A lakáspiacon kívül az ipari és kiskereskedelmi ingatlanoknál is fejlesztési cunami indulhat Debrecenben és környékén az oda települő BMW-gyár hatására. Az Otthontérkép adatai szerint akár 20-30 százalékkal is emelkedhetnek a lakásárak a következő két-három évben. A portál a másik két autóipari központunkat is megvizsgálta, ott már évek óta folyamatosak a fejlesztések és ütemes a drágulás.
VG
2018.08.01, 10:14
Megosztom a cikket
A 320 milliárd forintos beruházás kezdetben mintegy ezer munkahelyet teremt Debrecenben, márpedig, ahova emberek özönlenek, ott előbb-utóbb az ingatlanok is középpontba kerülnek. Nem volt ez másként Bács-Kiskun megyében sem, ahol a kecskeméti Mercedes gyár turbózta fel az állóvizet. A lakáspiacon 2016 második negyedévétől kezdve a 283 ezer forint/négyzetméteres ár egy év leforgása alatt 320 ezer forint/négyzetméterre emelkedett. Mivel a közelmúltban további bővítést jelentettek be, az árak emiatt is emelkedni fognak, várhatóan legalább ilyen mértékben a következő pár évben – figyelmeztet közleményében az Otthontérkép.
Ez történt azokban a városokban, ahová autógyárak települtek
Kecskemét
Tíz évvel ezelőtt mindenki építkezni akart vagy lakást, telket venni a városban, mondván: a németek majd tömegesen fognak Kecskemétre költözni és sok magyar is letelepszik. A válság azonban leállította tervezéseket, azok leporolására 7-8 évet kellett várni. Az ottani autógyár mérnökei és szakmunkásai azonban először a bérlakáspiacon jelentek meg.
Fotó: Petőfi Népe/Banczik Róbert
Egy körülbelül 80-100 négyzetméteres lakásért havonta 240-280 ezer forintot fizettek. A felsővezetőket és családtagjaikat egy 25-30 házból álló kis lakóparkban helyezték el.
A Mercedes városában jelenleg a mintegy 100-130 négyzetméteres, új építésű családi házakért 370-450 ezer forintot kérnek négyzetméterenként.
A hasonló nagyságú, 6-10 éves, viszonylag korszerűnek mondhatók esetében nagyobb a szórás, ott 300-400 ezer forint az átlagár négyzetméterenként.
Győr
Az Audi gyár hasonló fellendülést váltott ki, folyamatos fejlesztéseivel, bővüléseivel a mai napig jelentős hatással van a megye lakásáraira és a vidéki városok között az élre lökte Győrt az árak tekintetében.
2016 elejétől 2018 elejéig, azaz összesen két év alatt 65 ezer forinttal növekedtek a négyzetméterárak arrafelé.
Fotó: Audi Hungaria
Érdemes kicsit visszanézni, egészen a válságig: Győrben a válság miatt csak pár száz lakás készült el az ötezer lakásosra tervezett első nagy lakóparkból. A bukás miatt sok kisebb helyi vállalkozó beérte a 10-20 lakásos társasházakkal. Számottevően megélénkült viszont a bérlakás piac, szinte minden érintett abban reménykedik, hogy a bővülő autógyárban és a beszállítói körnél dolgozók ismét megdobják a keresletet és sikerül hosszabb távra bérbe adni az otthonokat – áll a közleményben.
Az Otthontérkép megjegyzi, hogy az árnövekedésben az általános ingatlan bumm is megmutatkozik, mégis az autógyárak hatása elvitathatatlan.
A két példából kiindulva nagyjából 20-30 százalékos áremelkedés prognosztizálható Debrecenben is, ahol jelenleg az újszerű lakások árai 340 ezer forint körül mozognak négyzetméterenként.
Ahogyan az ismert, gyárat épít a BMW német autógyártó vállalat Debrecenben, amit Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be kedden. A tárcavezető elmondta, a város melletti 400 hektáros területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat. A gyár kapacitása évente 150 ezer autó gyártására elegendő – közölte a miniszter, hangsúlyozva, a beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót, és már az elején több mint ezer munkahely jön létre.
Minden bizonnyal a bérlakás piac lesz fókuszban Debrecenben
Habár a lakásfejlesztések csillaga éppen a parkoló pálya felé halad, egy ilyen lehetőséget biztosan senki nem szeretne majd elszalasztani. Nem volt ez másként a két referencia megyében sem, ahol az autógyárak igencsak ösztönzőleg hatottak az ingatlanfejlesztőkre. Győrben például jelenleg 3, Kecskeméten pedig 2 nagyobb beruházás is zajlik. Debrecenben az egy átadott és két épülő mellett vélhetően még egy, közepes méretű lakóparki beruházás kezdődhet. Ám mivel valószínű, hogy a munkaerő egy jelentős része külföldről érkezik, a dolgozók közül sokan inkább a bérlakás piacon fognak megjelenni.
Fotó: AFP
Az autógyár megjelenése ugyanakkor hatással lesz az ipari ingatlanok, területek piacára is, az ilyen beruházásoknak ugyanis óriási a területigénye. Éppen ezért a legtöbb esetben már a bevásárláskor nagyobb területre teszik rá a kezüket a beruházók, mint amire szükség lehet, amivel egy esetleges bővülés sem okozhat problémát.
Ez történt a Mercedes esetében, a német vállalat gyakorlatilag ingatlangazdálkodó is lett, hiszen több beszállítónak is talált bérleményt a gyárhoz közeli saját területén.
További előnye származhat Debrecennek abból, hogy az autógyár betelepülése infrastrukturális fejlesztéseket von maga után. Így számítani lehet az autóutak fejlesztésére és a kiskereskedelem megélénkülésére is. Az ide érkező szakemberek ugyanis családjaikkal együtt költöznek majd a városba, vásárolni, ruházkodni szeretnének, a gyerekeket pedig iskolákba akarják majd járatni.
Jelentős verseny volt az országok és a városok között a BMW-beruházásért, Debrecennek és a régiónak kiemelkedő lehetőséget teremt az egymilliárd eurót meghaladó modern autógyári fejlesztés megvalósulása – mondta Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) elnöke szerdán a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Hozzátette, fontos szempont volt a beruházók számára, a hazai a beszállítói hálózat fejlettsége, hiszen a BMW 1,4 milliárd euró értékben vásárolt Magyarországról terméket, szolgáltatásokat, ez mintegy 90 magyar beszállítót jelent, akiknek a köre tovább bővül majd. A terület előkészítése ugyanakkor komoly feladat lesz, a tervek szerint a BMW a jövő év második felében veszi birtokba a területet. A BMW honlapján magyar aloldal jelent meg, ahol a Debrecenben épülő gyárról lehet információhoz jutni, és fogadják az érdeklődéseket – tette hozzá a HIPA elnöke.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.