Folytatódik az e-kereskedelem dinamikus növekedése
A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése alapján a magyar e-kereskedelem teljesítménye elérte a 425 milliárd forintot, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez megfelel az előzetes várakozásoknak. Szakemberek arra hívják fel a figyelmünket, hogy nem ez a legmagasabb növekedési ütem, hiszen a korábbi években ennél kicsivel nagyobb volt a szegmens bővülése. A növekedés tehát lassuló tendencián van, ugyanakkor ez természetes folyamat része. A magyarázat elsősorban az online vásárlói bázis növekedésének lassulásában keresendő; ma már 3,2 millió aktív online vásárló él Magyarországon. Minél inkább közeledünk a növekedési plafonhoz, a növekedés annál inkább lassul.
A továbbiakban a növekedést elsősorban a vásárlási gyakoriság és az átlagos kosárérték növekedése fogja eredményezni.
Ezek a mutatók stabilan nőnek; ma már az aktív vásárlók havi rendszerességgel rendelnek valamit az interneten és átlagosan 11 ezer forintot költenek. Ugyanakkor érdemes látni, hogy ezek a mutatók is félrevezetők lehetnek. A napi fogyasztási cikkek forgalmazásának felpörgése természetes módon fogja csökkenteni az átlagos kosárértéket, ugyanakkor jelentős mértékben fogja segíteni a teljes szektor eredményeit.
Szakértők szerint az úgynevezett FMCG szektor, amely magába foglalja az élelmiszerek, a háztartási cikkek és drogériai termékek piacát is, jelentős hatást gyakorolhat az egész e-kereskedelemre. Sőt, az is elképzelhető, hogy a piacvezető áruházak versenyébe is beleszól. A két hiperlánc, a Tesco és az Auchan mellett több szereplő bejelentkezett a non-food FMCG piaci részesedéséért; a Rossmann, a DM és az eMag jelentős erőforrásokat fordít az online eredmények növelésére.

A folyamatos versengés azonban nem csak erre a szegmensre jellemző, hanem állandónak tekinthető. A korábbi években az öldöklő árverseny elsősorban a kereskedelmi főszezonra korlátozódott, mára viszont állandósult. Gyakorlatilag nem telik el hét, hogy a vezető webáruházak ne állnának elő valamilyen hangzatos névre keresztelt leárazás kampánnyal. Az árakciók mellett az ingyenes szállítás felajánlása tekinthető éltalánosan alkalmazott kampánytípusnak.
Míg a leárazások elsősorban a kosárérték növelését idézik elő, addig az ingyenes szállítás biztosítása az alacsonyabb árral forgalmazott termékek eladását pörgeti fel. Ráadásul ezek az akciók ma már könnyedén szem elé kerülnek, hiszen a hagyományos ár-összehasonlítók mellett (Árukereső, Árgép, Olcsobbat.hu) ingyenes piacterek is léteznek.
A hazai e-kereskedelemben kifejezetten erős az árverseny mértéke, ami hozzájárul a szegmens dinamikus fejlődéséhez, ugyanakkor meg is nehezíti a kisebb webáruházak mindennapjait.
Részben ez a magyarázata annak, hogy a számos webáruház tervez külföldi boltnyitást, amelynek köszönhetően csökkenthetnék a piactól való függésüket. Továbbra is Románia és Szlovákia számít a legkedveltebb célpiacnak, ugyanakkor túlzás lenne azt állítani, hogy a valóságban a terveket minden alkalommal tettek követik.
Egyelőre kevés magyar webáruházat említhetünk, amely a szomszédos régiókban jelentős piaci részesedésre tettek szert. Az Extreme Digital számos közép-európai piacon képviselteti magát, Horvátországban jelentős márkaismertséget tudva magáénak, azonban kevés hazai tulajdonú webáruház említhető, amely jelentős exporttevékenységet folytat. Ez hamarosan megváltozhat.


