Toyota: újabb modellek forgalmazását állíttatták le - Magyarországon értékesített autók is érintettek
Még mélyebbre ásta magát a Toyota a biztonsági botrányban, a japán autógyártó csoport három járművének értékesítését függesztette fel az ügyben vizsgálatot folytató szakhatóság. A Toyota, a Honda és a Mazda mellett a főszereplője volt a hamisításnak, melynek során a cégek a biztonsági vizsgára vagy manipulált járművekkel jelentkeztek, vagy fals adatokat küldtek be, hogy gond nélkül megkapják a törésteszteken a megfelelő eredményt.

A japán közlekedési minisztérium négy korábbi modellnél – köztük a nagyon népszerű Toyota Crownnál – látta bizonyítottnak, hogy szakmai berkekben és a közönségszavazásokon a világ legmegbízhatóbb járművei közé sorolt Toyota módosított, megerősített tesztjárművekkel érkezett a töréstesztekre, míg a gyalogosbiztonsági, azaz gázolási teszteken hibás adatokat adott meg. Az utóbbira hivatkozva most
- a Corolla Fielder,
- a Corolla Axio és
- a Yaris Cross
forgalmazását függesztették fel. A fentiek közül a Yaris Crosst Magyarországon is forgalmazzák, tízmillió forint körüli alapáron. A szokásos japán önmarcangolás és bocsánatkérés ezúttal sem maradt el, Tojoda Akio, a Toyota elnöke hétfőn kiállt az újságírók elé, és azt mondta:
Elhanyagoltuk a tanúsítási folyamatot, és sorozatban gyártottuk autóinkat anélkül, hogy előbb megtettük volna a megfelelő óvintézkedéseket. Ezért elnézést kérünk vásárlóinktól és minden autórajongótól.
Szavait követően mélyen meghajolt, nyomatékot adva a botrány felett érzett csalódottságának. A gyártás felfüggesztése és a kiszállítások leállítása két összeszerelő sort érint, melyekről együttvéve évi 130 ezer darab autó gördül le – írja a Bloomberg.
A Toyota mellett a Honda és a Mazda is érintett
A Mazda az egyszerűbb megoldást választva inkább közleményben kommunikált, náluk öt modellt, köztük a magyar piacon is forgalmazott Mazda 2-t és a Roadster RF-et érinti a hamisítási botrány.
A dokumentumokat és a tesztautókat is manipulálta a Mazda,
azaz a negyedik számú japán autógyártó a vizsgálat értékelése szerint. A tíz éve, vagyis 2014 óta tartó trükközést több mint 150 ezer, a japán piacon értékesített Mazda esetében állapították meg. Maszahiro Moro, a társaság vezérigazgatója megígérte, hogy a vállalat erőfeszítéseket tesz arra, hogy a hibák ne ismétlődhessenek meg.
A leállás a számítások szerint 3500 élő megrendelést érint, a korábban eladott autók visszahívására a Mazda nem tett intézkedéseket. Moro ugyanakkor elhárította a felelősséget, szerinte az adatproblémák a nem egyértelműen fogalmazó eljárási kézikönyvek utasításainak félreértelmezésén alapultak, szó sincs „szervezett eltussolásról” vagy „rosszindulatú hamisításról”.

A Honda a zajjal és a benzinmotorok teljesítményével kapcsolatos adatokat hamisított, ez több mint hárommillió járművet érintett. Öröm az ürömben, hogy az ügyfeleknek nincs tennivalójuk, mert a hamisítással együtt is a törvényi előírások felett maradtak a többi között az Accord és az Odyssey tesztjei.
Az autógyártó nem talált hamisítást sem a jelenleg értékesített autóknál, sem a készülő modelleknél. A minisztérium vizsgálata még tart, az említettek mellett a Suzukinál és a Yamahánál tártak fel szabálytalanságokat.


