A Roszatom és TVEL nukleáris üzemanyaggyártó vállalat kutatói újabb kísérletsorozatot végeztek az orosz VVER, illetve a nyugati PWR technológiát képviselő nyomott vizes reaktorokhoz kifejlesztett, úgynevezett balesetálló (ATF) nukleáris üzemanyaggal. A kísérletre a dimitrovgrádi MIR reaktorban került sor a társaság közleménye szerint.

Fotó: Roszatom, dimitrovgrádi atomerőmű

Ez már negyedik ilyen teszt volt, az elsőt 2019-ben végezték. A kísérlet során a üzemanyag tokjaként szolgáló, négy különböző fémötvözetből készülő üzemanyagpálcákat, illetve a pálcákban lévő, különböző összetételű üzemanyagokat tesztelik.

Az újfajta urán-diszilicid üzemanyag egy sor előnnyel bír a hagyományos urán-dioxid üzemanyaghoz képest:

magas az urántartalma és az energiasűrűsége, így hosszabb ideig használható anélkül, hogy növelnék az urán-235-ös izotóp dúsítottságát. Nagyon jó a hővezető képessége és alacsony hőtárolóképessége is, ami kedvező egy esetleges üzemzavar esetén. Alacsonyabb továbbá az üzemi hőmérséklete, ez javítja a reaktor üzemeltetési paramétereit.

Tavaly szeptember óta a dél-oroszországi Rosztovi Atomerőmű VVER-1000-es reaktorral működő 2-es blokkján már másfél éves üzemanyag ciklusban vizsgálják 12, króm-nikkel ötvözetből készült, illetve krómbevonatú, cirkónium ötvözetből gyártott balesetálló üzemanyagpálca viselkedését üzemi körülmények között. Az a cél, hogy ezeket az

anyagokat felhasználják az atomerőművekben a nukleáris üzemanyaghoz.