
Zöldáramot a cégeknek! De hogyan lesz megvalósíthatóbb az ESG hajtotta átállás? (x)
Az áramvásárlási szerződések piacára új megközelítést hozó Greenergy Market ügyvezető igazgatója, Harasztovich László egy izgalmas szakmai podcast során, naprakész beszélgetőpartnerei segítségével kívánja feltárni a lehetséges árampiaci „zöldülés” gyakorlati kihívásait. Beszélgetőtársa Hegedűs Tamás, a Zoltek főenergetikusa és energiamegtakarítási szakértője, valamint Hornyák Péter, az Axpo Senior Originatora volt. A podcastadásban szakértelmükre és széles körű tapasztalataikra alapozva járják körül a vállalatok energiabeszerzésének fenntarthatóbbá tételét a mai, illetve az elmúlt évek meglehetősen „viharos” energiapiacának tükrében.
Először is: mi az a PPA?
A Power Purchase Agreement (PPA), vagyis a villamosenergia-vásárlási megállapodás a vállalatok számára jellemzően hosszú távon, előre meghatározott áron biztosítja a villamosenergia-beszerzést, ezáltal stabilizálva a költségeiket az ingadozó piaci környezetben.
Az on-site és off-site PPA közötti különbségek
On-site PPA:
Ebben az esetben az energiatermelő létesítmény közvetlenül a fogyasztó telephelyén (vagy ahhoz nagyon közel) kerül kiépítésre. A termelő felelős a beruházásért és az üzemeltetésért, míg a fogyasztó a megtermelt energiát közvetlenül használja fel. Az esetleges felesleges energiát a hálózatba táplálják vissza.
Off-site PPA:
Itt az energiatermelés egy külső helyszínen történik. Ez a megoldás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy megújuló energiát vásároljanak, anélkül, hogy saját telephelyükön kellene erőművet építeniük. Ugyanakkor – amint az a podcastban is elhangzott – ilyenkor a rendszerhasználati díjakat nem lehet megspórolni, amelyek a teljes energiaköltségek mintegy harmadát adják.
A külső partner szerepe a PPA-ban
A PPA-k megvalósításában gyakran részt vesz egy harmadik fél, általában egy energiakereskedő vagy -szolgáltató. Az ő szerepük elsősorban az adminisztratív és pénzügyi támogatás. A kereskedő segíthet a szerződéses feltételek kialakításában, a pénzügyi elszámolásokban és az iparág-specifikus napi feladatokban, megkönnyítve ezzel a PPA megvalósítását mindkét fél számára.
Bizonyos szerződések esetében a kereskedő feladata a kiegyenlítés biztosítása is (úgynevezett pay-as-produced szállítás). Mivel a megújuló energiaforrások termelése ingadozó, fontos tisztázni, hogy a termelőtől a fogyasztó mit vásárol: egy tiszta termelési profilt a kilengésekkel együtt (pay-as-produced), vagy egy úgynevezett menetrendet, amely mentes a megújulókra jellemző mennyiségi kiugrásoktól (pay-as-forecasted). Első esetben az úgynevezett kiegyenlítési kockázat a kereskedőt, annak költsége végső soron a fogyasztót terheli. Az utóbbi esetben, amely a Greenergy Market egyik erőssége is, a kiegyenlítési kockázatot a termelő viseli. Ezt elsősorban azok a termelők tudják jól kezelni, ahol sokéves tapasztalattal rendelkeznek a megújulók termelési előrejelzésében.
Miért érdemes PPA-t kötni?
Ezek alapján elmondható, hogy a PPA a vállalatoknak azért igazán előnyös, mert lehetőséget nyújt arra, hogy stabilizálják energiaköltségeiket, mindamellett, hogy a zöldátállásnak is aktív részeseivé válnak. Ezt megtehetik hosszú távú elköteleződéssel is, vagy a Greenergy Market által úttörőnek számító egy-két éves szerződések révén. Harasztovich László szerint a PPA-k létjogosultsága kiváltképp aktuális, amikor az energiapiac jövője bizonytalan. Ez a fajta szerződés ugyanis kiszámítható költségeket jelent még akkor is, ha az energiapiac jelentős változásokon megy keresztül – eddig az elmélet, ám a gyakorlat azért bőven hoz kihívásokat!
