Magyarország első háztartási vegyszerekkel foglalkozó applikációját, a Tudatos Vásárló mobilalkalmazást már tízezren töltötték le tavalyi élesedése óta. A fenntartható életmódot támogató program eddig abban segítette a fogyasztókat, hogy felismerjék a termékek egészségre és környezetre gyakorolt hatásait, továbbá könnyen felmérjék, melyik termék milyen vegyszereket tartalmaz. Májustól azonban csaknem 300 élelmiszeripari termék kap pálmaolajmentes, fairtrade, valamint vegán és bio minősítést. A fairtrade, vagyis a méltányos lényege az, hogy a termék árával valóban megfizetjük a termelő anyagi és munkaráfordításait.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete rendszeresen elemzi a méltányos kereskedelem hazai piacát. A 2020-as évre vonatkozó jelentésből megállapítható, hogy világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül pedig megugrott a fairtrade minősítésű termékek és összetevők forgalma. Több mint 37 ezer különböző fairtrade minősítésű termék érhető el a világ 131 országában. A legkeresettebb, méltányos kereskedelemből származó javak közé tartozik a kávé, a kakaó, a csokoládé, a tea, a banán, a méz, a virágok, a gyapjú és az arany.

Barista hand pouring milk into an iced coffee for making iced latte.
Fotó: Boy_Anupong

A fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban világviszonylatban elérte a csaknem 9,8 milliárd eurós értéket, ami 15 százalékos növekedés az előző évhez képest. Eközben nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországon dimenziót váltott a méltányos árucikkek forgalma: 2020-ban a hazai piac összértéke már meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ami a 2014-es szintnek a százszorosa. A növekedés részben annak tudható be, hogy egyre több kereskedő törekszik ilyen termékkör kialakítására, igazodva a fogyasztói igényekhez. Másrészt pedig igen népszerűek lettek a könnyen hozzáférhető, drogériákban és hipermarketekben beszerezhető, saját márkás fairtrade cikkek.

A méltányos kereskedelem alapelve, hogy a résztvevők a bevett világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg, amely valóban fedezi a termelők befektetett munkáját. A vásárlók a fairtrade minősítésű termékek preferálásával hozzájárulnak az etikus termeléshez, ezzel csökkentve a mezőgazdasági munkások kizsákmányolását és a gyermekmunkát.