
A foci-Eb-n előzi a BYD a Volkswagent
Amikor a német labdarúgó-válogatott szombaton pályára lép Dortmundban Dánia ellen a negyeddöntőbe jutásért, a pálya szélén gigantikus geoökonómiai sakkjátszma zajlik majd, amelynek tétje túlmutat az Európa-bajnokságon. A kínai BYD hazai pályán akar csapást mérni a Volkswagenre.

A wolfsburgi székhelyű óriásvállalat az elektromos autókra vonatkozó stratégiájának megvalósításával küszködik, a kínai márka viszont a torna szponzoraként fokozza a nyomást. A mintegy 300 autóból álló transzferszolgáltatás mellett a BYD Németország-szerte szurkolói zónákban is elhelyez járműveket. A közönségcsalogatáshoz hozzátartozik, hogy bemutatják az autókba épített karaoke-t, s jegyeket kínálnak a meccsekre a közösségi médián keresztül is.
Kockázatos a Volkswagen EV-stratégiája szempontjából, hogy a BYD-nek hagyja a játékteret
– mondta a Bloombergnek Marko Sarstedt, a müncheni Ludwig Maximilians University marketingtanszékének vezetője.
Más kínai autógyártókhoz hasonlóan a BYD is mindent elkövet, hogy áttörést érjen el az öreg kontinensen. Az Egyesült Államokkal kitört vámháború miatt jelenleg Európa a legjövedelmezőbb piac, de az ellenszél itt is erősödik. Brüsszel döntése alapján az EU a jövő héttől vámokat vet ki a Kínában gyártott elektromos járművekre. A BYD azonban várhatóan viszonylag jól veszi majd a 17,4 százalékos akadályt.
A kínai autógyártók okozta fenyegetés ellenére Németország megpróbálja megakadályozni vagy legalábbis enyhíteni az uniós vámok piactorzító hatását. A nagy német autórgyártók, mint
- a VW,
- a BMW
- és a Mercedes-Benz,
értékesítéseinek meghatározó részét adja a kínai piac. Robert Habeck gazdasági miniszter a múlt héten Kínába utazott, hogy tárgyaljon a kérdésről, és Peking fel is ajánlotta, hogy csökkenti a német luxusautókra bosszúból kivetendő 15 százalékos vámot, viszont
cserébe elvárja, hogy Berlin lobbizzon a kínai autókat terhelő vám eltörléséért
– mondták a hírügynökségnek a tárgyalásokat ismerő személyek.
BYD – hosszú még az út Európa meghódításáig
A vészharangkongatás ellenére Kína európai autóipari térnyerése egyáltalán nem volt átütő. Az eladások alapján a legsikeresebb vállalat a SAIC Motor; a brit MG márka sanghaji székhelyű tulajdonosa január és május között mintegy 97 ezer autót adott el Európában az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint. Ez kevesebb mint egyötöde a VW 5,6 milliós értékesítésének. A BYD tavaly már megelőzte a hazai piacon a VW-t, de az európai térnyerés azért nem olyan könnyű. A Jato Dynamics adatai szerint
2024 első öt hónapjában alig több mint 13 ezer járművet adtak el az öreg kontinensen.
Marketingben azonban nagyon erősek a kínaiak, s ennek előbb-utóbb meglesz az eredménye.
Európában a kínai márkákat ismerő autóvásárlók 36 százaléka fontolgatná egy BYD modell megvásárlását – derül ki a Horváth vezetési tanácsadó cég mintegy 2000 válaszadó körében végzett áprilisi felméréséből. Hat hónappal korábban ez az arány 10 százalék volt.
Ez már az Európa-bajnokság hatásának a jele. Azt látjuk, hogy Európában növekszik a kínai gyártók iránti nyitottság
– kommentnálta a helyzetet Georg Mrusek, a Horváth autóipari szakértője.
A BYD-nek azonban még hosszú utat kell megtennie, hogy ellensúlyozza a Volkswagen európai piaci erejét. A sencseni székhelyű vállalat mindössze 27 márkaképviselettel rendelkezik Németországban. A mostani Eb-n feltűnő a VW távolmaradása. A legutóbbi, 2021-es Európa-bajnokságon a német márka az egyik főszponzor volt; az egy hónapig tartó tornát arra használta fel, hogy népszerűsítse az ID elektromosjármű-család bevezetését. Idén úgy döntött, hogy költségtakarékossági okokból kivonul a főszponzori pozícióból, és kínai riválisának adja át a terepet.

A BYD pedig ki is használja ezt a lehetőséget. A stadionok óriásplakátjain elhelyezett hirdetésekben a vállalat azzal büszkélkedik, hogy ő az első számú NEV-gyártó. (Ez a New Electric Vehicles, új elektromos járművek angol, de Kínában elterjedt rövidítése.) A gond csak az, hogy Európában senki sem tudja, hogy ez mit jelent – mondta Daniel Kirchert, a Noyo e-mobilitási tanácsadó cég jelenlegi, a BMW korábbi vezetője. A kínaiak tehát mindent bedobva nyomulnának Európában, ehhez azonban nem ártana némi piacismeret sem.




