A menedzselt tűzfalszolgáltatás már régóta jelen van a 4iG szolgáltatási portfóliójában. Mióta dolgoztok ezen és miért volt szükség a létrehozására?

2017-ben kezdtük el kidolgozni a jelenlegi formájában igényelhető kiberbiztonsági megoldásunkat, ami egy havidíjas menedzselt tűzfalszolgáltatás. A megoldást azért hoztuk létre, mert az ügyfeleink biztonsági problémákkal küzdöttek, igény volt a szolgáltatásra. Ez egy olyan terület, amelyhez elengedhetetlen a megfelelő eszközök és szakértelem, hiszen ennek köszönhetően valós biztonságot nyújthatunk partnereinknek. 2018-ban debütált ez a termékünk, a Telenorral pedig 2020-ban kezdtünk el tárgyalni azzal a céllal, hogy a telekommunikációs vállalat olyan plusz szolgáltatással léphessen be a piacra, amely megfelel a modern kor igényeinek.

A kkv-k és a nagyvállalatok képezik a közös szolgáltatás célcsoportját. Hogyan fogjátok számukra értékesíteni a terméket?

Az egyeztetéseket követően partneri szerződést írtunk alá, amiben rögzítettük a megállapodás részleteit és az adminisztrációs hátteret. Az új szolgáltatást 2021. szeptember 30-án jelentettük be közösen a Telenorral. A menedzselt tűzfalszolgáltatás továbbra is elérhető a 4iG portfóliójában, és ugyanúgy értékesítjük, mint eddig. A Telenor emellett a saját ügyfélkörében is értékesíti ezt a szolgáltatásunkat, amit három csomagban kaphatnak meg az ügyfelek: bronz, ezüst és arany fokozatban, mindhárom szinthez dedikált termék tartozik. 

Több lehetőség közül választhatnak az üzleti ügyfelek. Miből áll pontosan a szolgáltatás?

A szolgáltatásunk lényege, hogy a hét minden napján 24 órás rendelkezésre állást garantálunk biztonsági szakértőinkkel, illetve üzemeltetési munkatársainkkal. Az ügyfelünk ezen felül havidíjas elszámolás alapján megkapja az eszközt, amihez a gyártó szoftverkövetést biztosít kétfajta biztonsági szinten, alap vagy fejlett védelmi funkcióval. Ez nem hosting szolgáltatás – azaz nem redukálódik a virtuális térre –, hanem fizikálisan elhelyezett tűzfal. A 4iG havi szinten folyamatosan karbantartást végez az ügyféligényeket figyelembe véve. Ezzel együtt minden hónapban kapnak egy riportot a felhasználók – amelyet a kiberbiztonsági szakértők is megvizsgálnak –, amiből kiindulva javaslatot teszünk, hogy esetlegesen milyen további elemek szükségesek a rendszerükhöz. A szolgáltatás menedzserünk folyamatosan méréseket végez, amiből kiderül, mennyire elégedett az ügyfelünk, valamint arra törekszik, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az adott szolgáltatásunkból.

Fotó: 4iG Nyrt

A 4iG és a Telenor különböző szegmensekben mozog. Milyen előnyei vannak az együttműködésnek?

Egyrészt komoly lehetőséget jelent olyan vállalatokkal együtt dolgozni, amelyek más piacon mozognak, ezáltal jobban lefedhetjük az ügyfélkört. Másrészt az együttműködés kiváló módja a termékfejlesztésnek. A 4iG és Telenor kooperációja rendkívül új, ezért egyelőre a közös szolgáltatásunkra koncentrálunk, de mindkét vállalat célja, hogy a lehető legtöbbet hozza ki ebből a lehetőségből.

Sokat olvashattunk arról az utóbbi időben, hogy megnőtt a vállalatok kitettsége a különböző vírusoknak. Miért emelkedett meg ez a szám, illetve hogyan védekezhetnek ez ellen a cégek?

A 4iG mottója: „nagyvállalati biztonság nemcsak nagyvállalatok számára”. A kkv-szektor szereplőinél megfigyelhetjük, hogy nem feltétlenül célszerű módon fejlesztik, illetve vásárolják meg a kiberbiztonsági rendszereiket. Egyre többen dolgoznak otthoni környezetben, így a VPN kapcsolat gyengeségeket okozhat a vállalatoknak. A pandémia időszakában népszerűvé vált a home office, és a céges hálózatra történő csatlakozást gyorsan szeretnék megoldani. Ugyanakkor a megbízható, biztonságos csatorna kialakítása elengedhetetlen, hiszen csak így garantálható a céges adatok védelme.

A cring ransomware vírus például VPN gyengeséget használt ki és admin jelszavakat lopott el a vállalatoktól. A támadók ki tudják használni a gyenge tűzfal paraméterezést, valamint a hálózati monitoring hiányát is. A 4iG tűzfalszolgáltatása lefedi ezeket a problémákat, így sokkal nagyobb biztonságot garantálunk a vállalatoknak. 

Az egyre növekvő kockázatokat mutatja az is, hogy 2021-ben eddig háromszor több detektált zsarolóvírus támadás volt, mint 2020 azonos időszakában, ami rettenetesen magas szám. Vírus-, illetve malware támadás Európában gyakrabban fordult elő idén, mint az Egyesült Államokban. A különböző vírusoknak megvan a maguk életútja, folyamatosan fejlesztik őket, ezért a vállalatoknak kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a megfelelő védelem kialakítására és frissítésére.

Milyen perspektívákat látsz a Telenorral kötött együttműködésben?

Gyümölcsöző jövőt várunk a Telenorral folytatott közös munkánktól. Egyelőre csak a kezdetekről tudok nyilatkozni, ami rendkívül pozitív, a szolgáltatás hiánypótló jellegét pedig mi sem bizonyítja jobban, hogy a hivatalos bejelentést követően egy olyan ügyfélhez mentünk, akinél már közösen mutattuk be a megoldásunkat. Célunk, hogy széles körben tegyük népszerűvé szolgáltatásunkat a magyar kkv- és nagyvállalati piac számára. Fülöp Gáborral, a Telenor magyarországi üzleti kereskedelmi és marketing igazgatójával együtt megfogalmazott filozófiánk szerint „közösen legyünk biztonságban az IT világában”.