A döntőt, amelyen a benyújtott több mint 180 pályázatból kiválasztott hat legjobb csapat mutatta be projektjét, megelőzte egy két hónapos felkészítő időszak. Ennek során az MVM Smart Future Lab Zrt. inkubációs programjában szakértő mentorokkal segítette a két kategória döntőseit.

PR cikk kép
Fotó: MVM ZRT

A verseny nemcsak szakmai elismeréssel jár, pénzjutalomban is részesülnek a győztesek: a kategóriák első helyezettjei 3 millió forintot, a második és harmadik helyezett 2, illetve 1 millió forintot kap az elinduláshoz. Emellett az MVM Smart Future Lab Zrt. jóvoltából esélyt kapnak a legfeljebb 50 millió forint értékű magvető elnyerésére is.

Mátrai Károly, az MVM Zrt. vezérigazgatója, a zsűri elnöke elmondta: „Missziónk és kötelességünk a fiatal generációkat támogatni, akik a verseny során betekintést kaphatnak, hogyan működik egy vállalat. Segítjük őket a döntőhöz vezető úton szakmai tanácsokkal, médiafelkészítéssel, de nem engedjük el a kezüket akkor sem, amikor vége van a döntőnek, hanem elgondolkodunk azon, hogy a döntőben bemutatott prezentációk alapján melyik ötletet tudjuk beépíteni a vállalati működésünkbe. Azért indítottuk el 2016-ban, és rendezzük meg már 7. alkalommal az MVM Edison startup versenyt, hogy behozzunk olyan, az energiahatékonyságot, az energia világát érintő ötleteket, innovációkat, amelyeket a mindennapi életünkben tudunk implementálni, amelyek hasznosak az MVM, a társadalom és a magyar gazdaság számára.”

A rangos szakmai zsűriben Mátrai Károly mellett helyet foglalt Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. technológiai innovációs igazgatója, Hiezl Gábor, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. vezérigazgatója és Katona Bence, a Nemzeti Tőkeholding Zrt. és a Hiventures Zrt. vezérigazgatója is.

PR cikk kép
Fotó: MVM ZRT

A fejlődés útján

Az izgalmas megmérettetés eredményhirdetésén a Beeco csapatát hirdették ki harmadik helyezettnek. Meggyőző prezentációjuk innovatív ötletet tolmácsolt: a zöldebb jövőre fókuszáló platformjuk összeköti az ökotudatos felhasználókat a fenntarthatóságért küzdő cégekkel. A kis csapat, Farkas Levente, Hegedűs Kristóf és Szende Tímea elárulta, a munkájukat eddig is sok önkéntes ismerősük, barátjuk segítette, akik magukénak érzik a Beecot. Hegedűs Kristóf elmondta: bár a fő célcsoportjuk a 20-40 éves korosztály, az indulásnál a budapesti fiatalokat, illetve egyetemistákat szemelték ki maguknak. „Úgy érezzük, hogy a fiatalabb generációk tudnak igazán rezonálni az ökotudatosság témakörére, hiszen ők már beleszülettek ezekbe a problémákba” – fejtette ki. A csapat azonban kiemelte: nem csak rájuk gondoltak, az applikáció olyan zsebben hordható ökoasszisztens, amelyet vidéken és városban, idős és fiatal egyaránt tud majd használni.

A képzeletbeli dobogó második fokára a Metrinergy állhatott, a fokozódó energiaválságra válaszoló, költségoptimalizáló ötletük a kkv szektor szereplőit segíti a fenntartható és nyereséges működésben. Mint a csapat tagjai, Acsai Imre és Rozs Bálint elmondták, az MVM tapasztalataira és szakembergárdájára támaszkodva szeretnének velük együttműködni. Rozs Bálint kiemelte: az MVM Smart Future Lab Zrt. az inkubációs programjával olyan mentori támogatást nyújtott a csapatnak, amelyet máshol nem kaphattak volna meg. A velük eltöltött felkészülési időszak megerősítette a Metrinergy csapatát abban, hogy az energetikai ötletek kapcsán az MVM Edison a legtöbb lehetőséget nyújtó verseny.

