A magyar állampolgárok évente legalább 116 millió, a külföldiek pedig 354 millió liter üzemanyagot hoznak be azokból az országokból, ahol alacsonyabbak az árak, mint Magyarországon, s az adófizetés nélkül az országba áramló üzemanyagimport évente legalább 65 milliárd forintos bevételkiesést okoz az államháztartásnak -- állapítja meg a Levegő Munkacsoport a Központi Statisztikai Hivatal adatain alapuló számításaira hivatkozva.
Nem sokkal kisebb összeget valószínűsít dr. Kaizinger Tibor, a VPOP ezredese sem, aki lapunknak elmondta, hogy a vámügyi szervek tavalyi számításai szerint az illegális üzemanyagimport már 1999-ben is mintegy 25 milliárd forintos jövedéki adó- és áfabevétel-kiesést okozott az államnak, de ez az összeg az idén legalább a duplájára emelkedik.
Az illegális üzemanyag-behozatal elleni fellépést nehezíti -- és az ebből származó törvénytelen bevételeket növeli --, hogy az importtal kapcsolatos szabályozásban az utóbbi időben több olyan változtatás történt, ami az eddig meglévő korlátozásokat is feloldotta. A Levegő Munkacsoport szerint az üzemanyag-csempészetet korlátozó előírások megszüntetése arra utal, hogy a szervezett bűnözésnek sikerült patnereket találnia az államigazgatásban, s a korlátozások feloldásáért elsősorban a Pénzügyminisztérium, illetve a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium hivatalnokait terheli a felelősség.
Az üzemanyag-turizmus visszaszorítása érdekében a VPOP tavaly úgy módosította a vámtörvény végrehajtási utasítását, hogy ugyanazon személy naponta csak egy alkalommal hozhat be vámmentesen olajat vagy gázolajat gépkocsija tankjában. Az előírás nem akadályozta meg teljesen az üzemanyag illegális importját, mert a módosítás után egyre gyakrabban fordult elő, hogy ugyanaz a gépjármű más-más vezetővel naponta többször is átlépte a határt, azonban az amúgy sem túl hatásos szigorítás az idén megszűnt. Ennek oka, hogy a VPOP szabályozását egy ügyvéd bíróságon támadta meg, amely azt az ítéletet hozta, hogy a korlátozást törvényben kell szabályozni. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta, hogy ezek után a VPOP a vámtörvény idei módosításakor kezdeményezte a szigorítás törvénybe foglalását, de ez meghiúsult a PM és a közlekedési tárca illetékeseinek ellenállásán.
A szigorúbb korlátozást kormányrendelet állíthatja vissza -- mondta a VPOP ezredese. Kaizinger szerint két hónapon belül a kormány elé kerülhet az a tervezet, amely visszaállíthatja a vámügyi szervek tavaly bevezetett szigorúbb előírásait.
A Levegő Munkacsoport jelentése szerint az illegális üzemanyag-importőröknek kedvez az is, hogy a 2000. évi XXXII. törvény megszüntette azt az 1995-ös szabályozást, amely előírta, hogy a gyárilag beépített üzemanyagtartályokban is csak 200 liter benzint vagy gázolajat lehet vámmentesen behozni az országba. A civil szervezet számításai szerint a korlátozás feloldása mintegy 9 milliárd forintos bevételkiesést jelent az államnak, s további ösztönzést ad a csempészeknek, mert az ukrán határon -- egy 800 literes tartállyal -- egyetlen forduló is 120 ezer forintos hasznot jelenthet a szállítónak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.