BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megdöbbentően felelőtlen gazdálkodás vezetett a KTM csődjéhez

Két marékkal szórták a pénzt beruházásokra és erőltették a termelést az osztrák motorkerékpárgyárban a csődeljárást megelőző években, miközben csökkent a kereslet a motorok iránt. A KTM-be beszállni kívánó befektetők ajánlatainak január közepére kell az asztalra kerülniük. Jó hír, hogy a korábban tervezett 500 helyett elegendő 300 alkalmazottat elbocsátani, a közvetett főtulajdonos svájci Stefan Piereren viszont egyre nő a nyomás.

Megkezdődött a KTM csoport feldarabolása, az már biztosnak tűnik, hogy a márciusi megvásárlását követő egy éven belül dobra verik az olasz MV Agusta luxusmotorkerékpár-gyár 50,1 százalékos részvénypakettjét, bár a tervre a Kronen Zeitung szerint még Peter Vogl csődgondnoknak is rá kell ütnie a pecsétjét – derült ki a csődbíróság által péntekre összehívott hitelezői gyűlésen a felső-ausztriai Riedben. A KTM eladja a Pierer Immoreal ingatlancégben meglévő 49 százalékos részesedését is, amely a tulajdonos Pierer csoport kereskedelmi ingatlanjait kezeli. A bíróság úgy döntött, hogy a reorganizációs folyamat folytatódhat. 

KTM
Szinte mindent megtettek a KTM vezetői a kudarcért / Fotó: AFP

Két év alatt vágták agyon a KTM-et

A csődgondnok a gyűlésen ismertette a fizetésképtelenség okait is. Kiemelte, hogy 2023-ban, amikor a kereslet már csökkent a motorkerékpárok iránt, a gyártást nem fogták vissza. A felhalmozódott készlet miatt pedig a cég likviditási igénye 2023 januárja és 2024 októbere között mintegy 440 millió euróval nőtt. Jelenleg több mint 265 ezer motorkerékpár rostokol raktáron. Ez az a mennyiség, amelyet nagyjából egy év alatt szoktak eladni – írja a Der Standard.

Az elmúlt két évben tetemes összegeket felemésztő beruházásokra is sor került, például a kerékpárüzletág, azaz a Pierer New Mobility GmbH finanszírozására 370 millió eurót költöttek. Emellett 220 millió euróért vásárolták meg a már említett olasz MV Agusta többségi részesedését, és mintegy 575 millió eurót ruháztak be magába a KTM AG-be is. 

Az eredményből azonban mindezt nem lehetett fedezni, így a KTM adósságállománya 2023 januárjától idén október végéig 255 millió euróról 1,7 milliárd euróra, azóta 1,8 milliárdra nőtt.

Gyorsították az eladósodást a magas kutatási és fejlesztési költségek és a kapcsolt vállalkozások veszteségei is.

Vannak kedvezőbb hírek is

Jó hír ugyanakkor, hogy az elbocsátások második hulláma, amelyet 2025 elejére terveznek, nem 500, hanem csak 300 embert érint a csoport három fizetésképtelenné vált vállalatnál (KTM AG, KTM Components GmbH és a KTM F&E GmbH).

A gyártás leállításáról már korábban döntöttek, most kiderült, hogy az legalább február végéig tart, miközben 

  • a munkaidő heti 30 órára csökkentését 
  • és egyéb költségnyirbáló programokat terveznek, 
  • a raktáron lévő motorkerékpárok értékesítését pedig felpörgetik. 

A hosszabb távú tervek között szerepel az anyagköltségek csökkentése, új beszállítói szerződések megkötése és az EU-n kívülről történő anyagbeszerzés növelése.

A csődeljárás valószínűleg még sokáig elhúzódik, és sajnos a csoport további cégeire is átterjedhet, mivel a KTM AG már nem fizeti a belső követeléseket.

A csődgondnok szerint a szerkezetátalakítási terv teljesítéséhez – amelynek értelmében a hitelezők 30 százalékos részesedést kapnak a cégben – friss külső tőkére van szükség, amelyet a KTM állítólag stratégiai befektetőktől és/vagy pénzügyi befektetőktől kíván bevonni. A befektetési ajánlatokat január második feléig kell benyújtani. Vogl szerint mindenesetre van érdeklődés, ezért a reorganizációs terv megvalósítható.

A cég likviditása a decemberi bérek kifizetésére már nem futja, ám időközben a bankokkal és a három értékesítési leányvállalattal már megegyeztek egy moratóriumban, és már folyik egy ingatlan értékesítése, amelyből várhatóan mintegy 35 millió euró bevételre tesznek szert. Úgy tűnik, a pénzügyi terv tartható.

Egy indiai befektető érdeklődik a bajba került motorgyártó iránt

Hosszabb távon a KTM sorsa a befektetők belépésétől függ. A felszámoló jelentése szerint három szándéknyilatkozatot is benyújtottak, kettő stratégiai befektetőktől, egy pedig egy pénzügyi befektetőtől érkezett. 

A három ajánlattevő akár 700 millió eurót is hajlandó befektetni.

Közülük csupán az egyik ismert, amely nem más mint a KTM régi partnere, India második legnagyobb motorkerékpár-gyártója, a Bajaj csoport.

A hitelező bankok viszont egyre növelik a nyomást az eladósodásért felelősnek tartott svájci Stefan Piereren. A hírek szerint már 30 százalék feletti részesedést akarnak elérni, Pierert pedig szeretnék az igazgatótanácson kívül látni, ami nem is csoda, hiszen a KTM 1,8 milliárd eurós adósságából mintegy 1,2 milliárd euróval a bankoknak tartozik, és – ami elképesztő – a hitelek nagy részét fedezet nélkül nyújtották az osztrák cégnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.