BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megdöbbentően felelőtlen gazdálkodás vezetett a KTM csődjéhez

Két marékkal szórták a pénzt beruházásokra és erőltették a termelést az osztrák motorkerékpárgyárban a csődeljárást megelőző években, miközben csökkent a kereslet a motorok iránt. A KTM-be beszállni kívánó befektetők ajánlatainak január közepére kell az asztalra kerülniük. Jó hír, hogy a korábban tervezett 500 helyett elegendő 300 alkalmazottat elbocsátani, a közvetett főtulajdonos svájci Stefan Piereren viszont egyre nő a nyomás.

Megkezdődött a KTM csoport feldarabolása, az már biztosnak tűnik, hogy a márciusi megvásárlását követő egy éven belül dobra verik az olasz MV Agusta luxusmotorkerékpár-gyár 50,1 százalékos részvénypakettjét, bár a tervre a Kronen Zeitung szerint még Peter Vogl csődgondnoknak is rá kell ütnie a pecsétjét – derült ki a csődbíróság által péntekre összehívott hitelezői gyűlésen a felső-ausztriai Riedben. A KTM eladja a Pierer Immoreal ingatlancégben meglévő 49 százalékos részesedését is, amely a tulajdonos Pierer csoport kereskedelmi ingatlanjait kezeli. A bíróság úgy döntött, hogy a reorganizációs folyamat folytatódhat. 

KTM
Szinte mindent megtettek a KTM vezetői a kudarcért / Fotó: AFP

Két év alatt vágták agyon a KTM-et

A csődgondnok a gyűlésen ismertette a fizetésképtelenség okait is. Kiemelte, hogy 2023-ban, amikor a kereslet már csökkent a motorkerékpárok iránt, a gyártást nem fogták vissza. A felhalmozódott készlet miatt pedig a cég likviditási igénye 2023 januárja és 2024 októbere között mintegy 440 millió euróval nőtt. Jelenleg több mint 265 ezer motorkerékpár rostokol raktáron. Ez az a mennyiség, amelyet nagyjából egy év alatt szoktak eladni – írja a Der Standard.

Az elmúlt két évben tetemes összegeket felemésztő beruházásokra is sor került, például a kerékpárüzletág, azaz a Pierer New Mobility GmbH finanszírozására 370 millió eurót költöttek. Emellett 220 millió euróért vásárolták meg a már említett olasz MV Agusta többségi részesedését, és mintegy 575 millió eurót ruháztak be magába a KTM AG-be is. 

Az eredményből azonban mindezt nem lehetett fedezni, így a KTM adósságállománya 2023 januárjától idén október végéig 255 millió euróról 1,7 milliárd euróra, azóta 1,8 milliárdra nőtt.

Gyorsították az eladósodást a magas kutatási és fejlesztési költségek és a kapcsolt vállalkozások veszteségei is.

Vannak kedvezőbb hírek is

Jó hír ugyanakkor, hogy az elbocsátások második hulláma, amelyet 2025 elejére terveznek, nem 500, hanem csak 300 embert érint a csoport három fizetésképtelenné vált vállalatnál (KTM AG, KTM Components GmbH és a KTM F&E GmbH).

A gyártás leállításáról már korábban döntöttek, most kiderült, hogy az legalább február végéig tart, miközben 

  • a munkaidő heti 30 órára csökkentését 
  • és egyéb költségnyirbáló programokat terveznek, 
  • a raktáron lévő motorkerékpárok értékesítését pedig felpörgetik. 

A hosszabb távú tervek között szerepel az anyagköltségek csökkentése, új beszállítói szerződések megkötése és az EU-n kívülről történő anyagbeszerzés növelése.

A csődeljárás valószínűleg még sokáig elhúzódik, és sajnos a csoport további cégeire is átterjedhet, mivel a KTM AG már nem fizeti a belső követeléseket.

A csődgondnok szerint a szerkezetátalakítási terv teljesítéséhez – amelynek értelmében a hitelezők 30 százalékos részesedést kapnak a cégben – friss külső tőkére van szükség, amelyet a KTM állítólag stratégiai befektetőktől és/vagy pénzügyi befektetőktől kíván bevonni. A befektetési ajánlatokat január második feléig kell benyújtani. Vogl szerint mindenesetre van érdeklődés, ezért a reorganizációs terv megvalósítható.

A cég likviditása a decemberi bérek kifizetésére már nem futja, ám időközben a bankokkal és a három értékesítési leányvállalattal már megegyeztek egy moratóriumban, és már folyik egy ingatlan értékesítése, amelyből várhatóan mintegy 35 millió euró bevételre tesznek szert. Úgy tűnik, a pénzügyi terv tartható.

Egy indiai befektető érdeklődik a bajba került motorgyártó iránt

Hosszabb távon a KTM sorsa a befektetők belépésétől függ. A felszámoló jelentése szerint három szándéknyilatkozatot is benyújtottak, kettő stratégiai befektetőktől, egy pedig egy pénzügyi befektetőtől érkezett. 

A három ajánlattevő akár 700 millió eurót is hajlandó befektetni.

Közülük csupán az egyik ismert, amely nem más mint a KTM régi partnere, India második legnagyobb motorkerékpár-gyártója, a Bajaj csoport.

A hitelező bankok viszont egyre növelik a nyomást az eladósodásért felelősnek tartott svájci Stefan Piereren. A hírek szerint már 30 százalék feletti részesedést akarnak elérni, Pierert pedig szeretnék az igazgatótanácson kívül látni, ami nem is csoda, hiszen a KTM 1,8 milliárd eurós adósságából mintegy 1,2 milliárd euróval a bankoknak tartozik, és – ami elképesztő – a hitelek nagy részét fedezet nélkül nyújtották az osztrák cégnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.