Csak részben váltotta be a hozzá fűzött reményeket a Magyarországon ez idáig működő környezetvédelmi termékdíj rendszer, amely a környezetszennyező termékek, például a műanyag csomagolóanyagok megadóztatásával generált forrást a fenntarthatóbb termelés ösztönzéséhez. Új helyzetet teremt azonban az, hogy július 1-jétől átalakul a hazai hulladékgazdálkodás, és életbe lép az uniós elvárásoknak megfelelő kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer is. A Világgazdaság a részletekről Raisz Anikót, az Energiaügyi Minisztérium környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkárát kérdezte.
Az eddig is működő környezetvédelmi termékdíj rendszer miért nem felelt meg az elvárásoknak?
A logikája mindkettőnek nagyjából ugyanaz. A jelenlegi egy szűkebb termékkörre érvényes gyártói felelősségi rendszer, és annak keretében befolyt környezetvédelmi termékdíj nem fedezi teljes mértékben a hulladékkezelés költségeit. Ugyanakkor a környezetvédelmi termékdíj rendszer egyrészt forrásteremtő, másrészt keresletbefolyásoló funkcióval rendelkezik, ami a fogyasztókat adott kereteken belül megpróbálta arra ösztönözni, hogy kevésbé környezetszennyező árukat vásároljanak, használjanak. Az új kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer azonban csak forrásteremtő funkciót tölthet be, a gyártóknak a termékekből keletkező hulladékok megfelelő gyűjtésének és kezelésének költségeit kell teljes körűen viselni.
Kimutatható a fogyasztók részéről ilyen váltás?
Igen, bár ez pontosan nem mérhető. Előnye, hogy forrást teremtett bizonyos tevékenységek elindításához. Az erre vonatkozó magyar jelentést az Európai Unió elfogadta. Ám az EU a körforgásos gazdaságra történő átállás érdekében az eddiginél sokkal nagyobb erőfeszítéseket vár el minden tagállamától, ezért kellett elmozdulnunk a jelenlegi környezetvédelmi termékdíjas rendszertől az új kiterjesztett gyártói felelősség rendszere felé, amelyben a környezetszennyező termékek gyártójának díjat kell fizetnie a termékei hulladékkezelésével kapcsolatos költségek megtérítésére. Ez a hulladékgazdálkodási szempontból nagyobb kihívást jelentő termékköröket, vagyis a csomagolásokat, egyes egyszer használatos műanyagtermékeket, elektromos és elektronikus berendezéseket, elemeket és akkumulátorokat, gépjárműveket, gumiabroncsokat, irodai és reklámhordozó papírokat, sütőolajat és -zsírt, bizonyos textiltermékeket és a fabútorokat érinti.
Kik érzik meg erősebben a változást?
Azok a gyártók, amelyekre eddig nem vonatkozott kiterjesztett gyártói felelősség, július 1-től viszont vonatkozik. Ahogy említettem, az új rendszer által érintett termékkör jóval szélesebb, belekerültek többek között egyes textiltermékek és fabútorok. Az új rendszerben a „szennyező fizet” elv alapján az adott gyártók felelnek majd a termékért annak teljes életciklusa során, beleértve a hulladékkezelés költségeit is. A gyártó rendeletben meghatározott díjat fog fizetni a Mohu Mol Zrt.-nek, amely e bevétel terhére gondoskodik a hulladékok kezeléséről.
Vagyis ez a felelősség nem az államot, hanem a koncessziós társaságot fogja terhelni.
Az új rendszer mennyi hulladék sorsáról gondoskodik?
Az évente Magyarországon keletkező mintegy 20 millió tonnának a negyedéről. Ám a rendszerbe bekerült mennyiség jelentősége a keletkezés jellemzői és így a gyűjtés logisztikai kihívásai, az értéke, az ártalmassága vagy a kezelési költsége szempontjából sokkal nagyobb. Az építési, az ipari vagy a mezőgazdasági hulladék nem tartozik a koncessziós rendszerbe.
Mi kell tudni még az új díjrendszerről? Mi akadályozza, hogy a Mol Mohu visszaéljen a monopolhelyzetével?
A lakosságot csak a szemétszállítás érinti, és az nem változik. A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működtetésének költségeit pedig a gyártók által megfizetett díj biztosítja, amelynek mértékét a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) – mint független árszabályozó hatóság – javaslata alapján a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter rendeletben állapítja meg. Egyes esetekben a díj magasabb lesz az eddigi termékdíjnál – például a gépjármű akkumulátorok esetében –, de lesz, ahol alacsonyabb.
Milyen kontroll lesz a Mol felett?
Az egyik a MEKH, amely egyes díjakat saját hatáskörben, másokat javaslatként fogalmaz meg. Kontrollt jelent továbbá a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága, amely a szerződések betartása felett őrködik, és persze a hulladékgazdálkodásért felelős miniszternek is van meghatározott jogköre. Lesz ezenfelül műszaki képviselő is, aki a beruházásokat felügyeli, hiszen a Mohu Mol mintegy 200 milliárd forintos beruházást vállalt a következő évekre.
Például építene egy hulladékégetőt.
Igen, hiszen 2035-re 10 százalékra kell csökkentenünk a lerakott hulladék arányát. Ehhez energetikai hasznosításra is szükség van, mert a másik elvárás, a hulladéknak az anyagában történő 65 százalékos hasznosítása is jelentős feladat. Vagyis a realitás az, hogy a fennmaradó 25 százalék jelentős részének égetőbe kell kerülnie.
Mennyire van készen a jogszabályi környezet?
A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerről szóló rendelet már márciusban napvilágot látott, a díjrendelet hamarosan megjelenik, és hátra vannak még a végrehajtási rendeletek. Az utóbbiak jellemzően az állam és a koncesszor együttműködését szabályozzák.
Mi a lesz a terület eddigi piaci szereplőinek a sorsa?
Fontos, hogy a koncessziós rendszer csak az említett, évi mintegy 5 millió tonna hulladékra vonatkozik, az azon kívüli, háromszor ekkora mennyiség a szabadpiacon marad. Ráadásul a koncesszor feladata is csak a gyűjtésig, szállításig, előkezelésig, kezelésre való átadásig terjed. A következő munkafolyamatok, például az ártalmatlanítás és hasznosítás már ismét szabadpiaciak lesznek, és a koncesszor saját feladatait is elláthatja koncesszori alvállalkozók segítségével.
Hogyan jut el az újrahasznosítóhoz az ártalmatlanított hulladék?
Az eddigi pályázati rendszert a koncessziós társaság által meghatározott piaci megoldás váltja majd fel.
Mi lesz tehát más július 1-jétől?
Olyan koncessziós hulladékgazdálkodási rendszer kezdi meg a működését, amilyen nemcsak Magyarországon nem volt korábban, de más országokban sem.
A jogalkotó a korábbinál olcsóbb, hatékonyabb, eredményesebb rendszert akart létrehozni.
Emellett uniós tagállamként a hulladékgazdálkodás területén is komoly célértékeket kell elérnünk, például a települési hulladék újrafeldolgozási arányát a jelenlegi 32 százaléknak csaknem duplájára kell emelni a következő években. Ez az egyik oka annak, hogy az állam a koncesszió mellett döntött. A pályázat nyertese, a Mol kiterjedt magyarországi és nemzetközi tapasztalattal rendelkező nagyvállalat, amely képes lesz országos szinten megszervezni a szemétszállítást, és hozni a célszámokat.
A hulladékgazdálkodás változása a lakosoknak nem jelent változást: a rezsicsökkentett díjak maradnak és a hulladékot továbbra is elszállítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.