Megbízható-e a PPA a cégvezetők számára?
Hornyák Péter, az Axpo Senior Originatora arra figyelmeztet, hogy a piaci árak évről évre változhatnak, így egy ma előnyös döntés két év múlva esetleg nem feltétlenül bizonyul majd annak. Ezért fontos, hogy a cégek egy átfogó piacismerettel rendelkező tanácsadóra támaszkodjanak e döntés meghozatalakor.
Hegedűs Tamás, a Zoltek fő energetikusa pedig egy 5 megawattos vállalati naperőműprojekt példáján keresztül szemléltette, hogy a való életben egyelőre a zöldáramtermelő beruházások előzetes megtérülési számításai és valós megtérülése az ipari szegmensben is soktényezős.
A PPA és a zöldülő vállalatok, azaz az RE100
A globális RE100-kezdeményezés egyszerű, ambiciózus célja: a világ legnagyobb vállalatai 100 százalékban megújuló energiaforrásokat használjanak. A régebb óta létező, de a modern körülményekre szabott PPA-k különösen fontos szerepet játszanak e cél elérésében.
On-site PPA esetén a fogyasztó telephelyén épül ki az energia előállítására szolgáló naperőmű, amely biztosítja a közvetlen hozzáférést az energiához a vállalat számára, ezáltal minimalizálva a szállítási költségeket és veszteségeket. „Az on-site PPA az, amely igazán zölddé teszi a mai, modern konstrukciókat, amelyek kialakításában a Greenergy Market is segíthet” – jegyezte meg Harasztovich László. Hangsúlyozta továbbá, hogy az RE100 nem valósulhat meg pusztán on-site és off-site PPA-k segítségével – szükség van kiegészítésként úgynevezett GO (Guarantee of Origin – szakmai szlengben: zöldjegy) vásárlására is, amely igazolja, mondjuk egy ESG-megfelelés során, hogy egy nagyvállalat által felhasznált villamos energia minden wattja végső soron megújuló forrásból származik.
Hogyan válasszunk kereskedőt a PPA-szerződéshez?
A kereskedő kiválasztása a PPA-szerződés sikerességének kulcsa lehet. A Greenergy Market Kft. ügyvezetője, Harasztovich László szerint fontos, hogy a cégek olyan partnert válasszanak, aki átfogó, többéves tapasztalattal és érdemi, gyakorlati tudással rendelkezik a PPA-k piacán, hiszen egy hosszú távú szerződés esetén a szakmai hiányosságok súlyos következményekkel járhatnak.
A PPA-szerződések tehát rendkívül lényeges szerepet játszanak a közepes és nagyvállalatok fenntarthatósági célkitűzéseinek elérésében, mivel nem átmeneti megoldást jelentenek, hanem hosszú távon stabilizálják az energiaköltségeket, és támogatják a megújuló energiaforrások felhasználását.
Ha cége számára is fontos a fenntarthatóság, és szeretne mélyebben megismerkedni a PPA adta lehetőségekkel, érdemes meghallgatni a Greenergy Market Kft. podcastját, ahol további szakértői betekintést kaphat a friss trendekről, lehetőségekről:
https://greenergymarket.hu/podcastek/kinek-eri-meg-a-ppa/
Amennyiben az Ön vállalatának életében is központi szerepe van az energiabeszerzésnek vagy az energiakereskedelemnek, és szeretné mélyebben megismerni az energetika világát, akkor látogasson el a Greenergy Market Kft. szakmai weboldalára!
(médiapartner: DLX MEDIA)


