Első tíz éve alatt az Övezet és Út Kezdeményezés (Belt and Road Initiative, BRI) gyakran volt slágertéma a nyugati politikai diskurzusban és sajtóban, ami jobbára kritikákat jelentett. A 2023-as fórumon meghirdetett rebranding óta azonban Peking nagy Övezet és Út Kezdeményezés projektje mintha kikerült volna a Nyugat számára érdekes témák közül, a korábbiakhoz képest kevesebb nemzetközi figyelem ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a kezdeményezés elhalt volna.
Indulásakor az Övezet és Út egy markánsan eurázsiai víziónak volt tekinthető, erre utalt a kezdeményezés első elnevezése (Selyemút Gazdasági Övezet) is. A történelmi selyemút mintájára a projekt fő célja Kína és Európa gazdaságainak összekapcsolása volt, elsődlegesen a szállítmányozási infrastruktúra fejlesztése révén. Ez az irányultság az orosz–ukrán háború és a Nyugat gyanakvó hozzáállása miatt egyre inkább megváltozott, a 2023-as újratervezés óta pedig folytatódott a földrajzi súlypont eltolódása, elsősorban a Közel-Kelet, Afrika és Délkelet-Ázsia felé. A trendet jól mutatja, hogy Kína ma már elsősorban a fejlődő világra, a globális dél országaira szabja a kezdeményezést.
Az Övezet és Út 2.0 kapcsán a kínai elnök 2023-ban utalt arra, hogy a jövőben a súlypont részben áttevődik a kisebb volumenű, helyi igényekre szabott fejlesztésekre. Ugyanakkor Kína nagy építkezési vállalatainak erősségét pont a megaberuházások adják, másrészt a fogadó országoknak valóban szükségük van a nagyszabású infrastruktúra-fejlesztésre ahhoz, hogy a gazdaságuk fejlődhessen. Így nem csoda, hogy az Övezet és Út 2.0 esetében is egyelőre a nagy projektek felé billen a mérleg nyelve, mivel a kezdeményezésben részt vevő országokban kínai részvétellel megvalósuló építkezési projektek átlagos volumene tovább növekedett, és az egyéb befektetések átlagos értéke 2025 első hat hónapjában rekordszintet ért el. A kínálat és kereslet találkozása pedig a következő években is biztosítani fogja, hogy legyenek a világban olyan kínai részvétellel zajló nagyszabású infrastruktúra-fejlesztések, amelyeket „Övezet és Út projektként” lehet elkönyvelni, és amelyek biztosítják, hogy a kezdeményezés ne kerüljön ki a fejlődő világban a köztudatból.
Mindez nem jelenti ugyanakkor, hogy Pekingben ne gondolták volna komolyan, hogy nagyobb hangsúlyt helyeznek a kisebb volumenű, helyi igényekre szabott fejlesztésekre. A nemzetközi fejlesztési együttműködésért felelős kínai állami szerv idén első ízben adott ki hivatalos jelentést az ilyen jellegű projektekről, amelyek révén Peking talán tartósabb befolyásra tehet szert az egyes társadalmakban, mint a politikai széljárás változásainak és nemzetközi kritikáknak jobban kitett nagy projekteken keresztül. Ez a stratégia szintén arra mutat rá, hogy Pekingben erősödik a kiábrándultság Európával és általában a Nyugattal kapcsolatban, és a BRI révén már nem elsősorban saját gazdaságát akarja összekötni a fejlett piacokkal, hanem egyre inkább a fejlődő országok közti együttműködés vezéralakjaként és gazdasági motorjaként akarja pozicionálni magát. A Trump-kormányzat döntése pedig, hogy beszünteti a USAID külföldi tevékenységét, lehetőséget kínál Pekingnek, hogy a helyi igényekre szabott programjaival betöltse a keletkezett vákuumot. Ennek a jelenlétnek köszönhetően Kína jó eséllyel lépéselőnybe fog kerülni a soft power terén a fejlődő világban.
Érdekes fejlemény ugyanakkor, hogy Kína hitelezői pozícióból egyre inkább adósságbehajtó szerepkörbe csúszik át a fejlődő országok szemszögéből nézve, miután az Övezet és Út kezdeti éveiben a partnerországok által felvett hitelek közül egyre több jár le. 2025-ben a legszegényebb országok közé tartozó 75 államnak összesen 22 milliárd dollárnyi adósságot kellene visszafizetnie Kínának. Nagy kérdés, hogy ez az adósságbehajtói szerep milyen hatással lesz Kína megítélésére és a fejlődő országok összefogásával kapcsolatos kommunikációjának hitelességére.
Az Övezet és Út újratervezése kapcsán Peking célkitűzése volt az is, hogy a hagyományos infrastruktúra-fejlesztés mellett hangsúlyosabbá váljon a digitális konnektivitás és a technológiai együttműködés. Washington technológiai leválást célzó szankciói az elmúlt két évben pedig tovább erősítették Peking motivációit, hogy a fejlődő országokkal építse tudományos és technológiai kapcsolatait. A Perzsa-öböl térségében például látványosan erősödik a Digitális Selyemúthoz kapcsolható kínai jelenlét, ami elsősorban 5G-hálózatok és adatközpontok kiépítését jelenti. A jövőben pedig várhatóan a mesterséges intelligencia kínál nagy lehetőséget ahhoz, hogy Kína új szintre emelje az Övezet és Út Kezdeményezésnek ezt az ágát. A mesterséges intelligenciához kapcsolódó sztenderdalkotás ugyanis esélyt ad Pekingnek, hogy saját technológiáját minél szélesebb körben elterjessze, és tovább erősítse az Övezet és Út soft connectivity jellegét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.