BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vészhelyzet után lenyugodtak a kedélyek

Az év első hat hónapjában az összesített belföldi online forgalom meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot.

A koronavírus online kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedében is érezhető volt, azonban a járvány hivatalos hazai megjelenését követően, a második negyedévére vált igazán meghatározóvá. Az első fél év online forgalma 34,8 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakáét, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintos szintet – ezzel a mögöttünk álló időszak az elmúlt öt év leggyorsabb növekedését hozta.

A fél év eredményein belül az első negyedév 21 százalékos, míg a második negyedév önmagában is impozáns, 47 százalékos bővülést produkált, ami jócskán meghaladja a GKI Digital korábbi, második negyedévre kalkulált 34 százalékos bővüléssel számoló prognózisát.

A járvány következtében leginkább az online FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) szektor tudott bővülni, az élelmiszerek, drogériai és háztartási cikkek online piaca a második negyedévében – április, május, június során – 84 százalékkal növelte a forgalmát 2019 azonos időszakához mérve.

A napi fogyasztási cikkek mellett látványos növekedést ért el az otthon, a lakberendezés, a kert és a barkács kategóriájának termékei iránti kereslet is. Ez a szegmens éves alapon 54 százalékkal bővült a második negyedévben. A legnagyobb bővülés tekintetében harmadik helyen a számítástechnikai termékek köre zárt, ennek a szegmensnek a forgalma 51 százalékkal haladta meg a tavalyi év eredményeit.

Miután a kormány június második felében megszüntette a veszélyhelyzetet, romlottak a webáruházak konverziós mutatói is, azaz – a tavaszi felfokozott állapot után – csökkent a vásárlási kedv. A GKI Digital várakozásai szerint a harmadik negyedévben már nem várható az előző hat hónaphoz hasonló, rekordmagas bővülés az online szektorban.

A koronavírus-járvány hatására a vásárlók visszatértek a házhoz szállításhoz, miközben – a cso­magautomatákat leszámítva – csökkent a csomagponti és személyes átvételek száma és forgalma. A megnövekedett csomagszám és a karácsonyt idéző, sőt azt meghaladó napi volumenek ellenére nem voltak sem a járvány elején, sem a második negyedév során fennakadások a kiszállításokban. Ez egyebek között annak is köszönhető, hogy az ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány egyik napról a másikra megoldódott, és rengeteg kékgalléros pozícióból érkeztek a logisztikai cégekhez.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.