A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) olyan új kötelezettségvállalásra kötelezi a TikTokot, amelynek akár globális hatása is lehet. A kínai tulajdonú videómegosztó-szolgáltató a magyar nemzeti versenyhatóság vizsgálatának következtében egy sor olyan intézkedés végrehajtását volt kénytelen vállalni, amelyek biztosítják, hogy javuljon a TikTok kommunikációja, a fogyasztók megismerjék a platform jellemzőit és tudatosabb döntéseket hozhassanak a szolgáltatással kapcsolatban.

Tiktok - Social Media - Photo Illustration
TikTok displayed on a smartphone with TikTok Icon seen in the background, in this photo illustration. On 18  September 2023, in Brussels, Belgium.  (Photo illustration by Jonathan Raa/NurPhoto) (Photo by Jonathan Raa / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Jonathan Raa / AFP

A 2020-ban azért indított vizsgálatot a platformmal szemben, mert azt valószínűsítette, hogy a globális vállalkozás nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról.

A hivatal eljárása kötelezettségvállalással zárult, amelyre – anélkül, hogy a versenyhatóság jogsértést vagy annak hiányát állapítaná meg – a hazai szolgáltatásban érintett vállalkozás, a TikTok Technology Ltd. önkéntes vállalásai alapján nyílik lehetőség.

A GVH Versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalás révén olyan intézkedésekre kerül sor, amelyek még a folyamatosan változó kommunikációs tartalom, szerződéses feltételek, működési jellemzők és jogszabályi környezet esetén is közvetlenebbül biztosítják, hogy a TikTok kommunikációja javuljon, illetve a TikTok jellemzőit a magyar fogyasztók valóban megismerjék, és így tudatosabb fogyasztói döntéseket hozzanak a szolgáltatással kapcsolatban.

A TikTok által tett vállalás alapvető elemei:

  • információs célú adatközpont létrehozása;
  • a szolgáltatás legfontosabb jellemzőiről TikTok-videók beiktatása, azaz az adatkezelési kérdéseknek és a további jellemzőknek kontextusbarát megjelenítése;
  • alapbeállítások a 18 év alatti felhasználók esetén (például napi képernyőidő-beállítás automatikusan); szülői felügyelet és egyéb a gyermekeket védő beállítások népszerűsítése;
  • 20 százalékos reklámkorlát önkéntes alkalmazása és
  • közvetlen hatósági visszajelzésekre alkalmas és egyéb gyermekvédelmi fórumok erősítése.

A magyar nemzeti versenyhatóságnál most zárult ügynek egyértelműen globális kihatása is lesz, melyet világszerte érzékelnek majd a felhasználók.

Különösen igaz ez a GVH eljárásának eredményeként tett vállalás első fontos pontjára, melynek értelmében a TikTok világszerte létrehoz egy központosított online adatvédelmi központot. A megoldás szolgáltatásai és tartalma magyar nyelven is elérhetőek lesznek.

A kötelezettségvállalás pontos és időszerű végrehajtását a GVH utóvizsgálatban, szigorú eljárási keretek között ellenőrzi majd, illetve a kötelezettségvállalás nem mentesíti a TikTokot egyéb jogszabályoknak való megfelelés alól.

Aktív fellépéseinek köszönhetően a magyar versenyhatóság tavasszal tagságot nyert az úgynevezett magas szintű nemzetközi munkacsoportban is, amely az Európai Bizottságot segíti a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) betartatásában. A tagság lehetőséget ad arra, hogy a GVH szakemberei bátran kiálljanak a keresztény és magyar értékek mellett, és alakítsák az európai joggyakorlatot.

A TikTok folyamatosan dolgozik jogi hátterének javításán és közben új funkciókkal látja el a platformját. Az egyik ilyen új funkció lehet az Ázsiában már jól bevált streamingértékesítési csatorna, amellyel a TikTok kínai megfelelője, a Douyin nevű felület Délkelet-Ázsiában szép számokat produkált az elmúlt néhány évben.