Több mint egymilliárd alumíniumdobozt bocsátanak ki évente Magyarországon, a Returpack Kft.-t pedig azért hozták létre, hogy a hatalmas mennyiségnek minél nagyobb részét visszagyűjtse. A társaság egy európai kezdeményezéshez, az Every Can Counts promóciós kampányhoz csatlakozott, s annak hazai megfelelője, a Minden doboz visszajár útját egyengeti. „Küldetésünk létjogosultságát az adja, hogy az alumíniumdoboz az egyik legfenntarthatóbb csomagolás, az újrahasznosítást tekintve előnyösebb, mint például a műanyag” – mondta a Figyelőnek Duma László, a Returpack Kft. alapító-ügyvezetője.

Fotó: ©Móricz-Sabján Simon

A társaság 2006-ban alakult meg, a Magyar Sörgyártók Szövetségével 2009-től dolgozik együtt, az első visszaváltó automatát pedig 2010-ben helyezte ki. Ma már 200 ilyen berendezés van, elsősorban szuper- és hipermarketek mellé telepítve, amelyekkel elérik a lakosság több mint felét. Nem véletlen az iparági együttműködés, hiszen itthon az aludobozok mintegy kétharmada sörös, a fennmaradó részen pedig főként az energiaitalok és az üdítők osztoznak. „Az automatába helyezett doboz 60 napon belül egy új termék csomagolásaként ismét ott lehet a polcon. Míg a műanyag legfeljebb két-három ciklust bír ki, a fém előnyös tulajdonságai miatt végtelenszer olvasztható újra, ráadásul a doboz létrejöttéhez szükséges energiafelhasználás 5 százalékából kerül vissza a körforgásba” – mutatott rá a cégvezető.

A Returpack visszaváltó rendszere hazai innováció, ami attól egyedi világviszonylatban, hogy műszakilag megoldották: a berendezés ismerje fel akár roncsolt, sérült vagy lapított formában is az aludobozt.

A kezdeményezés sikérét igazolja, hogy tavaly több százezer ember élt a forgalmas bevásárlóközpontokban kihelyezett automaták kínálta lehetőséggel. „Nemcsak a gépeket gyártottuk le, hanem informatikai és logisztikai rendszert is fejlesztettünk hozzá, az utóbbi speciális gyűjtőautókra épül” – fejtette ki Duma László. Bár Magyarországon mintegy 20 ezer helyen értékesítenek alumíniumdobozos italokat, a Returpack pedig egyelőre csak 200 helyen van jelen, de így is visszagyűjtötték a dobozok 17 százalékát.

„Ha 2024-től jön a betétdíjas kötelező visszaváltási rendszer, az 5-8000 ponton fog működni. Több italcsomagolás-típust integrálnak, ami most önkéntes alapon az alumíniumdobozokkal történik, az kötelező érvénnyel hamarosan kiterjed a PET-palackokra és az egyutas üvegekre is” – bocsátotta előre a vállalat alapítója. A 2025-ös európai normák miatt értelemszerűen szerte Európában megkezdődött a felkészülés. Eddigi tudására, tapasztalatára építve a Returpack a hazai szintlépés gyártói kiszolgálása mellett a külpiacokon is nyitott az együttműködésekre, ehhez erős alap, hogy értékesített már visszaváltó automatákat Románia és Lengyelország mellett Hollandiába és Belgiumba is. A környező országok közül a kötelező betétdíjas rendszert Szlovákia már idén januárban bevezette, Horvátország még korábban, a románok és a szerbek hozzánk hasonlóan 2024-ben lépnének, az osztrákok csak egy évvel később.

Együttműködés a SPAR-ral

A Returpack automatái nemcsak az újrahasznosítást teszik elérhetővé, hanem minden doboz után visszatérítést is adnak. A cégnél abban bíznak, hogy az eddiginél szélesebb fogyasztói réteget szólíthat meg a Minden doboz visszajár program, ha a visszavitt dobozok után járó kifizetésnek az adományozást is az alternatívájává teszik. Ebből a célból működik együtt a Returpack, a SPAR és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. A kezdeményezés szervezői arra kérik a lakosságot, hogy a háztartásban összegyűlt alumíniumdobozokat a kijelölt üzleteknél megtalálható automatákban váltsák vissza, majd válasszák az adakozásra lehetőséget kínáló gombot. Így az aludobozok értéke jótékonysági célokat szolgál, most például fogyatékossággal élő és rászoruló gyermekek nyári táborozását.