BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Viták kereszttüzében az F--16-osok

Élesen megoszlanak a vélemények a használt F--16-osok bérletéről hozott kormánydöntésről. Ez az MSZP szerint minden szempontból hibás, a repülőszakértő szerint összességében a legjobb megoldás. A volt NATO-nagykövet a magyar és NATO-érdekek alapján egyaránt pártolja a döntést.

Ahogyan várható volt, azonnal politikai dimenziót öltött a nemzetbiztonsági kabinet -- Orbán Viktor miniszterelnök vezetésével -- hozott döntése, amely szerint Magyarország 24 darab használt F--16-ost bérel -- kétszer öt év után vételi opcióval -- az Egyesült Államoktól. Az MSZP a döntés visszavonását sürgeti, és kezdeményezte a parlament honvédelmi bizottságának (hb) rendkívüli összehívását.
Súlyos politikai baklövésről beszél Juhász Ferenc frakcióvezető-helyettes, a hb alelnöke, mondván: e beszerzés mellett sem gazdasági, sem biztonságpolitikai érvek nem szólnak, és törvénysértő is, mert a kormány fontos haditechnikai fejlesztésről a parlament kikerülésével határozott.
Juhász -- hasonlóan az egykori vezérkari főnökhelyetteshez, Hollósi Nándorhoz -- elöregedett, a rendszerből kivont gépeknek tartja a bérelni készült F--16-osokat, amelyek hadrendbe állítása a repüléskésszé tételtől a felfegyverzésig ismeretei szerint elérheti a 300 milliárd forintot. És ez teljesen szükségtelen kiadás -- fogalmaz a politikus --, mert sosem tettünk olyan ígéretet a NATO-nak, hogy a MiG--29-esek helyébe új rendszert állítunk. Márpedig az orosz gépekkel is teljesítjük a magyar légtér védelmére és a szövetségi készültségre vonatkozó kötelezettséget -- tette hozzá Juhász Ferenc.
Magyarország teljes körű tag, amely közös védelmi kötelezettséget is ró ránk. Nem tehetjük meg, hogy eleve kizárjuk a szövetségen belüli katonai együtt alkalmazás lehetőségét, márpedig a MiG-ek megtartásával ez történne -- száll vitába ezzel a brüsszeli NATO-nagyköveti posztról pár hete hazatért s a magánszférában elhelyezkedő Simonyi András. Szerinte az orosz gépek felújítása szakmai és technológiai zsákutca lenne.
Ugyanezen a véleményen van a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem repülő tanszékének vezetője, dr. Óvári Gyula mérnök ezredes. Ő is azt hangsúlyozza, hogy Magyarországnak a honvédelmi és a szövetségi kötelezettségeket egyaránt teljesítenie kell. A NATO elvárása pedig olyan korszerű, a más tagországokéhoz jól illeszthető légierő, amely elfogó, felderítő feladatokra és földi célok leküzdésére egyaránt képes. A MiG -- bármit csinálnak is vele -- ebből csak az elsőre alkalmas -- hangsúlyozza Óvári ezredes. Teljes értékű -- tehát akár a magyar légtéren kívüli huzamosabb idejű -- együtt alkalmazásra a MiG-ek képtelenek -- teszi egyértelművé álláspontját.
A szakember felhívja a figyelmet arra, hogy a MiG--29-esek széles körű korszerűsítését még sehol sem végezték el, szemben az F--16-osok tökéletes ismeretével; ebből a gépből az ötezres szériánál tart a gyártó Lockheed-Martin.
Ezek az amerikai gépek nem roncsok -- állítja határozottan a repülőmérnök --, az állapotuktól függő felújítás után még "van bennük" 15 év. Éppen addig használhatjuk őket, ameddig bekövetkezik a 2015 körül várható haditechnikai forradalom, és teljesen új típusú harci gépek jelennek meg a piacon. Addig kihúzhatjuk az F--16-osokkal anélkül, hogy konzerválnánk a jelenlegi lemaradást.
Nem hivatalosan nemtetszésüknek adnak hangot német részről amiatt, hogy a DaimlerChrysler elesik a MiG-felújítástól, s egyes félelmek szerint az éppen svéd elnöklettel zajló EU-tagfelvételi tárgyalások lelassulhatnak a Gripenek félreállítása miatt. Ilyen üzenetek, akár súlyosabb tartalmúak is, gyakran elhangzanak szavakban, de komoly kormány nem váltja be ezeket -- osztja meg diplomáciai tapasztalatát Simonyi András. Emlékeztet arra, hogy NATO-felvételünk küszöbén a szintén mindent bevető cégek, köztük amerikaiak ellenében francia kismagasságú légvédelmi rakéták mellett döntött Magyarország, mégsem származott semmi hátrány ebből.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.