BYD, Alipay, Hisense: elárasztották a kínai reklámok a foci-Eb-t
A németországi labdarúgó-Európa-bajnokság nem csupán sportszempontból izgalmas, hanem gazdaságiból is. Nem lehet nem észrevenni ugyanis, hogy a több millió eurót kóstáló, palánkokon körbefutó feliratokon előretörtek a kínai reklámok – írja az osztrák Der Standard.

Azt nehéz megítélni, hogy többet költöttek-e az európai vállalatoknál, ám rendkívül markánsan megjelentek. Az UEFA szerint az Eb 13 globális szponzora közül öt kínai:
- az Aliexpress online értékesítési platform
- az Alipay fizetési szolgáltató,
- a Hisense televíziógyártó,
- a Vivo mobiltelefon-gyártó
- és a BYD elektromosautó-gyártó.
Az utóbbi ráadásul annak ellenére nyitotta nagyra a pénztárcáját, hogy július elejétől – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata miatt – büntetővámokkal sújtja az EU.
Ez azt jelenti, hogy az európai futballvilág ünnepén beérték az európai cégeket, hiszen az öreg kontinens cégei közül is csak öt került fel a főszponzorok listájára: a francia Atos informatikai konszern és a máltai Betano sportfogadási cég mellett három német vállalat, az Adidas, a Lidl és az Engelbert Strauss munkaruhagyártó.
A világ többi részéről két amerikai cég – Booking.com, Coca-Cola – és a katari turisztikai ügynökség, a Visit Qatar vállalta a vélhetően több száz millió eurós kiadásokat.
A piacon tudni vélik, mennyit költhettek a kínai reklámokra
Hogy pontosan mennyibe költöttek az Európa-bajnokság főszponzorai, az titok, ahogyan a reklámszerződések összes feltétele is bizalmas információ. A piaci pletykák szerint akár 200 millió euróba is fájhatott a 13-as listára való felkerülés – nem összesítve, hanem egyenként.
A kínai vállalatok tehát hatalmas összegeket adtak ki, hogy potenciális vásárlókat vonzzanak Európából. Az európai cégek korántsem ilyen lelkesek. A Volkswagen például – mint bejelentette - költségtakarékosság miatt lépett vissza. Nehéz lenne ennél látványosabban illusztrálni, hogy merről fúj a szél a nemzetközi autópiacon: a VW-t a BYD váltotta fel a főszponzori listán.
Egy ilyen visszavonulás ugyan közvetlenül nem károsítja a vállalat imázsát, de az embereknek feltűnik
– mondta Tim Ströbel, a Bayreuthi Egyetem marketing- és sportmenedzsment-professzora a Der Standardnak.
„A piaci versenyzők ugyanis minden téren megpróbálják egymást túlszárnyalni, és ebben az esetben a BYD-nek jár a pont.”
Amikor tavasszal bejelentették, hogy a német válogatott az Adidasról a Nike-ra vált, akkora a vihart kavart Németországban, hogy még az országos politikát is elérték a hullámai.
Mindenáron növelni a piaci részesedést
A hatalmas reklámoffenzíva mindenesetre beleillik a kínai vállalatok üzleti stratégiájába. A cél, hogy mindenáron növeljék piaci részesedésüket. Ez vonatkozik az olyan online áruházak olcsó termékeire, mint a Temu és a Shein, az európai piacot ellepő olcsó kínai napelemekre, sőt a BYD-re, az Alipayre és a Hisense-re is.
„A reklámkiadások tényleges hatásait nehéz mérni, különösen azért, mert a nagyvállalatok egyébként is folyamatosan ostromolják a nyilvánosságot” – magyarázza Ströbel.
A sport nagyszerű lehetőség, hogy a vállalatok összekapcsolják márkáikat az esemény által keltett pozitív érzelmekkel. Sok európai például az Eb-n került először kapcsolatba a BYD-vel, ami nagy siker a cégnek.