PR cikk kép
Fotó: MVM ZRT

Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. technológiai innovációs igazgatója kérdésünkre, hogy milyen változást, különbséget látott az előző évek versenyeihez képest, elmondta, hogy miután az elmúlt két évben az online térbe kényszerült a megmérettetés, külön öröm, hogy idén végre fizikai jelenléttel zajlott. Emellett hangsúlyozta: „Nemcsak a csapatok és az ötletek lettek egyre jobbak az előző évekhez képest, hanem az MVM is fejlődhetett, köszönhetően munkatársai elkötelezettségének és szakmai felkészültségének.”

Bízva a sikeres együttműködésben

Az ötlet fázisban a miskolci ChillWell, azaz Palla Péter és Somogyi Dominik innovatív megoldása végzett az első helyen, ők a hagyományos klímáktól eltérő, olcsóbb, kisebb energiafogyasztású, fenntartható klímarendszert álmodtak meg. Projektjük a föld hűtőenergiáját felhasználva a sok helyütt megtalálható fúrt kutakra épít. Fontos üzenetük, hogy a klimatizálás nem luxus, meg lehet oldani kedvezőbb költségekkel és fenntartható módon. Somogyi Dominik elmondta: „Az MVM-nek hatalmas szakembergárdája van, akik mindenképpen tudnak számunkra segítséget nyújtani, illetve az MVM már tapasztalt a miénkhez hasonló rendszerek értékesítésében is, valószínű, hogy ezen a területen is számíthatunk a segítségükre, ha sikeresen együtt tudunk működni.”

PR cikk kép
Fotó: MVM ZRT

A győztes csapatot, a ChillWellt sok más szempont mellett az ötlet innovációs tartalma, az üzleti modell hatékonysága és a megvalósíthatóság szempontjából is első helyezettként értékelte Katona Bence, a Nemzeti Tőkeholding Zrt. és a Hiventures Zrt. vezérigazgatója.

„A prezentációk 3 perce mögött nagyon komoly felkészülés van, több hónap munkáját kell beletömöríteni. Egy üzleti modell kidolgozásának, a technológiai validáció elvégzésének, a technológiai fejlesztések felmérésének eredményét mutatják be ebben a néhány percben. Ez nehéz feladat, de mindegyik csapat megtanulta tömören, lényegretörően előadni az ötletét, ez látszott a prezentációk összeszedettségén, tartalmán, előadásmódján” – mutatott rá. A kérdésre, hogy befektetői szemszögből hogyan tekint a versenyre, elmondta: „Egy ilyen fázisban, amikor még csak egy ötlet van, a nagy kockázatot egy jelentős hozam vagy kiemelkedő megtérülés fogja kompenzálni. Ezért tehát a befektető azt a lehetőséget választja, ahol a legnagyobb növekedési fantáziát, a leggyorsabb megtérülést és skálázhatóságot látja.”

Továbbgondolni az ötleteket

A scale up fázisban a BitBűvész KKT. győzött, ők az innovatív SmartDoc szolgáltatásukkal megkönnyítik, felgyorsítják és biztonságossá teszik a hivatalos dokumentumok kitöltését. Gergi Miklós és István Péter ötletét – tekintettel az üzleti titokra – zárt ajtók mögött prezentálták a zsűri előtt.

PR cikk kép
Fotó: MVM ZRT

Hiezl Gábortól, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. vezérigazgatójától azt kérdeztük, véleménye szerint mit kaphat az energiaszektor, és általa az egész társadalom egy ilyen startup versenynek köszönhetően?

„A mi iparágunk sokáig kevésbé érdekes iparágnak számított, de az elmúlt években nagyon komoly érdeklődés övezi az energetikát. Régóta keressük a Szent Grált a különböző ügyfélszegmensekben, és remélem, hogy előbb-utóbb meg fogjuk találni, hogy mi az az igazi unikum, amit ezen a piacon az ügyfelek és a társadalom hasznára lehet fordítani. Mindig jó olyan fiatalokat látni, akik teljesen máshogy gondolkodnak, mint az iparágban dolgozók többsége. Sok ötletet lehet meríteni abból, és továbbgondolni azt, amit ezek a fiatalok hoznak” – fejtette ki Hiezl Gábor és hozzátette: „Remélem, hogy megtalálják azt a támogatási formát, amellyel meg is tudják valósítani az ötleteiket. Szükség van az ilyen versenyekre, hogy ezek a gondolatok napfényre kerüljenek.”