a Netflix kezdte el először. Ez sok potyautasból csinált fizető ügyfelet.
Az elemzők persze – mint általában – kételkednek. A legnagyobb kérdés, hogy a tartalmak korlátozása és az áremelés vajon eredményezhet-e hosszú távon is működőképes üzleti modellt. A helyzetet tovább rontja a hollywoodi sztrájk, a szórakoztatóipar óriásai előbb-utóbb kifogynak a minőségi tartalomból – miközben emelik áraikat, s a fogyasztó pont hogy több tartalmat várna el ezért.