BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden összeesküdött az üzemanyagárak ellen

Főként geopolitikai és keresleti tényezők magyarázzák a kőolaj- és a kőolaj-termékek drágulását a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint. Az üzemanyagáraknak nem jön jól a forint gyengülése sem, a jövedéki adó év eleji emelkedését pedig természetesen folyamatosan érezzük. Az ellátás stabil az Oroszország elleni szankciók miatt csökkent az ország olajimportjának rugalmassága.

Olyan, az olaj- és az olajtermék-árakat is érintő változások történtek az utóbbi időben, amelyek korrekt szakmai magyarázatának ismeretében jobban kezelhető a benzin- és gázolajárak mostani emelkedése – mondta a mai (szerdai) háttér-beszélgetésen a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Grád Ottó a június eleje óta tartó drágulás fő okát geopolitikai és keresleti tényezőkkel magyarázta. A hazai üzemanyagárak csütörtöktől ismét emelkednek. 

tankolás
Felfelé tartanak az üzemanyagárak / Fotó: Sipeki Péter

Ám jelezte: van szerepe földrajzi, éghajlati, és más szempontoknak. A fő drágító tényezők a következők:

  • Míg június elejére árstabilitást hozott a közel 20 százalékos olajáresés, az elmúlt három héten a közel-keleti események eszkalációjának kockázata – az, hogy a konfliktusnak az Izrael–Hezbollah konfliktuson keresztül Irán is a részévé válhat – már áremelő hatású volt.
  • A hamarabb, már június elején indult erősebb hurrikánszezon az amerikai mellett az európai piacokat is mozgatja. Azt a benzint ugyanis, amely Amerika piacáról kiesik a Mexikói-öböl partvidékén koncentrálódó finomítók esetleges leállása miatt, a mi földrészünkről pótolják.
  • Drágult a gázolaj is, ennek Magyarországon főként szezonális oka van: korábban indult a mezőgazdasági idény.
  • A gázolaj árát emeli még, hogy Ukrajna oroszországi olajfinomítókat támad, amelyek így kevesebb gázolajat exportálnak.
  • Eközben a forint árfolyama gyengül, emiatt nő a dollárban importált olaj és olajtermék ára.

A szomszéd fűje sem zöldebb

Ezek a trendek persze a környező országokban is érvényesülnek, olyannyira, hogy Grád Ottó szerint szinte megengedhetők lehetünk a hazai drágulással. Fontos, hogy a felsorolt külső hatások egy szabadpiacon szinte azonnal jelentkeznek, míg szabályozott körülmények között – Horvátországban és Szlovéniában – a szabályozáshoz igazodva, kéthetes késéssel. Magyarországon egyébként az év elején nőtt jelentősen, mintegy 41 forinttal az üzemanyagok jövedékiadó-tartalma, erre közel ugyanekkora mértékben Romániában július 1-jén került sor. Horvátországban a benzin ezen e héten körülbelül 20 forinttal, a gázolaj 10 forinttal drágul.

Tankolunk külföldön és bevásárolunk

A régiós árkülönbségek hatása jól tükröződik az üzemanyag-turizmus irányában és mértékben. A Világgazdaság erre vonatkozó kérdése kapcsán a szövetség főtitkára azt hangsúlyozta, hogy a Magyarországról kiutazók (például Romániába) nem kizárólag tankolni mennek, hanem egyúttal elintézik a nagybevásárlást. A magasabb ár hatása inkább a közúti áruszállításban, vagyis a gázolaj esetében lenne fontos, de a MÁSZ statisztikái ezen a területen sem mutatnak érdemi változást. 

A fogyasztás nagyjából a 2021-es szintjén áll.

A mezőgazdasági gépek májusra előre tolódott szezonális használata is a szokásos gázolaj-felhasználás mellett történik. Mellesleg a gázolaj árának magasabb szintjét – ezzel a hazai gázolajárak alacsonyabb versenyképességét – elsősorban az év eleji jövedékiadó-emelés okozta.

Segíthetne a kormány

Grád Ottó szintén lapunkkal közölte, hogy bár nyáron természetes a finomítók karbantartása miatti leállása, az idén nem várható olyan nagy olajfeldolgozási szünet, amilyen tavalyelőtt Schwechatban volt egy robbanás miatt. Igaz, a finomítók újraindítása mindig jelent némi kockázatot. 

Ráadásul az Oroszország elleni szankciók miatt az olajimport már nem olyan rugalmas, mint korábban volt, és a piac érzékenyebb.

Az ellátás azonban stabil mindkét termék esetében.

Újságírói kérdésre a MÁSZ főtitkára elmondta még, hogy folyamatos az egyeztetés a hazai döntéshozókkal az üzemanyagárakról. „Nem üzleti titok, hogy a kormány is fellép a hazai ellátás érdekében. Viszont éppen ezért a részéről is politikai támogatásra lenne szükség az olajellátást segítő kereskedelmi megállapodások megkötéséhez, főként az Adria csővezeték használata kapcsán.”

Csütörtökön tovább emelkedik az üzemanyagár

Július 4-től a benzin beszerzési ára bruttó 2 forinttal emelkedik, míg a gázolajért bruttó 4 forinttal fizetnek majd többet a kutak a nagykereskedőjüknek a Holtankoljak.hu szerint. Ezzel ellentétben a tankolók a kutak áraiban ezt az emelést nem biztos, tapasztalják (attól függően hogy hol tankolnak), mert a piaci szereplők a nagykereskedelmi árváltozástól eltérően alakítják jelenleg a kutakon látható árakat. Az aktuális átlagár a 95-ös benzin esetében 616 forint, míg a gázolaj átlagára 627 forint, az árak akár napon belül többször is változnak, ami az átlagárat is folyamatosan mozgatja. Amennyiben holnap az áremelés érvényesítésre kerül a kutak áraiban, úgy a benzinért 618 forintot fizetünk majd, a gázolaj átlagára pedig 631 forintra emelkedhet.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.