Sokan nem tudják még, melyik rollerre kötelező a kötelező
Július 16. óta az új törvényi szabályozás értelmében kötelező felelősségbiztosítást kötni azokra a gépjárművekre, amelyek tervezési sebessége meghaladja a 25 kilométer per órát, vagy amelyek 25 kilogramm feletti tömegűek és tervezési sebességük 14 kilométer per óránál magasabb. Ebbe a kategóriába tartozik több mikromobilitási eszköz is, melyek legnagyobb csoportját az e-rollerek képezik.

Budapesten kötik a legtöbb biztosítást
A Groupama Biztosítónál július közepe óta csaknem ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötöttek mikromobilitási eszközökre, melyek túlnyomó többsége elektromos roller. Az ügyfelek szinte kizárólag magánszemélyek, néhány szerződés érkezett a vállalati szférából – derül ki a biztosítótársaság által lapunkhoz eljuttatott közleményből.
A legtöbb szerződést a várakozásoknak megfelelően Budapesten kötötték, a fővárost Sopron, Nyíregyháza és Debrecen követi. A vármegyéket tekintve Fejér vezeti a rangsort, megelőzve Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom vármegyét.
Az egy járműre eső éves biztosítási díj átlagosan 8–9 ezer forint, a legnépszerűbb modell a Kukirin G szériájú elektromos roller, az átlagos szerződő pedig 50 éves – vélhetően a 15-20 éves gyermekük rollerére biztosítást kötő szülők nagy száma miatt.
Érdekesség, hogy az összes szerződési ajánlat közel negyede július 16-án és július 17-én érkezett be a biztosítóhoz, ami azt jelenti, hogy az ügyfelek jó része a jogszabály életbe lépésekor kötötte meg a szükséges felelősségbiztosítást.
„Az elmúlt másfél hónapban szerzett tapasztalataink alapján az ügyfeleink gyakran bizonytalanok abban, hogy az általuk használt járműre szükséges-e felelősségbiztosítást kötni. Többször előfordul, hogy olyan eszközre próbálnak kgfb-t kötni, amelyre nem vonatkozik a törvényi szabályozás, de néhány esetben az is megfigyelhető, hogy nem is gondolják, hogy a meglévő rollerükre július óta már kötelező a felelősségbiztosítás” – mondta Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője.
A kölcsönzött rollernél is ellenőrizzük a biztosítás meglétét!
Fontos tudni, azt, hogy a jogszabály hatálya alá esik-e az adott roller, azaz kell-e rá kötelező felelősségbiztosítást kötni, a tulajdonosnak kell ellenőriznie, dokumentálnia, szükség esetén bizonyítania.
Az óvatosság indokolt, hiszen a biztosítás hiánya miatt közúti ellenőrzésen vagy balesetnél szabálysértési eljárás indulhat a jármű vezetőjével, üzembentartójával szemben, ráadásul az esetleges anyagi kár is behajtható az eszköz használóján.
Éppen ezért az e-rollerezőknek a félreértések elkerülése végett érdemes maguknál tartaniuk a jármű műszaki paramétereire vonatkozó dokumentumokat, illetve az érvényes felelősségbiztosításról szóló igazolást, amit ellenőrzéskor be is kell mutatniuk papíralapú vagy elektronikus változatban.
Jó tudni, hogy a kölcsönzött rollerek esetében is a használó felelőssége megbizonyosodni arról, hogy a bérbeadó teljesítette-e a törvényi előírásokat, és a jármű rendelkezik a kötelező biztosítással.
3 + 1 tanács a biztonságos e-rollerezéshez
A kötelező felelősségbiztosításról fontos tudni, hogy a másoknak okozott károk megtérítésére szolgál, ezért érdemes mellé baleset-biztosítást is kötni. Ez azért is megszívlelendő tanács, mert a Groupama Biztosító nemzetközi adatgyűjtése szerint tízből kilenc rolleres baleset a rollerező sérülésével is jár.
Bár az új szabályozás csak az e-rollerek egy részét érinti – a hazai utakon közlekedő eszközök többsége nem éri el a törvényben meghatározott tömeget vagy sebességet –, a balesetek számának növekedése miatt a járművek felelős használata kiemelten fontos.
1. A kölcsönzött rollert mindig úgy helyezze el, hogy az ne akadályozza a gyalogosokat és más közlekedőket.
2. Az „iszik vagy vezet” szabály az e-rolleresekre is vonatkozik: soha ne vezessen ittasan!
3. A súlyos sérülések elkerülése érdekében használjon megfelelő védőfelszerelést!
3. + 1 Esti vagy éjszakai közlekedéskor viseljen láthatósági mellényt, és gondoskodjon az oldalvilágításról!


