Egyelőre csak egy akkumulátorcsere-állomása van Dániában a prémiumkategóriás elektromos autókat gyártó Niónak, de az máris Európa-hírre tett szert. Az autóit alapból cserélhető akkumulátorokkal kínáló kínai cég ugyanis frekvenciaszabályozási szolgáltatást nyújt a dán villamosművek számára, a hálózati ingadozások kiegyenlítésével hozzájárulva az ellátásbiztonsághoz. 

A Nio Biatorbágyon gyártja az európai piacot lefedő akkucsere-hálózatának konténereit.
Fotó: MTI / Bruzák Noémi                 

A Nio töltőállomása gyakorlatilag egy virtuális erőműként csatlakozik a hálózathoz, és a benne tárolt és folyamatosan cserélődő 21, összesen 500 kW teljesítményű akkumulátora révén segít a hálózat csúcsterhelésének szabályozásában. Amikor a villamosenergia-fogyasztás csúcsidőszakban van, s a legdrágább az áram, akkor a Nio besegít és áramot táplál a hálózatba. 

Együtt lélegeznek a rendszerrel                   

Amikor viszont alacsony a hálózati terhelés és az áram ára alacsony, akkor áramot vételez és feltöltik az akkumulátoraikat. Azaz együtt lélegeznek a rendszerrel. Az energiatároló kapacitások kiépítése rendkívüli fontosságú, ugyanis az áramfogyasztás időben előre legfeljebb a tapasztalatok alapján becsülhető, de 

az áramnak mindig „ott kell lennie”, amikor egy-egy fogyasztót bekapcsolnak, 

vagy felgyújtanak egy lámpát. A tárolás amiatt is fontos, mert a megújuló energiaforrások közül a napelemek például periodikusan dolgoznak, s amit fényes nappal megtermelnek, azzal az árammal éjszaka már nem indítható el a mosógép. 

Espel,,The,Netherlands-,April,19,,2019:,Agricultural,Workers,Reviewing,Orange
A szélturbinák is többet pöröghetnek, ha van hol eltárolni a pluszenergiát.
Fotó: Shutterstock

A hálózatra kötött szél- és napenergiafarmok hatékonyabban tudnak dolgozni, ha a hálózathoz csatlakozó nagy kapacitású akkumulátorokban tárolni tudják az áramot. A szélturbinákat sem kell például radikálisan lekorlátozni amiatt, hogy tárolókapacitás híján a hálózat nem tudja befogadni az általuk termelt áramot. 

Egy fecske természetesen nem csinál nyarat, de az európai Nio flottát telepített akkumulátorcsere-állomásokkal kiszolgáló hálózat együtt már jelentékeny erőt képviselhet, pláne úgy, hogy a kínai márka egyre jelentősebb erőforrásokat fordít két éve megkezdett európai terjeszkedésére. 

A Nio jelenlegi egyetlen dániai akkumulátorcsere állomását 2023 márciusában helyezték üzembe, rajta kívül már 38 másik szolgálja az autósokat a kontinensen. A legtöbb, 11 Németországban, illetve Norvégiában és Hollandiában, ahol 9-9 állomás várja a Nio-tulajdonosokat és azt, hogy a dániaihoz hasonlóan részt vehessenek a frekvencia- és csúcsterhelés szabályozásában. 

Nio
A biatorbágyi gyár 2022 szeptemberében kezdte meg a csereállomások összeszerelését.     
Fotó: MTI / Bruzák Noémi 

Ezeket az állomásokat egyébként Biatorbágyon, a Nio e célra megépített, s az európai piac lefedésére hivatott üzemében gyártják 2022. őszétől. Sen Fej, a Nio alelnöke a dániai bemutatón azt is elárulta, hogy egy-egy ilyen állomás évente több tízezer eurót termelhet meg, ami tulajdonképpen kiegészítő jövedelemnek számít, hiszen alapvetően mégiscsak arra szolgálnak az állomások, hogy az applikációból bejelentkező és oda hajtó autós automatikus akkucseréjét pár perc alatt lebonyolítsák. Lényeges, hogy a rendszer annyi energiát mindig „félretesz”, hogy az autósokat gond nélkül ki tudja szolgálni. 

Kínában élesben is kitűnően vizsgáltak a Nio akkumulátorcsere-állomásai, a 2022. augusztusi kiterjedt áramszünet idején, akkor a hálózatba visszatáplálva az áramot. 

A Nio jelenleg 2375 ilyen állomással rendelkezik hazájában, és a számukat az idei év végére 3310-re tervezi növelni. Hatalmas előrelépés lesz, ha a helyi áramszolgáltatókkal le tud majd szerződni a Nio, ezt a folyamatot az ellátásbiztonság elősegítésére hivatkozva az állam is ösztönzi. 

Peking kiadta az ukázt           

Kell is az energia hiszen millió szám állnak üzembe a Kínában az elektromos és tölthető hibrid autók, amelyek „feltankolásához” komoly infrastruktúrára van szükség.

Nio,Es6,Electric,Suv,Semi-autonomous,Car,On,Display,Near,Chinese
A Nio prémiumkategóriás villanyautóit azért hálózatról is fel lehet tölteni.
Fotó: Shutterstock 

S ahogy egy rendes kommunista államhoz illik, Kína már január elején kiadta a végrehajtási utasítást az autóipar és az energiaipar szorosabb együttműködésére, s csatolta a célt is, miszerint 2030-ra az elektromos autóknak és a Nióéhoz hasonló töltő-tároló állomásoknak az energiatárolási rendszer fontos részévé kell válniuk, 10 millió kilowatt szabályozási kapacitással hozzájárulva az elektromos hálózat biztonságos működéséhez.             

Mondjuk ezt nem ingyen kérik. A Nio korábban részt vett a kínai hálózat csúcsterhelésének szabályozásában, és a becslések szerint ezzel az idén 120 millió jüant (16,7 millió dollár) meghaladó mértékű villamosenergia-költséget takaríthat meg – árulta el Sen Fej.