Összesen tizenegy iskolában folyik rendőrképzés Magyarországon. Ebből nyolc az állami oktatás keretein belül, további három pedig speciális szakmai továbbképző intézetként működik. A tiszthelyettesek képzése a korábban külön működő rendőr-, illetve határőriskolák tavalyelőtt végrehajtott integrációja óta hét szakközépiskolában folyik, amelyek érettségi utáni kétéves képzési rendszerében jelenleg -- nappali és levelező tagozaton -- 2030 diák tanul. A tisztek képzése a RTF-en történik, ahol 1456 hallgató tanul az állami oktatási rendszer keretein belül. Az állami képzést a Nemzetközi Oktatási Központ, az ORFK Kutyavezető-képző Központja, valamint a Rendészeti Szervek Kiképző Központja egészíti ki szak- és továbbképző programokkal.
Az intézmények az idén valamivel több mint 7,1 milliárd forintos támogatásban részesültek, ami a működési feltételek biztosítására elég, azonban problémát jelent, hogy a béremelésekre fordítható összeg nagysága ugyan növekszik, azonban a dologi kiadásokra előirányzott összeg változatlanul alacsony szinten marad -- véli Sas Ferenc, a Belügyminisztérium (BM) oktatási osztályvezetője, aki szerint így rendkívül szűkös forrásokból kell befejezni a folyamatban lévő fejlesztéseket. A tárca a több PHARE-, illetve Comenius-pályázatot is elnyert oktatási rendszerének fejlesztésére azonban más külső forrásokat -- például biztonságtechnikai vagy fegyvergyártó cégeket -- nem tervez bevonni az oktatás finanszírozásába, mert az összefonódásnak még a látszatát is el akarja kerülni.
A rendőrök képzésével foglalkozó intézményekben minden évben többszörös -- a szakközépiskolákban kétszeres, az RTF-en hatszoros -- a túljelentkezés, azonban a rendőrség így is létszámproblémákkal küszködik. A végzett diákok 15-20 százaléka néhány éven belül elhagyja a rendőri pályát. A fluktuáció ellensúlyozására egyre több hallgatót vesznek fel a rendőrképzők, Sas Ferenc szerint azonban az állomány bérhelyzetének rendezése nélkül nem oldható meg a probléma.
Ugyanakkor jelentős a civil végzettségűek érdeklődése a rendőri pálya iránt: a frissen munkába álló tisztek fele -- évente 500-600 fő -- bölcsész- vagy mérnöki diploma megszerzése után lép az állományba; ők az RTF egyéves képzési rendszerében szerezhetnek felsőfokú szakképesítést. Ezzel ellentétben az első diplomájukat az RTF-en megszerző tisztek között az a gyakori, hogy sokan jogot tanulnak, a munka melletti tanulás nehézségei, valamint a magas tandíj miatt azonban viszonylag kevesen szerzik meg a jogi diplomát. Jelenleg a tiszti állomány 40 százalékának van legalább két diplomája, akiknek mintegy ötöde bír jogi végzettséggel.
A felvettek körében a gyengébbik nem aránya az elmúlt évtizedben 10-ről 33-35 százalékra növekedett, azonban a lemorzsolódás miatt ez az arány a végzősök között már csak 20-25 százalék, s a rendőrségnek -- a közterületi feladatok ellátása miatt -- nem is célja ennél magasabbra emelni a nők arányát az állományon belül.
Az európai uniós igényekhez a rendőrök képzésénél is igazodni kell, ezért a BM egyre nagyobb hangsúlyt fektet a nyelvtanítás és a szolgáltatói attitűd -- emberi jogi, valamint népismereti tárgyak oktatásával történő -- erősítésére. A tárca osztályvezetője elmondta, hogy ennek szellemében került sor a rendőr-, illetve a határőriskolák integrációjára is, s a különféle rendvédelmi szakmák tanterveit is igyekeznek közelíteni egymáshoz. A legnagyobb hiányosságok egyelőre a gyakorlati képzésben mutatkoznak, ezért a jövőben egyre nagyobb szerep juthat a különböző szituációs és élethelyzetek megoldására irányuló képzésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.